• eicosanoid

Hälsosam mat för oss med budget!

Startar en tråd för oss som vill äta hälsosamt, men relativt billigt. 

Tänkte mest att den här tråden skulle fungera som bollpank för middagsplanering. Här kan vi lägga in middagstips med eller utan recept och veckoplaneringslistor, men vi kan även lägga in frukost och lunchideer.
    Annat som kan diskuteras är t.ex. hur stor del av matbudgeten som hamnar/bör hamna på frukt och grönt osv, som är relevant för mat och ekonomi.

LCHF undanbedes vänligt men bestämt, det finns tillräckligt många sådana trådar. 

• Svar på tråden Hälsosam mat för oss med budget!
  • Mandyyy

Låter som en bra tråd:) Behöver lite tips och inspiration om middagar:)
    Så lätt att man kör på typ samma rätter, för att man har middags idé torka! Haha
    Hoppas fler hoppar in här och delar med sig :)

• eicosanoid

Jag själv går på en lite speciell diet p.g.a. sjukdom, som innehåller väldigt lite fett, socker, mycket fibrer och inga produkter med animaliskt protein, ifall det blir frågor angående det . Det fungerar för min kropp men den här tråden är inte extrem utan jag vill att vi ska fokusera på hälsosam mat i störta allmänhet (förutom LCHF som jag inte anser hälsosam och är allmänt trött på).

Den här veckan har jag planerat:

Quinoa med grönsaker och tahinisås.
    Potatis och purjolöksoppa
    Fullkornspasta med linsgryta
    Aztec soppa (quinoa och majs)
    Vegetarisk fullkornspizza utan ost (ja det blir gott!) 
    Råris med dhal
    Ungsbakade grönsaker och klyftpotatis med hummus. 

Haka på! 

• Mandyyy
    eicosanoid skrev 2013-05-10 10:34:29 följande:
    Jag själv går på en lite speciell diet p.g.a. sjukdom, som innehåller väldigt lite fett, socker, mycket fibrer och inga produkter med animaliskt protein, ifall det blir frågor angående det . Det fungerar för min kropp men den här tråden är inte extrem utan jag vill att vi ska fokusera på hälsosam mat i störta allmänhet (förutom LCHF som jag inte anser hälsosam och är allmänt trött på).

Den här veckan har jag planerat:

Quinoa med grönsaker och tahinisås.
    Potatis och purjolöksoppa
    Fullkornspasta med linsgryta
    Aztec soppa (quinoa och majs)
    Vegetarisk fullkornspizza utan ost (ja det blir gott!) 
    Råris med dhal
    Ungsbakade grönsaker och klyftpotatis med hummus. 

Haka på! 
    Låter bra :) Tack för att du delade med dig!
    Också trött på LCHF dieten:P 
  • Dynastar

Jag har en tomatsås som är en bra grund att utgå i från brukar ta krossade tomater, eller hela på burk och köra i mixern med rivna morötter, paprika, lök, vitlök, zucchini och annat som finns hemma. Den har jag som bas till köttfärssås, lasagne, korv stroganof, pasta med kyckling etc. Det går att kombinera med lite vad man vill, till kyckling är det gott med basilika i, köttfärs och pizza blir gott med oregano. Det är ett bra sätt att veta att maten blir näringsrik med mycket grönt utan att det syns eller märks för kräsna män och barn billigt att fylla ut kött med också.

Har också ett gott våffelrecept: 2 mosade bananer, 2 ägg, ca 7 dl mjöl och 5 dl havremjöl ( havregryn som körts i mixern) gott med frukt, bär och yoghurt eller kesella. Har gräddat och fryst in så finns det som frukost eller mellanmål.

• eicosanoid
    Dynastar skrev 2013-05-10 10:59:06 följande:
    Jag har en tomatsås som är en bra grund att utgå i från brukar ta krossade tomater, eller hela på burk och köra i mixern med rivna morötter, paprika, lök, vitlök, zucchini och annat som finns hemma. Den har jag som bas till köttfärssås, lasagne, korv stroganof, pasta med kyckling etc. Det går att kombinera med lite vad man vill, till kyckling är det gott med basilika i, köttfärs och pizza blir gott med oregano. Det är ett bra sätt att veta att maten blir näringsrik med mycket grönt utan att det syns eller märks för kräsna män och barn billigt att fylla ut kött med också.

Har också ett gott våffelrecept: 2 mosade bananer, 2 ägg, ca 7 dl mjöl och 5 dl havremjöl ( havregryn som körts i mixern) gott med frukt, bär och yoghurt eller kesella. Har gräddat och fryst in så finns det som frukost eller mellanmål.
    Ååh måste prova våffelreceptet, men blir det inte lite tort? Ska det till nån mer vätska eller räcker det för 12 dl torrvaror?
  • eicosanoid
    Dynastar skrev 2013-05-10 12:28:31 följande:
    Ha ha jo, det ska vara mjölk inte mjöl
    Hahaha, okej, det låter vettigare! =) 
  • lizetted

Det jag gör är att använda rotfrukter som morötter (då rivna) som utfyllning i många olika maträtter; t.ex. köttfärssås, korvstroganoff och andra grytor - det blir matigare utan att man måste ha i mer grädde eller vad annat man använder.

Annars är det väldigt smidigt att hålla nere kalori- och sockermängd genom att byta ut en del av t.ex. pastan mot rivna morötter, något som jag tycker är gott och inte har några bekymmer med att göra. Så mitt tips är alltså; morötter - jämt, alltid och hur som helst! 

• Mandel

Billigt blir det om man passar på att handla när det är bra erbjudanden på det mesta utom färskvaror. Fyll frysen med kött/fisk/fågel/korv/grönsaker/bröd m.m. till bra priser. Fungerar även med torrvaror och konserver.
    Köp gärna sådant som säljs ut för att det är nära bäst-före-datumet. I frysen med det! Fungerar även på påläggsskinka/korv m.m.
    Skriv sedan veckomatsedel efter vad som finns i frysen/skåpen/lådorna. Köp endast till mejerivaror efter behov.
    Grönsaker kör man efter säsong, men rotfrukter är i princip alltid billigt. Råkostsallad fungerar bra till det mesta!
    När apelsinerna är billiga kör vi ofta med rårivna morötter med apelsin i. Alla som jag bjudit det på har blivit positivt överraskade.
    Problemet är bara att för att leva billigt så måste man ha råd att ligga ute med pengar.

För att göra det lite roligare så kan man ha som mål att varje vecka ha minst en rätt som man surfar reda på ett nytt recept på nätet.
    En gång bad jag övriga i familjen att tänka på ett land och så fick vi leta reda på en rätt som var typisk för det landet och så lagade vi det.
    Skriver man matsedel för flera veckor i taget så ser det så tråkigt ut om samma rätter återkommer vecka ut och vecka in. Variationen blir större då när man ser och inte vill ha med samma hela tiden. 

Och sorry, men jag själv äter LCHF, men mina tips fungerar ändå  

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Hälsosam mat för oss med budget!