• Lilia

Borde de som har ADHD få gå i vanlig klass?

Tycker du att barn med ADHD borde få lov att gå i samma klass som "alla andra" eller ska vi ha specialskolor för de med ADHD? (vi pratar om grundskolan nu) varför tycker du som du gör?

Själv tycker jag att de kan gå i vanliga skolan, men i särskilda klasser. (Alltså inte i en särskola) Alla ska inte behöva lida för att en elev har ADHD.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde de som har ADHD få gå i vanlig klass?
  • Tainted

inte i de yngre klasserna, såvida det inte sätts in extra stöd i klassen som kan hjälpa till med barnet som har extra behov.

• EJL

Eh, va? Jag vet personer som har ADHD som ingen ens fattar har ADHD. Då kanske vi ska sätta alla "normalt" stökiga elever i en egen klass också? De beter sig ju på samma sätt. Och alla de som pratar mycket kanske ska få en egen klass? De hämmar ju de tysta! Och de smartaste kanske ska ha en egen klass också? Så inte de blir tillbakahållna av de mindre begåvade?

Vi kanske ska placera dem i olika bostadsområden också? Så de inte hämmar eller stör varandra? Och så kan de ha varsin arbetsplats? Och egna butiker? Jag menar så de inte stör varandra?

• LunaLunatic

Oj. Pratar du ADHD-diagnos rakt av nu? Du vet att det finns olika typer av ADHD och att symptomen varierar mellan både individer och situation. Hur är det med de som inte uppfyller en diagnos, var ska de förvara... sorry, undervisas?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Lilia
    LunaLunatic skrev 2013-05-08 23:52:57 följande:
    Oj. Pratar du ADHD-diagnos rakt av nu? Du vet att det finns olika typer av ADHD och att symptomen varierar mellan både individer och situation. Hur är det med de som inte uppfyller en diagnos, var ska de förvara... sorry, undervisas?

Därför finns valet "nja, bara de inte stör andra"
  • mucklas

Nja, bara andra inte stör dem så de inte kan jobba.

• LunaLunatic
    Lilia skrev 2013-05-08 23:54:59 följande:

Därför finns valet "nja, bara de inte stör andra"
    Nej, ser inte att det besvarade mina frågor.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Dragonball

Tja, skulle ju vara bra om barn med koncentrationssvårigheter kan få tystare klasser. Har själv ADHD och kunde knappt följa med i undervisningen pga allt skrik och alla slagsmål som de "friska" barnen sysslade med under lektionstid. Enda gångerna jag kunde lära mig något under skoltid var om jag fick tillåtelse att läsa i korridoren eller på skolans toalett t ex. Fick tinnitus dessutom av allt jävla skrik på lektionerna. Inte en tyst minut på tio år. Önskar ingen unge en sådan skolgång, särskilt inte de barnen med ADHD som behöver extra lugn och ro för att kunna koncentrera sig.

Förstår verkligen inte hur ansvariga för den svenska skolan kan tro att något barn kan koncentrera sig såsom skolorna är idag. Och nuförtiden är det tydligen värre dessutom, enligt min make som jobbar inom skola. 

• Lilia
    LunaLunatic skrev 2013-05-08 23:57:58 följande:
    Nej, ser inte att det besvarade mina frågor.

Vad fattar du inte? Om de har en sådan ADHD att de kan gå i en vanlig klass utan att störa och man tycker det är okej sålänge eleven inte stör så kan man välja alternativet: nja, sålänge de inte stör andra.
  • Lilia
    mucklas skrev 2013-05-08 23:57:22 följande:
    Nja, bara andra inte stör dem så de inte kan jobba.

Det vanliga är att de med ADHD stör mest annars!
  • mucklas
    Lilia skrev 2013-05-09 00:10:49 följande:

Vad fattar du inte? Om de har en sådan ADHD att de kan gå i en vanlig klass utan att störa och man tycker det är okej sålänge eleven inte stör så kan man välja alternativet: nja, sålänge de inte stör andra.
    Om man har sån ADHD att man kan gå i vanlig klass utan att störa mer än andra ungar, men inte få ett jota gjort själv därför att klassmiljön stör då? Jag tycker frågan är lite för enkel, det finns mer att ta hänsyn till än ordningen i klassen.
Svar på tråden Borde de som har ADHD få gå i vanlig klass?