• En blå giraff

5,5 åring vill inte lära sig cykla

Min son är 5,5 år och han kan inte cykla än. Han har en cykel med stödhjul som han visserligen kan cykla på men han kan då ramla flera ggr på bara några hundra meter. Han har verkligen svårt med grovmotoriken och är sen med detta. Jag har nu köpt en balanscykel istället som jag tänkte han kunde öva på. Känner mig lite stressad faktiskt eftersom "alla" barn i hans ålder cyklar utan stödhjul sedan länge, och jag tänker att han kanske blir retad om han cyklar med stödhjul. Det gör inte mig något att han har stödhjulen, men jag tänker att han kanske bli ännu mer ovillig att lära sig cykla om han blir retad också.  Rynkar på näsan Kompisarna vill ju gärna cykla också när han leker med dem och han hänger inte med vilket ju är synd. Han vill helst inte cykla alls som det är nu heller, han är ovillig till det mesta som handlar om att vara ute och röra sig utan han är mest den pyssliga typen. Hur lärde sig era barn att cykla och kan "alla" barn i förskoleklass cykla själva? Jag är rädd att han blir lite udda om han börjar där i höst och inte kan.

• Svar på tråden 5,5 åring vill inte lära sig cykla
  • ica

Vill han inte så lär han sig inte. Men kan du inte få honom att inse att man tar sig till roliga ställen med cykel. Så han förstår vitsen. Till stranden där man hittar fina stenar, till skogen för att...
    Ja, du förstår! Sen kanske han kan få träna när inga andra ser.

• iaseia

Vad säger han när andra barn/kompisar cyklar?

Det finns speciella trehjulingar som är lite större för dem som har lite svårt med motoriken.
    Är han utredd eller något sådant eller är de bara ni som upplever att han är sen med motoriken.

De e klart att om han får en sådan cykel som ä'r udda så finns ju ändå oron att han blir retad.
    Dock är risken mindre att han inte ramlar med den.

• Mercurialis

Min sexåring är inte heller intresserad av att lära sig cykla. Han fick en cykel med stödhjul för två år sedan och cyklade en del på den då. Förra sommaren ville han inte cykla alls. I år fick han en ny cykel i födelsedagspresent men vill inte lära sig cykla på den. Däremot tycker han om att "susa fram" på sin kickbike.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MoonFlight

Min 7 åring vill absolut inte lära sig cykla. Skriker och gråter så fort vi föreslår att han ska försöka.

• AAS10

dom lär sig när dom känner sig mogna, men en balanscykel är en bra investering, hoppas barnet kommer gilla den, alltid ett steg på väg, det lättaste är att låta barnet bli så nyfiket att det själv vill träna istället för det ska bli som en krav

• pigglet

Tyvärr så förstör stödhjulen, man lär sig fel balans och fel teknik att "ta kurvorna". Så det blir ännu svårare att lära sig cykla på en vanlig cykel.

Våra 2 äldsta barn hade stödhjul, ingen av dem kunde cykla när de fyllde 6 år. Som vi sprang efter dem, med stöd-pinne osv... Mutade. Hotade. Tvingade. Lockade.

Till slut skaffade vi en balanscykel. Efter 1 timme på den kunde mellanbarnet cykla!

Yngsta barnet har inte förutsättningarna att cykla, han har en cp-skada som gör att det är svårt med balans, muskelstyrka och koordination. Han fick en balanscykel direkt när han var 4 år, och lärde sig cykla på en vanlig cykel samma sommar! Mot alla odds.

Så satsa ni på balanscykeln. Vi fick sätta mål för mellantjejen, typ att innan vi går in får du cykla 1 varv runt kvarteret. Eftersom hon inte ville cykla. 

• Elin 834

Hade lite samma problem med stora killen. När han var 4,5 ville han inte alls cykla han var rädd för att ramla. Han fick cykla varje gång vi skulle till affären. Vi sa att man inte fick handla om man inte cyklade dit. Han grät på vägen dit och skrattade på vägen hem. Han litade inte på sig själv att han skulle klara det. Nu är han 7 år och cyklar bmx för fullt. Där vi bor skulle barnen bli väldigt hämmade om dom inte kunde cykla eftersom dom cyklar själva till kompisar och till skolan. Lycka till med träningen!

