• Sonrisa

Sluta amma?

Min bebis är snart 3 månader, amningen har fungerat mer eller mindre dåligt hela tiden, vi började ge honom lite ersättning redan på bb för att han inte fick i sig tillräckligt. Jag har hela tiden ammat först och sedan gett honom ersättning om han inte verkat nöjd. Det har gått upp och ner i perioder, ibalnd har han klarat sig nästan helt på bröstmjölk och ibland behövt mycket ersättning.

Men nu verkar han missnöjd nästan hela tiden. Ibland när han får bröstet så är han ju egentligen inte hunrig utan vill bara ha närhet, då snuttar han lite grand och somnar sen, så då är det ju ok. Men är han hungrig så ligger han bara och slår på bröstet, tar tag suger en liten stund och släpper sen och skriker. Efter en stund av bråk, skrik och byte av bröst fram och tillbaka ger jag upp och ger honom ersättning istället. Som det är nu känns det bara som att det gör att hans mat fördröjs och när han väl får mat är han så hungrig att han bara skriker och inte fattar att det är mat i flaskan.

Så nu funderar jag på om jag borde ge upp mningen och bara ge honom ersättning istället...?

Kan också säga att jag testat att pumpa, men det funkar inte. Han växer bra och har hela tiden legat över normalkurvan, så det är jag inte orolig över, utan bara att han blir så väldigt arg och ledsen och skriker väldigt mycket när han är hungrig...

• Svar på tråden Sluta amma?
  • BELLAm2

Läs på lite om hur barnet signalerar hunger sant hur det agerar vid bröstet för att få igång utdrivningsreflexen. Kanske det kan hjälpa och du blir mindre stressad? Prova bärsjal för det är lättare att missa de tidiga hungersignalerna om barnet ligger i vagn. Dessutom kan du vara rätt säker på att det är hunger när barnet blir missnöjt, närheten som är det främsta behovet har ju redan tillfredsställts. Dessutom hjälper det mot ont i magen.

• keron

Det hör även till barnets ålder att det bökas mycket vid matning, inte enbart vid amning.

• Jasmin Karlsson

Du har försökt i 3 månader och nu är han missnöjd nästan hela tiden. Det tycker jag räcker. Gå över till ersättning om det skulle göra det hela lättare för både dig och bebis. Han har fått de viktiga antikropparna från bröstmjölken i början. Ersättning är nästan lika bra som bröstmjölk näringsmässigt och det man måste använda om amningen inte räcker.

• Sonrisa

Jag ger honom bröstet så fort han visar att han blir hungrig, vilket brukar vara ungefär varannan timme när han är vaken. Men det verkar som han är som jag som blir tvärhungrig direkt... och både bärsjal och sele vägar han... känns som jag testat allt.

Har läst lite mer nu om att många har problem runt 3-månadersåldern, men han har krånglat hela tiden och min mjölk har inte räckt. Så jag har ju funderat på detta länge, men hållt ut. Nu kändes det som det var droppen bara... Samtidigt är det ju ett väldigt stort beslut att ta. Svårt.

Någon som har erfarenhet av det här med att "hobbyamma"? Funkar det bra? På kvällen är det ju ibland bara amning som kan lugna honom och på natten funkar det för det mesta utan att han blir så arg. Så man kanske kunde amma på kväll och natt, kan man göra så?

• Jasmin Karlsson

Funkar det inte så funkar det inte. Du är inte en sämre mamma för att du ger flaska. Det kan ju vara så att nu vid 3 månader så växer han mycket och behöver mer och amningen följer inte med? Man kan absolut ge flaska på dagen och amma på kvällen. Om han är väldigt hungrig kan det vara så att han bli sur när du försöker amma, för han kommer lära sig att maten kommer fortare från flaska. Men om du kan amma på kvällen för att det lugnar honom (när han är mätt för då har han ju fått bra med mjölk hela dagen) så är ju det bra. Jag fick ge upp amning efter 6 veckor och var väldigt ledsen över det, men nu när jag ser tillbaka så känner jag att jag borde "gett upp" tidigare eftersom det tärde så hårt psykologiskt på mig att kämpa med det, när jag kunde ha njutit med min nöjda mätta bebis istället.

