• Mellanmjölkens land

Hur farligt är det för passagerare i baksätet om de i framsätet sitter obältade?

Min svärfamilj tar inte så hårt på det där med bilsäkerhet. Åker de i våran bil kör vi inte förrän de satt på sig säkerhetsbältet men vi är i lite sämre förhandlingsposition om vi skulle åka med dem. Som tur är händer det inte ofta men ibland går det inte att undvika.

Om barnet/barnen sitter fastspända i bakåtvända stolar i baksätet, hur farligt är det då för dem med en obältad förare? En obältad person som sitter bakom stolen är en dödsfälla, det vet jag, men vad händer om den obältade personen sitter framför?

• Svar på tråden Hur farligt är det för passagerare i baksätet om de i framsätet sitter obältade?
  • Aileen Allannah

Ingen aning, det BORDE ju inte vara någon större fara, eftersom en obältad förare slängs ur bilen vid en kollision.

• läkarstudent

Indirekt skulle det ju kunna vara farligt, t.ex. om de kör själva med barnen och krockar och bilen börjar brinna och de inte kan hjälpa barnen ut eftersom de själva dött eller blivit svårt skadade p.g.a. att de inte hade bälte på sig (lite långsökt kanske, men ändå teoretiskt möjligt). Men direkt farligt är det inte, de kommer åka framåt i bilen vid ett krock och inte bakåt.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • mrsStatham

Jag skulle vara mer orolig för eventuella grejer i bagageluckan som inte sitter fast.
    Allt som inte sitter fast fortsätter framåt. Således: sitter man längst fram åker man "bara" genom vindrutan. Finns en tung väska längst bak kommer den passera precis hela bilen (och förmodligen passera en del bakhuvuden) innan den åker genom vindrutan..

Bara två saker är oändliga
Svar på tråden Hur farligt är det för passagerare i baksätet om de i framsätet sitter obältade?