• Anonym (ts)

Åka utomlands för umgänge?

En lång historia kort.

Mitt ex har tydligen beslutat sig för att flytta tillbaka till sitt hemland om några år. Då vill han bjuda mig och vårt gemensamma barn på semesterresor till olika semesterorter där. Barnet kommer då vara ca 15år. Jag vill inte och tvivlar på att barnet kommer vilja.

Så måste jag gå med det här? Vi har idag ett fastställt umgänge från rätten som inte kommer fungera om han flyttar.

• Svar på tråden Åka utomlands för umgänge?
  • Anonym (1)

Varför skulle barnet inte vilja åka utomlands några gånger per år?

• Anonym (ts)
    Anonym (1) skrev 2013-04-30 08:29:35 följande:
    Varför skulle barnet inte vilja åka utomlands några gånger per år?
    Utomlands skulle barnet vilja åka men inte för att träffa pappa. Nu är det ju några år kvar men tar inte pappan och skärper till sig så kommer inte barnet vilja. Barnet vill helst inte ha umgänge idag men har inget val. Sticker pappan igen så tror jag det är kört.
  • Anonym (1)
    Anonym (ts) skrev 2013-04-30 08:35:51 följande:
    Utomlands skulle barnet vilja åka men inte för att träffa pappa. Nu är det ju några år kvar men tar inte pappan och skärper till sig så kommer inte barnet vilja. Barnet vill helst inte ha umgänge idag men har inget val. Sticker pappan igen så tror jag det är kört.
    Men om barnet åker på umgänge idag så kommer lusten knappast att vara mindre när umgänget innebär en resa till en semesterort tänker jag.
  • Anonym (been there)

Kanske lätt för mig att säga, men fundera inte så mycket på det som kanske händer om ett par år.

Om barnet är 14 -15 år då pappan flyttar så kan ingen tvinga honom att resa någonstans alls.

Ert faställda umgänge är "faställt" efter hur situationen ser ut idag.  Skulle pappan bli arg för att ni inte reser så är han tvungen att anmäla till domstol på nytt och INGEN domstol i världen faställer ett umgänge för en 15 åring med en förälder som bor i ett helt annat land.    

• Anonym (ts)
    Anonym (1) skrev 2013-04-30 08:38:51 följande:
    Men om barnet åker på umgänge idag så kommer lusten knappast att vara mindre när umgänget innebär en resa till en semesterort tänker jag.
    Jag förstår hur du tänker, men det kommer innebära att pappan har lämnat barnet ännu en gång. Vilket han tydligen hotar barnet med att göra när barnet "inte uppför sig". Hans ord, inte mina. Sen så kommer pappan troligen inte höra av sig mellan umgängena förutom att skicka något paket, det baserar jag på mina tidigare erfarenheter med honom.
  • Anonym (ts)
    Anonym (been there) skrev 2013-04-30 08:46:58 följande:

Kanske lätt för mig att säga, men fundera inte så mycket på det som kanske händer om ett par år.

Om barnet är 14 -15 år då pappan flyttar så kan ingen tvinga honom att resa någonstans alls.

Ert faställda umgänge är "faställt" efter hur situationen ser ut idag.  Skulle pappan bli arg för att ni inte reser så är han tvungen att anmäla till domstol på nytt och INGEN domstol i världen faställer ett umgänge för en 15 åring med en förälder som bor i ett helt annat land.    

Jag vill bara förbereda mig lite. Han är lite märklig så jag vet aldrig vad som dyker upp härnäst.

Tack, det var det jag behövde veta! 
  • Lilje

Vilket land gäller det? Mina åker utomlands på umgänge varje skolsemester, jätteskönt för mig och dom. :)

Svar på tråden Åka utomlands för umgänge?