• Nicolew

kvisslor i ansiktet, pga bröstmjölk eller ersättning?

Min 3 veckor gamla pojke har kvisslor i ansiktet som kommer och går. Jag både ammar och ger ersättning. Jag undrar om dessa kommer pga något jag äter som går över i bröstmjölken eller kan det vara ersättningen han reagerar på? Jag ska ta upp det på nästa möte på BVC men ville ändå ha era erfarenheter! 

• Svar på tråden kvisslor i ansiktet, pga bröstmjölk eller ersättning?
  • SockerStinn

Hormonplitor och mjölkallergieksem kan vara väldigt lika varandra, så det kan vara svårt även för bvc att se skilnad. Om han mår bra i övrigt, inte har väldigt torr hud eller annat hade jag utgått från att det är hormonplitor. 

• Nicolew
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-01 12:33:53 följande:
    Hur ser de ut? Mer sannolikt att det ät hormonplitor med tanke på barnets ålder.

De ser ut lite som finnar, röda med en liten vit prick i och vissa är bara knottror. De har nu spridit sig och det sitter några på öronen samt kinderna och lite i pannan. De kommer och går lite.. Är det möjligt att han kan vara mjölkallergiker från ersättningen tänker jag....? Han är dessutom väldigt gasig, kan det höra ihop tror ni? Ska till bvc på fredag och fråga. 
  • Flickan och kråkan
    Nicolew skrev 2013-05-08 09:45:25 följande:
    De ser ut lite som finnar, röda med en liten vit prick i och vissa är bara knottror. De har nu spridit sig och det sitter några på öronen samt kinderna och lite i pannan. De kommer och går lite.. Är det möjligt att han kan vara mjölkallergiker från ersättningen tänker jag....? Han är dessutom väldigt gasig, kan det höra ihop tror ni? Ska till bvc på fredag och fråga. 

Röda med liten vit prick i = hormonprickar Det är också typiskt för hormonprickar att de kommer och går. Mina såg ut som prickigkorvar första 2 månaderna ungefär.
  • SockerStinn

De som är md vit prick i är hormonplitor. Min dotter hade några sånna och massor utan vitt i, de flesta var pga mjölkallergi. Om de flest är med vitt i är det hormonplitor.

• Linmin

Hormonplitor. Min äldsta hade jättemånga såna från 2 v tills han var 7-8 v.....

• hannis

Båda mina har sett ut som prickigkorvar vid 3 veckors ålder... Hormonplitor kallas det.

• BusJohanna

Milier heter dessa hormonprickar och dyker ofta upp på bevisar runt 3-4 veckors ålder. Inget att vara orolig för. Det går över.

• Nicolew

vi håller just nu på att utreda om han är mjölkallergiker eftersom han även har bara röda kvissor och ont i magen, vi får se nu hur hans hud. 

Svar på tråden kvisslor i ansiktet, pga bröstmjölk eller ersättning?