• BELLAm2

Undrar hur du vet att mjölken inte räckt?
    Han går upp fint i vikt? Kissar? Kan han ha ont någonstans? Ligger fel och sväljer massa luft? Hur länge låg ni på BB? Du skrev att han fick ersättning redan där, varför? Mjölken tar tid att komma igång och styrs av efterfrågan. Ammar man mindre får man mindre mjölk. Ammar man mer får man mer mjölk. Han tål kanske inte ersättningen?

• Solen11

Jag hade samma problem under den månaden jag (försökte) amma. Gav sen upp och körde enbart ersättning. Bästa jag gjort! Det resulterade i nöjt glatt barn och nöjd glad mamma. Finns ingen anledning att kämpa på och må dåligt då det finns ett utmärkt alternativ.

• BELLAm2

Det finns anledning att fortsätta om problemet är lätt att lösa med lite stöd/hjälp och mamma Vill fortsätta amma. Det händer dock att "problemet" består i antaganden och oro eftersom värdefull kunskap går förlorad i vår moderna googlevärld. Hur funkar ett spädbarn? Det vet man nog inte om man just fött sitt första barn. Och informationen/utbildningen från mvc är ganska bristfällig. Min poäng: Vill du fortsätta amma TS, så är det viktigt att reda ut vad som du tycker är problemet. Barnets sk missnöje kan ju bero på massor saker.. för varm/kall/ont/trött/överstimulerad/närhetssökande/kissat osv Men så länge barnet kissar normalt och går upp i vikt är det Inget fel vare sig på dig eller din mjölk!

• Sonrisa

Ja, vi har testat massor och försökt lista ut varför han skriker så mycket. Gjort utredning om mjölkallergi, vi ger minifom och magdroppar, har fått mycket hjälp från Bvc. Men det vi kommit fram till är att han skriker efter amning, för att han inte är nöjd, får han ersättning lugnar han sig och mår bättre. Det var den slutsatsen de drog på bb också, det var därför vi började där. Vi var kvar en vecka och gav ersättning de tre sista dagarna. Jag har flera gånger försökt sluta med ersättningen eller iaf dra ner mycket på den för att få igång min produktion bättre, men det resulterar bara i en jätteledsen bebis som bara sover en halvtimme i taget och skriker där emellan. Känns inte rätt att utsätta honom för det, och jag ser inga tecken på att produktionen ökar.

Ja, han växer bra, men det behöver ju inte innebära att han inte känner sig hungrig. Jag tror inte att man kan stirra sig blind på normalkurvorna, en del barn är helt enkelt större och kräver då mer mat.

Jag vill att amningen ska fungera och vill helst såklart fortsätta amma, men inte till vilket pris som helst...

Precis som ni skrev, Jasmin och Solen, så kanske både jag och min bebis mår bättre av att kunna mysa och njuta mätta av ersättning än att tvinga oss till amning... Om det sedan fungerar att amma på kvällen och natten för att varva ner och mysa så är det ju bara bra.

• Mixan

Det är ju en tillväxtfas vid 3 månader samt att saker runt omkring börjar bli mer spännande och då blir ju i princip alla barn så. Äter ju oftare för att öka produktionen vilket är ju jättebra. Låt han göra de då. Det går över och så kommer ju det fler men dom sköter det där rätt bra själva. Går han upp i vikt och kissar är de inget fel på näringsintager.

• BELLAm2

Som ovan skriver är det faser när det är tuffare.. Och jag menade inte att man ska titta på andras kurvor utan om han går upp som han ska när man tittar på hans egen. Vad gäller bärsjalen får man kanske ge även den lite mer försök. (Man ger ju inte upp lika lätt vad gäller att vänja vid vagn). Gå ut en långpromenad när du vet att han är trött tillexempel och gör det till en vana.

• BELLAm2

Om du däremot inom dig redan vet att du vill ge upp kommer ingenting hjälpa för den negativa känslan i dig hindrar utflödet och barnet känner inte lugn i famnen hos en stressad mor...

Svar på tråden Sluta amma?