• Mellanmjölkens land

Vid vilken ålder skulle ni resa?

Jag älskar att resa och trots att vi var iväg 2v i julas drömmer jag redan om nästa resa. Vi ska ha barn igen till hösten så det kommer dröja ett tag men man måste väl få drömma?

Mellan de här "riktiga" resorna hälsar vi sommartid på släkt som flyttat utomlands men det blir ju inte samma sak som att komma iväg bara vi i familjen.

I alla fall, det kommer vara 2,5 år mellan barnen. Helst reser jag i november eftersom det är en sån tråkig månad men när som helst under vinterhalvåret går bra.

När skulle ni rekommendera att åka?

När 2an är ca 4-5 mån och 1an nästan 3? (februari/mars 2014)
    När 2an är ca 13 mån och 1an 3,5? (november 2014)
    Senare under vintern 2014/2015?
    När 2an är 2-2,5 år och 1an är 4,5-5 år?

Vi vill gärna hinna med 2 resor innan skolplikten drar igång. Den senare av resorna blir alltså när 1an är 6,5 år och 2an är 4 år.

• Svar på tråden Vid vilken ålder skulle ni resa?
  • EllisBell

Tänk på att förskoleklassen är nästan som skola idag och även om det inte är skolplikt missar barnet mycket om ni reser iväg 2 veckor eller mer på "skoltid" då 1:an är 6,5. (Det finns även förslag om att göra förskoleklassen obligatorisk och att skolplikt skall gälla så så kan det vara om 3-4 år)

• Kodia

Jag tycker att det är mycket smidigare att resa med en 4-5 månaders bebis än med en ettåring. Bebisar ligger mest still, medan ettåringar ska gå/krypa runt, stoppa allt möjligt i munnen, dra ner saker, osv.

• Mellanmjölkens land

1an krånglade fruktansvärt med amningen vid 3-5 mån så att plannera in nått under den tiden känns minst sagt nervöst när vi knappt lyckades ta oss till ÖF förra gången Att kombinera det med ett eventuellt 2,5årstrots gör det inte mindre nervöst!

Med 1an flög vi till släkten vid 13 mån och jag tror det var det värsta jag gjort! Distraktion? Vad är det? Vi fick dra fram ungen från under sätet...

Samtidigt känns det väldigt avlägset att vänta 3 vintrar till nästa resa...

• Alexi

Absolut första alternativet, när ettan är liten bebis fortfarande. Resa med en ettåring är ju betydligt jobbigare på många sätt.

• Dixie

Det beror ju på var ni ska åka, men är det inte så exotiskt så hade jag åkt när 2an är 4-5 mån, smidigt att resa när de är små och sover mycket.

• Mellanmjölkens land

Just nu dregglar jag åt Kap Verde-hållet men det kan lika gärna bli Indien eller Västindien. Nånstans där det är varmt och soligt på vintern (inte Island alltså )

• resemamman

Alla åldrar har sina för och nackdelar ;) Jag skulle planera utifrån vad som funkar bäst med jobb/annat och överväga att komma iväg just de tråkiga månaderna (november typ!). En 3 månaders kan ju funka hur bra som helst att resa med och kan vara överdjävligt jobbigt om hen har kolik. En 1åring kan vara hur "skötsam" som helst, eller jätte-rymnings-benägen...

Ang förskoleklass så missade ett av mina barn 4 månader av nollan pga långresa. Inga konstigheter och inget han hade "men" av vid skolstart. Givetvis hade han en del skolarbete med sig, jobbade i snitt 15 min per dag...! 

• resemamman

Alla åldrar har sina för och nackdelar ;) Jag skulle planera utifrån vad som funkar bäst med jobb/annat och överväga att komma iväg just de tråkiga månaderna (november typ!). En 3 månaders kan ju funka hur bra som helst att resa med och kan vara överdjävligt jobbigt om hen har kolik. En 1åring kan vara hur "skötsam" som helst, eller jätte-rymnings-benägen...

Ang förskoleklass så missade ett av mina barn 4 månader av nollan pga långresa. Inga konstigheter och inget han hade "men" av vid skolstart. Givetvis hade han en del skolarbete med sig, jobbade i snitt 15 min per dag...! 

• hymafr
    EllisBell skrev 2013-04-30 22:22:47 följande:
    Tänk på att förskoleklassen är nästan som skola idag och även om det inte är skolplikt missar barnet mycket om ni reser iväg 2 veckor eller mer på "skoltid" då 1:an är 6,5. (Det finns även förslag om att göra förskoleklassen obligatorisk och att skolplikt skall gälla så så kan det vara om 3-4 år)

Fast tack och lov så lär sig barnen inte så mycket i de lägre årskurserna att två veckors frånvaro gör något.
    Vi har flera gånger varit iväg på resor där dottern kommit tillbaka och varit två veckor före sina kompisar eftersom hon gjort läxor under semestern som det var tänkt att kompisarna skulle gjort i skolan under vår semester, men uppenbarligen inte hunnit med. 
    Däremot i högstadiet och gymnasiet kan det periodvis vara svårt att vara ifrån skolan ens en enda vecka. 
Svar på tråden Vid vilken ålder skulle ni resa?