• BlondDevil80

Hjälp mig ang besökstillstånd! Behöver råd och stöd!

Fick igår veta att besök och teletillstånd till min häktade pojkvän nekats! Pga att jag är en av brottsoffren. Detta va ringa brott av mindre allvar. Hur överklagar vi? Han skulle lämna in och jag har bifogat ett personligt brev. Antar att detta är pga brottsoffesluss men måste dom inte iaf göra personbedömningar? Hur kan vi efftektivast gå tillväga? Vill verklugen ses och vårt förhållande har inte varit destruktivt innan hans återfall. Detta handla om att han vägra gå ifrån min bostad som påverkad. Jag annälde då han hotade mig och drog mig i örat. Dettava på gränsen som ofredande och nu blir vi nekade att ens tala i telefon? Detta var bara en sak i mängden han blev dömd för. Han har enbart ekobrott i registret. Hur gör vi? Snälla nån me erfarenhet hjälp mig?

• Svar på tråden Hjälp mig ang besökstillstånd! Behöver råd och stöd!
  • Anonym (mm)

Det är nog inte lönt att överklaga. De bedömer såklart att er kontakt kan påverka utredningen dvs han kan påverka dig och därmed får ni inte prata.

• BlondDevil80

Okej. Den synvinkeln har jag ej tänkt på. Bara att dom vill "skydda" mig och ser mig som en misshandlad kvinna som är kuvad och måste gå dit pga att min man vill det. Så är ju inte läget. Nu väckte du en helt ny väckarklocka hos mig. Anledningen han är häktad nu och inte på anstalt är för han överklagat sin dom. För att få kontraktsvård istället. Den första och ensa rättegången är ju över. I hovrätten har dom ju bara föregående rättegång som medel. Kanske när överklagan är klar eller om han godkänner domen får vi beviljat då?

• Anonym (mm)
    BlondDevil80 skrev 2013-05-09 19:16:49 följande:
    Okej. Den synvinkeln har jag ej tänkt på. Bara att dom vill "skydda" mig och ser mig som en misshandlad kvinna som är kuvad och måste gå dit pga att min man vill det. Så är ju inte läget. Nu väckte du en helt ny väckarklocka hos mig. Anledningen han är häktad nu och inte på anstalt är för han överklagat sin dom. För att få kontraktsvård istället. Den första och ensa rättegången är ju över. I hovrätten har dom ju bara föregående rättegång som medel. Kanske när överklagan är klar eller om han godkänner domen får vi beviljat då?
    Ja, när han nöjdförklarat sig är det nog inga problem
  • BlondDevil80

Tror du det? Vet inte om du förstår att en jättestor klump i min mage har nu blivit lite mindre. Han är ingen våldsverkare. Allt var ringa och en engångsföreteelse. Under påverkan. Förstår att dom förbjuder våldsverkare och kvinnor som levt i detta ett tag men vi är ju inte i den sitsen. Och nu har jag skickat vädjande brev till Brottsoffersluss, chefen på häktet och mailat hans advokat. Ja men det betyder ju bara att jag så gärna vill. Har du tidigare erfarenhet av detta?

• Anonym (mm)
    BlondDevil80 skrev 2013-05-09 19:26:36 följande:
    Tror du det? Vet inte om du förstår att en jättestor klump i min mage har nu blivit lite mindre. Han är ingen våldsverkare. Allt var ringa och en engångsföreteelse. Under påverkan. Förstår att dom förbjuder våldsverkare och kvinnor som levt i detta ett tag men vi är ju inte i den sitsen. Och nu har jag skickat vädjande brev till Brottsoffersluss, chefen på häktet och mailat hans advokat. Ja men det betyder ju bara att jag så gärna vill. Har du tidigare erfarenhet av detta?
    Ja, när han väl är dömd och allt är klart finns det ju ingen anledning att förbjuda er kontakt. Finns ju ingen risk med det liksom, förutom att de kan tycka att du är korkad som vill träffa honom möjligen men de har ju ingen rätt att hindra det då. De kan inte heller hindra de kvinnor som levt i långvarig misshandel att träffa sina fängslade män hur korkat det än är.

Men innan dom och så är klart så kan de såklart förbjuda det eftersom utredning kan påverkas. 
  • BlondDevil80

Ja. Förstår att det låter korkat men det är som det är. Dom har visserligen Brottsoffersluss där dom ibland nekar offer till mannen att ha kontakt. Dock borde det ju innefatta högre allvarlighetsgrad i brottet ifråga. Så du menar att trots domen har kommit och han "bara " överklagar så kan detta vara orsak? Där ser man. Borde jag inte få någon motivering till detta? Kan det vara sekretessbelagt inför mig? Fick veta detta klockan 17 dag innan röd dag! Och imorrn e det klämdag men nån borde ju arbeta som kan ge mig info.

• Anonym (mm)
    BlondDevil80 skrev 2013-05-09 20:27:53 följande:
    Ja. Förstår att det låter korkat men det är som det är. Dom har visserligen Brottsoffersluss där dom ibland nekar offer till mannen att ha kontakt. Dock borde det ju innefatta högre allvarlighetsgrad i brottet ifråga. Så du menar att trots domen har kommit och han "bara " överklagar så kan detta vara orsak? Där ser man. Borde jag inte få någon motivering till detta? Kan det vara sekretessbelagt inför mig? Fick veta detta klockan 17 dag innan röd dag! Och imorrn e det klämdag men nån borde ju arbeta som kan ge mig info.
    Har han överklagat så är ju målet inte avgjort och färdigt så det är ju inte så konstigt. Då ska det ju bli ny förhandling och där skulle han ju kunna påverka målet genom kontakt med dig.
  • BlondDevil80

Ja det är ju en ny förhandling trots att ingen ny blir förhörd. Jag behövde inte komma dit igen. Men han kan ju övertala mig att säga att jag ljög? Så jag förstår hur du tänker. Tror du någon kan ge mig motivationen? Skulle mått bättre av att höra anledningen. Om det är pga att jag är målsägande, eller brottsoffer. Det är ju en rejäl skillnad.

• Anonym (mm)
    BlondDevil80 skrev 2013-05-09 20:42:53 följande:
    Ja det är ju en ny förhandling trots att ingen ny blir förhörd. Jag behövde inte komma dit igen. Men han kan ju övertala mig att säga att jag ljög? Så jag förstår hur du tänker. Tror du någon kan ge mig motivationen? Skulle mått bättre av att höra anledningen. Om det är pga att jag är målsägande, eller brottsoffer. Det är ju en rejäl skillnad.
    Ja, åklagaren är ju den som avgör om kontakt ska tillåtas så honom/henne kan du ju fråga.
  • BlondDevil80

Dom sa på häktet att det är deras tillståndsavdelning som avgör. Åklagare lägger bara restriktioner eller inte. Det är häktet som nekat. Men jag ringer dit imorrn. Nån måste kunna svara mig.

• Anonym (Hoppet)

Hur gick det för dig fick ni kontakt sedan?

• Anonym (Hoppet)

Fick ni kontakt sen?

Svar på tråden Hjälp mig ang besökstillstånd! Behöver råd och stöd!