• glassen

Min 6,5-årige son kan inte heller cykla och han går i förskoleklass. Det är inget fel på hans motorik, men han är helt inte intresserad, framförallt inte sen vi tog bort stödhjulen förra året.
    Jag känner mig också lite stressad över att han inte lär sig cykla, men tjat fungerar inte så det gäller att vänta ut tills han själv kommer på att det är bra att kunna cykla. 

• liv

Stödhjul är värdelöst till att börja med...

Minns när jag skulle lära mig cykla. Jag började på en gammal ful cykel och det gick inget vidare. Jag ville bara inte. En dag kom pappa hem med en lila cykel till mig. Efter två minuter cyklade jag runt runt och skrek att jag kunde cykla. När man väl vill går det fort. 

• Mickan76

Många barn i förskoleklass kan inte cykla. Ta det lugnt, tids nog är han redo.

• En blå giraff

Tack för alla svar. Han verkar ju inte vara helt unik som inte har lärt sig ännu iallafall. Vi kämpar på med balanscykeln och hoppas den ska hjälpa honom. Han är rätt positiv till den nu iallafall. 

Gällande motoriken är han inte utredd men han är riktigt sen med det. Han har noll koll på kroppen och vart han ska ta vägen. Han har väldigt svårt med simultankapaciteten också. Om han trampar på cykeln blir det för mycket att kunna styra också.... suck. Tycker synd om honom att det ska vara så svårt. Lillebror som snart blir 2 år håller på att gå om den stora nu motoriskt. Hoppas inte lillebror lär sig cykla först för det skulle nog vara tufft för storebror.

• Isabelle08

Testa sparkcykel istället, toppenbra att öva balans på. Detta är ju även en sak som många barn har idag och då behöver han  inte känna sig utanför. När han känner att han kan hantera denna så kanske lättare att prova cykeln igen. Har gjort detta för min tjej sedan hon var fyra år förra året och idag satt hon på sin gamla lilla 12 tumare och cyklade själv utan stödhjul.

• Mamma050813

Jag har också en kille som är sen med grovmotoriken och jag var så rädd att han skulle bli retad eftersom han inte kunde cykla! Han varken ville lära sig eller hade nån sorts balanssinne när han var 6 år och 6 månader förra våren.
    Lillebror som var 4 lärde sig cykla förra våren och jag tänkte också hur storebror skulle ta det...
    Men det var knuffen som behövdes...
    En timme senare kunde storebror också cykla!!! :)
    Så det finns hopp :)

• YokohamaNr2

Kan ju också lägga till att alla barn gillar inte balanscyklar, inte mina två i varje fall och den äldste lärde sig cykla med stödhjul. Han hade dock tränat balansen på en sparkcykel istället.

Jag är väl inte helt förtjust i stödhjul iom att jag tycker cykeln blir tung och otymplig men fördelen är väl att man lär sig trampa, styra och bromsa

Tycker itne du ska puscha allt för mycket Ts, förhoppningsvis så vill han själv ta av stödhjulen så småningom och då kan ni börja träna, tror mycket är viljan och finns inte den blir det desto svårare

• En blå giraff
    Mamma050813 skrev 2013-05-13 08:42:17 följande:
    Jag har också en kille som är sen med grovmotoriken och jag var så rädd att han skulle bli retad eftersom han inte kunde cykla! Han varken ville lära sig eller hade nån sorts balanssinne när han var 6 år och 6 månader förra våren.
    Lillebror som var 4 lärde sig cykla förra våren och jag tänkte också hur storebror skulle ta det...
    Men det var knuffen som behövdes...
    En timme senare kunde storebror också cykla!!! :)
    Så det finns hopp :)
    Låter bra!

Min son har också en lillebror som är nästan 4 år yngre men väldigt tidig motoriskt. Tycker redan att lillebror är lite draghjälp åt stora, dock inte med cyklingen än.

Det går iallafall ganska bra med balanscykeln så han får väl vara på den nivån tills han känner sig säker. Det känns ytterst tveksamt än om han kommer lära sig cykla "riktigt" den här sommaren. Tror mer på nästa sommar eller senare. Min man har en bror som inte lärde sig förrän han var 10 år så det kanske är ärftligt...

Sparkcykel ska jag nog skaffa en också =) Tack för tips. 
Svar på tråden 5,5 åring vill inte lära sig cykla