Får man föda som hemma fast på ett sjukhus?
Hejsan!
Jag ska börja med att säga att jag har jobbat med min förlossningsrädsla/graviditetsrädsla i snart 4-5 års tid! Och jag kan säga att jag var rädd för precis ALLT! Minsta lilla! Till och med att mitt 20 år gamla blindtarms-ärr skulle spricka om jag fick en gravidmage.
Jag har först och främst jobbat med min panikångest-laddade blodfobi där jag till och med svimmat när en läkare bara råkade plocka fram en blodtrycksmätare! (Ja jag var rätt skev) Med hårt arbete där jag fick utsätta mig för svåra blod-situationer om och om igen, under en lång tid, så var det största hindret över.
Fick där efter ta itu med lite mindre hinder och bekymmer men stressen och kontrollbehovet har jag fortfarande kvar.
Fick iallafall där efter mycket bättre självkänsla, kanske inte helt på topp men bättre än innan. Känner nu att jag har styrkan, kunskapen och känslan att kunna lita på min egen kropp, till att våga föda fram mitt och min sambos framtida barn. Jag klarar det här OM… jag får göra det själv, i min takt och på mitt vis.
Jag skulle gärna vilja föda mitt barn hemma i lugn och ro MEN tänk om det händer något säger min kära sambo, då blir jag kanske tvungen att åka in till sjukhuset! Det är där jag börjar tvivla och min självkänsla känns som bort blåst när jag tänker på att jag måste stiga in i förlossningsrummet.
Det är det sista hindret.. Jag litar tyvärr inte på människorna och alla stressande apparater i förlossningsrummet! Där inne kommer alla dåliga känslor och hinder upp till ytan, styrkan försvagas och jag känner mig inte trygg. (Har varit på aurora-möten och på förlossningen och känt av läget men inte vågat säga att det är just personalen och deras vård jag är rädd för)
Jag är rädd att dem gör saker på rutin, apparaterna stressar mig, vårdpersonalen känns som främlingar och jag är för godtrogen och snäll för att våga säga emot när något känns fel.
Jag vill inte föda i ett sådant rum!
SÅ NU TILL MIN STORA FRÅGA: Får man föda som hemma fast på ett sjukhus?
Alltså att man får ett rum utan apparater, inga undersökningar och ingen assistans om det inte behövs.
Får man då avsäga sig all vård inne på ett sjukhus om det inte finns några risker för mitt eller barnets liv?
Hoppas ni orkat läsa allt och det inte blev för rörigt.
Jätte tacksam för svar och goda råd!