• Anonym (snart husägare?)

Låna till handpenning på hus?

Hej,

Vi funderar på att gå på vår allra, första husvisning om ca 2 veckor!

Tyvärr har vi inga pengar sparande - men vi har båda heltidsjobb, inga anmärkningar och inga lån (eller jag har ca 25,000 på min bil kvar, men det är det enda!). Vi kommer (förhoppningsvis) kunna få bra för bostadsrätten vi bor i nu, eftersom det är ett eftertraktat område, bra förening, sjöutsikt  och vi bor endast en våning upp.

Nu undrar jag om man kan låna från banken (båda har Swedbank) till handpenning? Jag tänkte att man kanske kan låna och sedan betala tillbaka den direkt då lägenheten är såld? Visst är handpenning ca 20% av priset? Isåfall borde vi kunna gå plus/minus/noll, det är ungefär vad andra fått för sina lägenheter.

Tacksam för tips, råd & hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 17:33
    Nu är tid på banken bokad. Spännande!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-05 15:55
    Hej, ville bara uppdatera lite!

Det 3:e huset vi tittat på föll oss verkligen i smaken - dock krävs en totalrenovering... Sen finns det även blåbetong i källaren. Och senaste radonvärdering är från 1990... Obestämd Så nu har vi beställt 2 dosor från Anticimex, som ska vara i huset i minst 10 dagar.

Imorgon ska vi prata med en i familjen, som var med på visningen, för att prata igenom allt lite till.. så får vi se om vi lägger ett skambud... Radonmätningen kostar 800 kr och besiktningen kommer kosta 6500 kr... Eftersom allt behöver renoveras, vilket mäklaren såklart vet, så borde h*n förstå att man nog inte får så mycket för detta hus.

• Svar på tråden Låna till handpenning på hus?
  • Anonym (hej)

Ja, det går att låna. Men jag skulle råda er till att spara ihop till handpenningen. Det är inte så roligt att sitta där med handpenningslån. 

• Anonym (++)

Varför m åste ni låna om ni får en vinst som räcker som handpenning?

• FlitigaLis

15% är handpeningen men glöm inte pantbrev och lagfart som också betalas kontant. Om eran lägenhet är värderad och beräknas vara lättsåld får man låna till handpeningen tills lägenheten är såld

• FlitigaLis

Vill tillägga att jag tycker det är dumt att fundera på hus om man inte har pengar sparade. Men boka ett möte på banken ni måste ju ändå ha lånelöfte

• Bright Eyes

Du menar kontantinsats va? Vi gjorde så och lånade till kontantinsatsen, vi fick nej hos Swedbank men bytte till en annan bank där det gick alldeles utmärkt. Det är visserligen ett blancolån med högre ränta, men det är inte alls så svindyrt som folk gärna vill tro.

• FlitigaLis

Det är ju inte ett blancolån om det löses direkt lägenheten säljs. Vilket brukar ta tre månader. Handpeningslån

• Anonym (snart husägare?)

OJ, vad folk svarade snabbt...

Anonym (++) skrev 2013-05-07 20:28:01 följande:
    Varför m åste ni låna om ni får en vinst som räcker som handpenning?
    Jag tänkte att säljaren av huset kanske vill ha pengar snabbt, och att vi kanske inte sålt lägenheten vid det tillfället.
    FlitigaLis skrev 2013-05-07 20:29:35 följande:
    Vill tillägga att jag tycker det är dumt att fundera på hus om man inte har pengar sparade. Men boka ett möte på banken ni måste ju ändå ha lånelöfte
    Att vi inte har pengar sparade beror på att vi min sambo har en sjukdom, där han måste åka utomlands för att få vård, så bensin, medicin och själva läkarbesöket kostar massor med 1000-lappar varje månad. Men han kommer bli frisk, och då kan vi spara.

Lägenheten är inte värderad.. men min chefs mamma bodde i grannhuset och fick över 100,000 kr för sin... hon bodde dock på bottenvåningen - MEN hade utsikt mot parkeringen.. Vi bor 1 våning upp och har sjöutsikt.
    Bright Eyes skrev 2013-05-07 20:30:30 följande:
    Du menar kontantinsats va? Vi gjorde så och lånade till kontantinsatsen, vi fick nej hos Swedbank men bytte till en annan bank där det gick alldeles utmärkt. Det är visserligen ett blancolån med högre ränta, men det är inte alls så svindyrt som folk gärna vill tro.
    Ja, det kanske det var... Skäms Vad är det för skillnad?
  • Anonym (handpenning?)
    FlitigaLis skrev 2013-05-07 20:28:23 följande:
    15% är handpeningen men glöm inte pantbrev och lagfart som också betalas kontant. Om eran lägenhet är värderad och beräknas vara lättsåld får man låna till handpeningen tills lägenheten är såld
    Handpenningen är helt och hållet förhandlingsbar. Tror aldrig jag betalat över 10% i handpenning i något av mina bostadsköp. Du kanske blandar ihop med det belopp man förväntas stå för själv i bostadsköpet?
  • Bright Eyes

Kontantinsatsen är väl till banken och handpenningen är till säljaren. Jag tror det i alla fall, vi köpte vårt hus utan mäklare och kom överens om att skippa handpenningen.

• Anonym (++)
    Anonym (snart husägare?) skrev 2013-05-07 20:36:17 följande:
    OJ, vad folk svarade snabbt...

Jag tänkte att säljaren av huset kanske vill ha pengar snabbt, och att vi kanske inte sålt lägenheten vid det tillfället.

Att vi inte har pengar sparade beror på att vi min sambo har en sjukdom, där han måste åka utomlands för att få vård, så bensin, medicin och själva läkarbesöket kostar massor med 1000-lappar varje månad. Men han kommer bli frisk, och då kan vi spara.

Lägenheten är inte värderad.. men min chefs mamma bodde i grannhuset och fick över 100,000 kr för sin... hon bodde dock på bottenvåningen - MEN hade utsikt mot parkeringen.. Vi bor 1 våning upp och har sjöutsikt.

Ja, det kanske det var... Skäms Vad är det för skillnad?
    har ni råd att köpa ett hus om ni inte får lägenheten såld?

Klarar ni av att betala för er lägnhet plus ett hus? 
Svar på tråden Låna till handpenning på hus?