Låna till handpenning på hus?
Hej,
Vi funderar på att gå på vår allra, första husvisning om ca 2 veckor!
Tyvärr har vi inga pengar sparande - men vi har båda heltidsjobb, inga anmärkningar och inga lån (eller jag har ca 25,000 på min bil kvar, men det är det enda!). Vi kommer (förhoppningsvis) kunna få bra för bostadsrätten vi bor i nu, eftersom det är ett eftertraktat område, bra förening, sjöutsikt och vi bor endast en våning upp.
Nu undrar jag om man kan låna från banken (båda har Swedbank) till handpenning? Jag tänkte att man kanske kan låna och sedan betala tillbaka den direkt då lägenheten är såld? Visst är handpenning ca 20% av priset? Isåfall borde vi kunna gå plus/minus/noll, det är ungefär vad andra fått för sina lägenheter.
Tacksam för tips, råd & hjälp!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 17:33
Nu är tid på banken bokad. Spännande!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-05 15:55
Hej, ville bara uppdatera lite!
Det 3:e huset vi tittat på föll oss verkligen i smaken - dock krävs en totalrenovering... Sen finns det även blåbetong i källaren. Och senaste radonvärdering är från 1990... Obestämd Så nu har vi beställt 2 dosor från Anticimex, som ska vara i huset i minst 10 dagar.
Imorgon ska vi prata med en i familjen, som var med på visningen, för att prata igenom allt lite till.. så får vi se om vi lägger ett skambud... Radonmätningen kostar 800 kr och besiktningen kommer kosta 6500 kr... Eftersom allt behöver renoveras, vilket mäklaren såklart vet, så borde h*n förstå att man nog inte får så mycket för detta hus.