• Audrey Isabelle

Mjölkstockning!!! :'o(

Jag har en stor bula i det västra bröstet överdel och som når ner till bröstvårtans övre del. Jag har varit till läkare som skrivit ut Heracillin samt smärtstillande Tradil. Inget hjälper!!! Efter nu 8 dgr behandling. Läkaren gav mig inga direkta tips eller förslag på hur jag skulle göra med bröstet mer än att massera vila o hålla varmt. Det visste jag redan. Ringde idag till MVC där jag fick bra hjälp, har även mailat amningshjälpen, om olika ställningar för amning. Att barnets haka ska peka mot det onda området och smma ofta. Men jag skulle lnska att få veta om Du haft samma problem. Gick bulan ner och blev Du återställ och hur lång tid tog det i s f? Min dotter är 4 månader. Och hon verkar nöjd över lag med det hon får i sig. Men jag har ont, feber ibalnd och tycker att det tär på mig psykiskt att jag inte kan vara en del i familjen då vi har en 5-åring också. Snälla! Kom med dina reflektioner tips och råd. Tacksam!

• Svar på tråden Mjölkstockning!!! :'o(
  • Tygtiiger

Jag hade massor av mjölkstockningar med första barnet och ett par mindre med andra. Det som ffa hjälpte för mig var strikt sängläge när det kom. Vila, sov mycket, drick mycket, ta ipren, var väldigt försiktig när du masserar (om du trycker för hårt trycker du ut mjölk i bröstvävnaden och förvärrar inflammationen) och amma med barnets haka mot knölen, dvs ligg "skavfötters" och amma. Låt barnet ta det onda bröstet först varje amning, så att det töms ordentligt. 

För mig startade de av stress, både positiv och negativ. Så jag fick ligga still och ta det lugnt, helt enkelt.

Det finns också något som heter spc-flakes som är en särskild sorts havregryn som bevisat hjälper mot mjölkstockning, men då ska man ta dem varje dag, tre ggr om dagen. De ökar halten antisekretorisk faktor i brösten (är från början utprovade för att minska bröstinflammation hos grisar...) och de var jättebra för mig. De är dyra som stryk men finns på apotek och en del hälsokost.

Krupke, we've got problems of our own!
  • oktoberbebben

Stackare :(

Jag hade mjökstockning JÄMT de första 3 månaderna. Det var fruktansvärt. Dock var jag envis och vägrade att sluta amma som många tyckte att jag gott kunde göra.

Men som redan har sagts, vila vila vila! Jag köpte en vetekudde som jag konstant värmde upp och la innanför tröjan, underbart skönt! Låt någon annan ta hand om 5åringen eller strunta i dåliga samvetet och sätt på en film åt honom/henne. Ta hand om dig i första hand!

• XcsM

Jag vilade, masserade/tryckte, drack mängder med vatten och pumpade ut/tryckte med bröstpump. Mina problem höll i sig i 5 veckor ungefär, nu är det helt återställt.
    Hoppas det blir bättre för dig!

• puppyeye

Jag fick tipset från BVC att amma med min dotter liggandes på sängen, och själv stå lutad över henne så att bröstet hängde ner då det hjälper till att få alla mjöl att rinna ut! Funkade kanon för mig!

• XcsM

Ett annat tips är att stå i duschen och värma brösten med varmt vatten, luta överkroppen framåt och sen trycka ut mjölken.

• belive 23

Urs stackars dig, jag lider med dig, jag har på mig rygg-värmare runt brösten och överkroppen, är gjort av ylle och stretchit material sen har min farmor gjort runda bröst inlägg av ylle som jag har innanför tröjan, använder även näs spray när jag känner att det är på g el när Charles inte har tömt bröstet ordentligt. Sen har sambon hällt ris i en av hans intersport strumpa och knutit så den är i lagom storlek till bröstet.

• cattus

Haft både mjölkstockning och senare bröstböld med andra barnet. Fick utskrivet en nässpray som jag inte kommer ihåg namnet på som "hjälpte" mjölken att "släppa" lättare. Jo, Oxytocin!
    Hjälpte rätt bra faktiskt, men jag fattar vad du går igenom, smärtsamt som bara den.. mina förlossningar var lättre (och snabbare).

• cattus

Kan nämna att båda gångerna så lyckade jag få mjölkstockning bara genom att gräva i frysen, så akta för kallt drag och kyla!

• Audrey Isabelle

Tack alla fina snälla underbara ni för att ni ville dela med er av era upplevelser. Mycket som jag kan ta lärdom av här. Sitter i skrivandets stund på gyn avdeln. i Uppsala i väntan på UL samt bedömning. Om jag ska tömma eller ej. Ironiskt nog känns det som att bulan gått ner en aning då det är många fingrar som donat runt på bröstet.
    Hoppas på det bästa nu och att smärtan ska vara på väg bort.

Tack! ❤

Svar på tråden Mjölkstockning!!! :'o(