• någothemligt

Dagens filosofi om kärlek

Hej!

Det jag nu ska berätta blev kanske väldigt flummigt, men kanske är det flummiga frågor som startar upp för de mest fantasifulla och givande diskussionerna. Jag hoppas att jag kan få höra intressanta inlägg!

Det var en dag då jag såg en tjej på jobbet. Bara att se på henne fick mig att bli helt till mig, jag blev chockad av att hon var så vacker. Jag har aldrig haft en sådan känsla om en person förut. Jag såg henne inte så ofta, men när jag väl gjorde det kände jag samma känsla varje gång. Det där pirret man får vid en förälskelse och jag blev knäsvag. Jag tänker fortfarande på henne väldigt ofta och lite läskigt söker jag upp henne på internet för att kunna se hennes ansikte. Inte för att prata med henne eller så, utan bara för att få se henne en gång till.

Sedan första gången jag såg henne har jag funderat över det man ibland hör talas om (kanske oftast på film). Kärlek vid första ögonkastet--ömsesidig kärlek som varar livet ut. Man hör ju om personer som ser en annan person och tänker "h*n vill jag gifta mig med!" och konstigt nog verkar detta nästan alltid vara ömsesidigt och de lever lyckliga i alla sina dagar... Jag har funderat över om det är ren slump, men kanske är det inte det? Kanske tar kroppen upp de kemiska ämnena som utsöndras från en person och får en att förstå: den här personen är perfekt för mig. Kanske är det inte svårare än så?

Det har gått flera år sedan jag såg henne för första gången men jag släpper henne inte. Jag tänker på henne nästan varje dag och visst: ju mer jag tänker på henne, desto mer kan jag skapa en personlighet som jag gillar men som inte stämmer. Jag förändrar henne efter mina fantasier och gör mig förälskad i någon som inte finns. Men känslan jag fick av att se henne var inte på grund av hennes personlighet, det var något annat. Kan en människa vara så vacker att man aldrig släpper den? Vad är det som gör en person vacker?

Man kanske undrar vad min fråga egentligen är--och faktum är att jag själv är osäker på det. Jag tänker på en tjej jag aldrig pratat med utan bara sett och drömt om. Jag funderar över om hon ens noterade mig, eller om hon känner en liknande känsla. Framför allt funderar jag på om och i så fall vad andra människor tänker om saker som dessa... 

Svar på tråden Dagens filosofi om kärlek