Hurudan bilstol? Grupp 0-1-2 eller 2-3?
Min son på 2 år och 3 månader vägrar allt som oftast att åka i bakåtvänd bilstol då hans syster åker framåtvänd. Det kan ibland vara omöjligt att få honom i hans stol då han tvärvägrar. Funderar nu på att mot egna principer skaffa en framåtvänd bilstol även till honom. Han är ca 100 cm lång och väger ca. 18 kg.
Han sitter nu i en Britax Hi-Way bakom passagerastolen i en V70 och tycker att det är ”tokigt” att sitta där.
Är det då en bilbältesstol som är aktuell för honom eller en stol med egna fempunktbälten.?
Ser man på t.ex. Britax.se så är en bilbältesstol för 15-36 kg (4-11 år) och en bilstol med fempunktbälte för 9-25 kg (9m-6år).
Mitt antagande är att vid en möjlig frontalkrock blir det en större belastning på nacke då övre kroppen är fastspänd med fempunkstbältet, medan hela övre kroppen absorberar energin vid en möjligt krock och inte endast nacken. Har jag fel i mitt resonemang?
Till saken hör som sagt att jag förespråkar en bilbältesstol, medan frun insisterar på en stol med egna fempunktsbälten.