• mvaarimo

Hurudan bilstol? Grupp 0-1-2 eller 2-3?

Min son på 2 år och 3 månader vägrar allt som oftast att åka i bakåtvänd bilstol då hans syster åker framåtvänd. Det kan ibland vara omöjligt att få honom i hans stol då han tvärvägrar. Funderar nu på att mot egna principer skaffa en framåtvänd bilstol även till honom.  Han är ca 100 cm lång och väger ca. 18 kg.

Han sitter nu i en Britax Hi-Way bakom passagerastolen i en V70 och tycker att det är ”tokigt” att sitta där.

Är det då en bilbältesstol som är aktuell för honom eller en stol med egna fempunktbälten.?

Ser man på t.ex. Britax.se så är en bilbältesstol för 15-36 kg (4-11 år) och en bilstol med fempunktbälte för 9-25 kg (9m-6år).  

Mitt antagande är att vid en möjlig frontalkrock blir det en större belastning på nacke då övre kroppen är fastspänd med fempunkstbältet, medan hela övre kroppen absorberar energin vid en möjligt krock och inte endast nacken. Har jag fel i mitt resonemang?

Till saken hör som sagt att jag förespråkar en bilbältesstol, medan frun insisterar på en stol med egna fempunktsbälten.

• Svar på tråden Hurudan bilstol? Grupp 0-1-2 eller 2-3?
  • RöttÄrSött

Vänd inte! Det är ju absurt! Det är ni föräldrar som får ta ansvar och lära honom att han ska åka i sin stol.

Om han skulle vilja åka fram utan bälte, skulle han få göra det?! Som förälder ska man ta konflikter, inte äventyra barnens liv för bekvämlighet!

• Margaux

Får väl hålla med föregående talare.... Tvåårstrots är liksom jobbigt men hör till.
    Ska han åka med så får han åka i den stol han blir tilldelad. Punkt slut!

• Sisisisi

För det första är det idiotiskt att vända så tidigt, men de verkar ni ju redan vara medvetna om. Ett barn ska inte få bestämma hur den ska sitta i bilen. Man säger ju att man ska välja sina strider och det här är en som ni borde ta. Det ska vara en självklarhet för barn att sitta i bakåtvänd stol så länge det går.

Men vill ni vända på barnet så bör ni välja en bältesstol. Barnet är tillräckligt stor för att kunna sitta i bältesstol och då är det säkrare (lägre belastning på nacken) än en stol med fempunktsbälte.

• mvaarimo

Jag vill absolut inte vända honom ännu på en lång tid, men frun har stora problem med att få in honom i bilen när hon hämtar honom från lekskolan. Han kan vägra att gå i bilstolen i upp till en halv timme och sedan får hon tvinga honom i stolen så han börjar storgråta. Själva har jag inga problem med att få in honom i bilen. 

Nu sitter han som sagt i en Britax Max-Way, och jag undrar nu om den känns för trång och att han möjligtvis kunde gå med på att sätta sig i en Britax Two-Way med ryggen i färdriktning? Och i värsta fall blir ju inte stolen onödig då man alltid nu eller senare kan vända om stolen. Vad tror ni om Two-Way:n?

• cloudberry79

En tanke är annars att han kanske kan sitta bakåtvänd i framsätet istället? Min egen femåring var också helt hopplös i den åldern och skulle absolut inte åka bil, det var fristilsbrottning på hög nivå när vi skulle in i bilen, men jag är vuxen=jag bestämmer. Hon får antingen skärpa till sig och visa att det inte är diskuterbart eller så kanske ni kan prova en annan plats för stolen där han ser bättre?

(M)amma till V -07 och E -12
  • veh

www.ntf.se/konsument/fraga1301.asp och www.ntf.se/konsument/fraga1660.asp Men även jag vill poängtera att det är väldigt mycket säkrare att åka baklänges... Och jag har också fått stå vid förskolan och ta fighten med mitt barn (har dock bara ett barn). Hade jag haft två, så skulle jag nog tycka det var minst lika viktigt att ta fighten - dels för säkerhetens skull, men också för att särskilja barnen i ålder, visa på att "storasyster åker framåtvänd för att hon är större, det kommer du också få göra när du är lika gammal som hon". Istället för att det yngre barnet ska kunna "tjura" sig till "fördelar"... Som i det här fallet inte ens är en fördel...

• Sisisisi

Twoway bör inte användas framåt! Men det är den stol som kan användas längst tid bakåt.

• Kodia

Håller med om att Twoway kan vara en ide, men bara bakåtvänd. Det kanske kan få honom att gilla att åka bakåtvänt om han får en ny "stor kille-stol", och kanske några extra fina leksaker som bara får has i bilen.

Svar på tråden Hurudan bilstol? Grupp 0-1-2 eller 2-3?