• Nénharma

Hur gick er faderskapsbekräftelse till?

Jag och sambon är inte gifta och måste således fixa med faderskapet via papper och grejer. 
    Nu har jag börjat höra skräckhistorier om hur folk blir förhörda av dom på familjerätten och kvinnorna får svara på exakt när dom hade ÄL, när dom hade sex (och typ hur??) och  fler ingående intima frågor... Jag trodde (naiv som jag är) att man bara gick dit, legitimerade sig och skrev på. Har jag fel? 

Hur gick er faderskapsbekräftelse till?  

• Svar på tråden Hur gick er faderskapsbekräftelse till?
  • Idorf

du behöver inte oroa dig! man går dit, och visar legg o skriver papper bara, inge mer direkt, så ingen fara!

• Sagapuh

Vi gick in på ett kontor där en kvinna satt. Hon frågade min sambo om vi umgåtts under konseptionstiden men i övrigt var det inget konstigt alls. Skrev under papper medans tanten gullade med bebisen o sen var det klart. Detta var i Gbg.

• pigglo

Vi bokade tid, gick dit, visdade leg, svarade på frågan om vi varit ett par under konceptionstiden,  skrev på 2 papper (har jag för mig att det var) och sen var det klart. Inga konstigheter och inga förhör.

• Nénharma

Det låter ju lovande iaf. Det var så jag trodde att det gick till men nu är det flera på kort tid (inom samma kommun också) som berättat att dom blivit förhörda. :-| 

Vore ju enklare att gifta sig, men vet inte om sambon är med på den idén än :) 

• pigglo
    Nénharma skrev 2013-04-30 10:51:14 följande:
    Det låter ju lovande iaf. Det var så jag trodde att det gick till men nu är det flera på kort tid (inom samma kommun också) som berättat att dom blivit förhörda. :-| 

Vore ju enklare att gifta sig, men vet inte om sambon är med på den idén än :) 

Risken finns väl alltid att hamna hos någon som är extra nitisk och kanske till och med går lite över gränsen i sitt frågande men det är nog i alla fall inget som hör till vanligheterna eller rutinerna.
  • Niju

Va? Det hade jag aldrig hört...
    Vi bokade tid, gick det, visade leg, fyllde på några papper...sen ropade kvinnan som tog emot oss två andra som fick skriva på som "vittnen" och efter det gick vi hem Tungan ute inga konstigheter eller intima frågor alls! 

• HWR

Med första barnet så skrev vi papper medan jag var gravid. Vi pratade med en kvinna som frågade om vi hade umgåtts under tiden jag blev gravid, sen skrev vi på papperna.
    Med andra barnet skrev vi på efter att hon var född. Där frågade de inte ens nånting, vi skrev bara på papperna så var det bra.

• Mälaröbo

En kvinna från soc kom hem till oss när jag var höggravid. Hon frågade om vi haft sex under den perioden som barnet kunnat bli till och sen frågade hon om jag haft sex med någon annan under samma period. Sen skrev vi båda under på att våra uppgifter var korrekta och sen bevittnade grannen våra underskrifter. Tog kanske 10 minuter.

• läkarstudent

När vi var där frågade de om vi hade haft sex någon gång mellan 2 olika datum samt om jag haft sex med någon annan under den perioden. Det är frågor som de enligt lag ska fråga, så vi tog inte illa upp (däremot tycker jag att lagen i sig är rätt fånig).

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Niju
    HWR skrev 2013-04-30 10:59:56 följande:
    Med första barnet så skrev vi papper medan jag var gravid. Vi pratade med en kvinna som frågade om vi hade umgåtts under tiden jag blev gravid, sen skrev vi på papperna.
    Med andra barnet skrev vi på efter att hon var född. Där frågade de inte ens nånting, vi skrev bara på papperna så var det bra.
    Lite OT men om man endast är sambo kommer man behöva gå och göra det här med att skriva på när varje barn kommer eller bara första? Vi ska snart få vår andra och antog att andra skulle registreras som hans barn automatiskt, bra att veta så att man kan göra det innan barnet föds...
Svar på tråden Hur gick er faderskapsbekräftelse till?