Onormalt vild 9 månaders?
Min son är 9 (snart 10) månader. Han har äldre syskon så jag är inte ny på området så att säga.
Han är så krävande så man kan bli aldelens matt! Är det vanligt att bebisarna är så här vilda? Inget av syskonen har varit så här.
Han somnar ofta för natten runt 19-20 och stiger upp ca 5.30. Oftast vaknar han bara en gång på natten tack och lov. Direkt från morgonen är det full fart! Han kryper sedan länge. Reser sig upp, går längs möbler och sätter sig ner igen obehindrat. Han går inte men klättrar på allt. Han ställer sig på sin bobbycar, klättrar upp på låga möbler och klättrar in i stålkorgen under vagnen. Diskmaskinen kan inte vara öppen för då klättrar han in eller kastar ut all disk över hela golvet.
Han gillar inte leksaker utan öppnar alla skåp och lådor han kommer åt och grejerna bara flyger.
Han vägrar oftast bli matad så han äter allt som oftast plockmat. Så fort han är klar vrålar han och vägrar sitta kvar i matstolen utan ska bara ner och iväg. Han sliter oftast av sig haklappen så numer får han bli kladdig istället. Om man inte spänner fast honom ställer han sig upp i stolen.
Han har ett humör som heter duga och blir förbaskad när det inte går som han vill. Om han kör fast med lära-gå-vagnen skriker han som en galning, dunkar vagnen fram och tillbaka och nästan hoppar på stället av ilska. Hjälper man honom loss kör han rakt fram till han fastnar igen och så börjar det om.
Böcker vill han gärna läsa men efter en stund brukar han slänga iväg boken och vråla i ren frustration över något som man inte förstår.
Man får passa honom hela tiden men då jag även har ett till barn hemma (tätt mellan de två sista barnen) är det omöjligt att förhindra att han slår sig. Han kan till exempel vända sin bultbräda (eller nått annat) på högkant och köra iväg med den som en lära-gå-vagn och så kommer det en tröskel och så har han slagit sig någonstans.
Finns det andra som har bebisar i samma ålder som är så här vilda? Har ni några tips?
/En trött mamma