• idisa

Vanligare med depression bland PCO/PCOS?

Tydligen är depression vanligare hos kvinnor med PCO, och då har jag tolkat det som att det inte beror
    på symtomen som PCO(S) kan ge utan på grund av hormonnivåerna i kroppen. 

Jag läste denna artikeln från dagens medicin, där står följande att:

"Enligt resultaten som presenteras i septembernumret av tidskriften Psychoneuroendocrinology, hade två tredjedelar av kvinnorna med polycystiskt ovariesyndrom haft enstaka eller återkommande depressioner jämfört med en tredjedel i kontrollgruppen. Det bekräftar resultaten från en tidigare enkätstudie som visade att drabbade kvinnor oftare än andra uppger depressionssymtom."

Här är den fullständiga artikeln, intressant läsning för övrigt:
    www.dagensmedicin.se/vetenskap/kvinnohalsa/hormonell-storning-hos-kvinnor-okar-risk-for-psykisk-sjukdom/

Jag har fått PCO diagnosticerat och har varit deprimerad till och från, har dock aldrig sökt hjälp för det.

Jag undrar om det är fler som haft problem med nedstämdhet och depression och varit hos någon som kopplat samman det med PCO? Finns det någon kunskap om detta generellt bland läkarna tror ni? 

• Svar på tråden Vanligare med depression bland PCO/PCOS?
  • Småbarnsliv

Oj detta var intressant för mig då jag har diagnosen PCOS.. Jag har varit depremerad de sista åren men ingen som har sammankopplat det ihop med pcon,.....
    Dock vet ju knappt folk som jag träffar i sjukvården vad pcos är så det är skrämmande om något!

• Hanalaya

Intressant artikel..

Jag börjar fundera på hur alla mina sjukdomar hänger samman..

PCOS
    Depression
    Social fobi
    "utbrändhet"
    Hypotyreos
    Restless legs syndrome

Till det en betydande övervikt som förutom för lite motion och för mycket mat, även förvärras  av typ ovanstående..

hittade detta:
    http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/MichaelLam.html

någon som har mer kunskap om detta? 

• Miniängel

Väldigt intressant..
    Själv har jag varit deprimerad under en längre tid tidigare, ätit mediciner för det plus haft samtalsstöd... Fick för drygt två år sedan reda på att jag har PCO...

Så det kanske hänger ihop. Jag har hela tiden tänkt att "jag är en sådan person som har lätt för att bli deprimerad, punkt slut" Men då kanske det finns en förklaring för det då =)   

En önskan som blev sann
Svar på tråden Vanligare med depression bland PCO/PCOS?