• hanna1991

Tillväxtultraljud

Hejhej =) Jag va igår hos min bm och när hon mätte så hade bebisen inte växt rikigt som den skulle.. Lång inom de normala men ska göra ett tillväxt ultraljud.. Blev helt knäckt när jag gick där i från.. Vad kan detta beror på? Behöver jag vara orolig? (är i v.32) Tack för svar =) 

• Svar på tråden Tillväxtultraljud
  • Tisse82

Precis samma som för mig.. Bebis var 14% för liten och jag fick komma tillbaka 3 veckor senare.. Då var den 17 % för liten men följer sin kurva så behöver inte komma tillbaka något mer.. Tror inte man behöver vara orolig! Vad vägde er lilla?

• Sazee

Samma här och var på sista tul idag och visst hon är mindre än "de vanliga" men följer sin kurva. Var också nervös över allt som de kan bero på men täbker även att även om fallet är så att de är nåt så blir fe inte bättre av att oroa sig. Vissa bebisar är små helt enkelt. :)

• Flickan och kråkan

Det är tydligen inte ovanligt att sf-kurvan kan dippa. Jag väntar mitt tredje barn och är i v.33+5 idag. Med de två första låg jag hela tiden mitt på medelkurvan. Nu med trean så låg jag strax under medelkurvan men följde den fint tills BM besök i v.32+0, då hade inte magen växt. Jag fick en extra mätning en vecka senare och då hade den växt igen men följde en mindre kurva (strax över den lägsta på normalkurvan). Vanligtvis blir man skickad på TUL när man haft samma mått vid tre tillfällen. Eftersom min mage börjat växa igen så var hon rätt säker på att det berodde på en lägesförändring. Fick ytterligare en mätning relativt snart för att ha koll. Vanligtvis alltså inget konstigt.

• sweken

är i v 33 alltså v 32 något var häromdagen på tul minns inte va hon sa men beräkningen lågjust nu å 1999gr så vid bf 3300gr men om jag ska på på mitt andra barn som de räknade ut 3500gr när bf var så vägde han 3115 så jag räknar med en bebis som ligger mellan 2800-3100 gr.
    Inget att oroa sig för anser jag om nu inte den slutgiltiga beräkningen blir ovanligt låg. 

• hanna1991

Tack för alla svaren!
    Känner mig lite lugnare, hoppas de inte ska vara nån fara..
    längtar till ultraljudet nu så man får veta och för hoppnings vis kan släppa oron! 

• Mercurialis

Mina barn har fötts tillväxthämmade. Det har upptäckts att de var små vid TUL i 33:e veckan och sedan har de inte vuxit som de ska. Första barnet vägde 25% mindre än förväntat, när han föddes, och andra barnet 44% mindre.

Båda barnen har mått bra. De har behövt hjälp att hålla värmen i början och de har sondmatats till en början men i övrigt har allt varit toppen.

Trots att barnen var små har mitt SF-mått varit allt annat än litet, speciellt med första barnet. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • hanna1991

Okej ja jag längtar till ultraljudet så man får se och höra vad dom som vet säger.. Hoppas bebis mår bra och jag med slipper gå runt och vara orolig och lite deppig hela tiden..!

• challis777

Min bebis var 62%större igår... Beräknades väga 4690 g, v 36 plus 3. Det blir snitt för mig på mån... Jag har diabetes men så här stora barn har jag inte burit förr. Får se om den stannar tills på mån. Öppen 4 cm och slemproppen gick för 4 dagar sedan. Mitt fjärde barn.

• Lebocarma

jag va på tillväxt ultraljud idag V.31+1 och då låg bebis på -3% ser att ni andra ligger betydligt mer än mig så då behöver jag ej oroa mig fock aldrig reda på vad bebis låg på. Kan säga att jag har legat på bra innan med dom andra tre barnen, och jag har legat på samma vecka jag varit i har magen varit med men med denna ligger jag under.

Svar på tråden Tillväxtultraljud