Jag har rest på charter ensam med två barn flera ggr, barnen är idag snart 4 resp. 9 år.
Platser på planet kan du ju förboka om du vill vara på den säkra sidan, så att du vet att ni hamnar bredvid varandra.
Antingen sitter alla fyra i rad, eller så får en (det äldsta barnet?) sitta på andra sidan gången, beroende på flygplanstyp.
Barnen är ju ändå så pass stora, så det är ju ingen vild ett- eller tvååring iaf, utan barnen är ju stora nog att veta att de ska sitta stilla osv
Hotellrum för fyra pers vet jag inte hur lätt det är att boka, men prova att söka på lite olika resoreller ring till resebolagen för att få förslag
AI är säkert bekvämt, o ang. allergier o sådant så bör du nog rådfråga resebolagen. Vet inte hur de stora semesterbyarna såsom Sunwing o Blue Village ser ut i matväg avseende allergier...?
I det stora hela så funkar det att åka till vilken charterort som helst, tycker jag! Bra hotellet har barnpool, alternativt ligger relativt nära stranden så löser sig det mesta! Förra året badade förresten min då 2-åring knappt i barnpoolen heller, utan han lekte mest med storebror i den stora, med armpuffar på.
Eller så var vi på beachen, o där hyrde jag luftmadrasser till barnen, vilket sysselsatte dem en hel del
Nästa gång ska jag köpa egna - allt som roar barnen (inom rimliga kostnader!) på semestern är bra!
Vi har varit i Turkiet alla ggr vi har rest; i Alanya o Marmaris o Icmeler. Ett år var vi i Rethymnon på Kreta, men då var iofs min mamma med så då reste jag inte riktigt ensam med barnen.
På turistorterna vimlar det ju av restauranger, o åtminstone i Turkiet så finns det nästan alltid barnmenyer, o ibland lekhörnor eller dataspelshörnor på restaurangerna.
Lokalbefolkningen är oftast mkt barnvänlig, så jag har aldrig upplevt något problem med att resa med barnen.
Vi åker aldrig AI, utan vi går ut o äter på olika restauranger. Förra året i Marmaris hittade vi två favoritrestauranger som dels hade leksaker o TV-spel, samt där barnen åt för en struntsumma, så då blir det ju enkelt för en annan att gå dit o äta, om barnen är nöjda o glada
Till lunch äter vi oftast nere vid stranden eller på hotellets restaurang.
Bestäm dig för vilket slags hotell ni vill bo på, o vad du har för krav på resmålet (fin strand, nära till flygplats, många restauranger osv).
Ring eller maila resebolagen o be dem tipsa om ställen.
Om du vill läsa om mina resor som jag har gjort med barnen så har jag en blogg (för att göra lite reklam
): www.ensammamammansvarld.blogg.se