5,5 åring vill inte lära sig cykla
Min son är 5,5 år och han kan inte cykla än. Han har en cykel med stödhjul som han visserligen kan cykla på men han kan då ramla flera ggr på bara några hundra meter. Han har verkligen svårt med grovmotoriken och är sen med detta. Jag har nu köpt en balanscykel istället som jag tänkte han kunde öva på. Känner mig lite stressad faktiskt eftersom "alla" barn i hans ålder cyklar utan stödhjul sedan länge, och jag tänker att han kanske blir retad om han cyklar med stödhjul. Det gör inte mig något att han har stödhjulen, men jag tänker att han kanske bli ännu mer ovillig att lära sig cykla om han blir retad också. Kompisarna vill ju gärna cykla också när han leker med dem och han hänger inte med vilket ju är synd. Han vill helst inte cykla alls som det är nu heller, han är ovillig till det mesta som handlar om att vara ute och röra sig utan han är mest den pyssliga typen. Hur lärde sig era barn att cykla och kan "alla" barn i förskoleklass cykla själva? Jag är rädd att han blir lite udda om han börjar där i höst och inte kan.