• Anonym (sambo)

Vad händer om min sambo avlider?

Jag tänkte höra om någon kan hjälpa mig med svar på mina funderingar. Min sambo och jag har ett gemensamt barn som är 1 år. Min sambo har sedan tidigare 2 barn som är myndiga och har egna hem. Vi bor i ett hus som sambon äger till 100% och som han bodde i när vi träffades. Jag är med och betalar de vanliga månadskostnaderna men inte lånen.Vad händer om min sa mbo avlider? Antar att jag och vårt gemensamma barn inte har någon rätt att bo kvar i huset utan skrivet samboavtal, eller hur fungerar det?

• Svar på tråden Vad händer om min sambo avlider?
  • Olympia

När din sambo dör så ärver hans tre barn varsin tredjedel av hans tillgångar.

• MajaVira

Ett samboavtal gäller bara om ni separerar, för att du ska ärva honom måste ni skriva ett testamente.

• Anonym (?)

Precis, du och sonen har ingen rätt att bo kvar utan skrivet samboavtal.
    Ni har heller ingen rätt att bo kvar i huset med skrivet samboavtal heller.
    Om han dör är det hans barn som bestämmer vad som ska hända med huset. 

• Anonym (Jock)

Om din sambo dör så kommer hans tillgångar (huset och andra tillgångar) att delas på 3. För att ni ska få bo kvar måste ni:

a) Du köper in dig i huset och blir laglig ägare till halva. Ni har sedan livförsäkring som gör att du kan köpa ut barnen.

b) Ni gifter er, då ärver du halva värdet på kvarlåtenskapen och sedan har ni livförsäkring som faller ut så att du kan köpa ut barnen.

c) Ni skriver testamente och du får det han kan testamentera bort. Du har sedan en livförsäkring som gör att du kan lösa ut barnen.

Som läget ser ut idag har du ingen rätt att bo kvar i huset då ditt barn bara kommer att äga en tredjedel.

• Anonym (sambo)

Tack för era svar. Om vi skulle äga 50% var av huset så skulle jag alltså få lösa ut barnen ur hans 50% för att kunna bo kvar?

• Anonym (?)
    Anonym (sambo) skrev 2013-04-27 19:47:19 följande:
    Tack för era svar. Om vi skulle äga 50% var av huset så skulle jag alltså få lösa ut barnen ur hans 50% för att kunna bo kvar?
    Du skulle behöva lösa ut minst 66% av hans del ja. Ert gemensamma barn ärver ju en tredjedel.
  • Phalaenopsis
    Anonym (?) skrev 2013-04-27 19:50:58 följande:
    Du skulle behöva lösa ut minst 66% av hans del ja. Ert gemensamma barn ärver ju en tredjedel.
    Nja.

1. Om ni gifter er är 50 % ditt från början, giftorätt.

2. Maken äger alltså 50 % av huset. Har man bröstarvingar får man inte testamentera bort mer än hälften av sitt arv. Om han testamenterar så mycket han kan till dig återstår 25 % av det totala värdet som barnen får dela på.

3. Om ni är gifta får ert (era) barn vänta på sitt arv tills båda föräldrarna är döda. Det är än så länge 1/3 av bröstarvingearvet. Så då måste du köpa ut särkullbarnen med 2/3 av 25 %, dvs 16,7 %. Skaffar ni fler barn får du behålla en större andel. Observera att detta nu gäller alla ägodelar, inte bara huset.

En livförsäkring för att kunna lösa ut särkullbarnens andel fungerar för yngre. Inte till någon större tröst för någon som måste köpa ut sina särkullbarn vid 70 års ålder.

Man kan också försöka locka särkullbarnen med att de får fullt arv (dvs 1/3 var av hans del, eller tom 1/3 av hela husets värde) istället för maximalt reducerat arv (50 % bröstarvingedelen delat på 3) om de går med på att vänta på arvet tills du dött.

1. Vill ni inte gifta er kan han testamentera bort 50 % till dig.

2. Du blir förmyndare för ert/era barn och kan kontrollera 1/3 av återstoden. Det finns en del begränsningar i detta och rör det sig om större summor kommer du att kontrolleras av en överförmyndare så att du inte slösar bort ditt barns pengar. Pengar som barnet f.ö. kommer att ärva fullt ut när det blir 18. Då kan du bli tvungen att lösa ut ditt eget barn.

3. Därefter måste du köpa ut särkullbarnen med 2/3 av bröstarvingedelen, dvs 33% av huset/hans övriga kvarlåtenskap.

• Anonym (laglott?)

Måste bara få det klargjort: Ett gift par som äger ett hus tillsammans dvs 50% var. Dör den ena partnern så ärver den överlevande 50 % av partnens del dvs 25% (har då totalt 75 % av huset)De övriga 50 % så är laglotten 25% så att den som avlider kan skriva över 12,5 % på den över levande som då har 87,5 %. Resterande 12,5% delas upp på samtliga barn men endast det/de barn som är särkullsbarn får sin del direkt,övriga får vänta till nästa förälder dör. stämmer detta?!

• Phalaenopsis

Förlåt, missade en sak:

Om ni inte vill gifta er kan du naturligtvis först köpa in dig på/ få andelar av huset med så många procent ni vill. Sedan reduceras varje siffra i beräkning nummer två med den procenten. Han kan t.o.m. skriva över hela huset på dig så finns det inget kvar för särkullbarnen att ärva.
    Risken för honom är att om ni skulle separera blir han ju av med allt som är överskrivet på dig. Skulle du dö först är det han som blir förmyndare till ert/era barn med allt vad det innebär. 

Är ni gifta förlorar han förstås 50 % vid ev. skilsmässa.

• Phalaenopsis
    Anonym (laglott?) skrev 2013-04-27 22:06:16 följande:
    Måste bara få det klargjort: Ett gift par som äger ett hus tillsammans dvs 50% var. Dör den ena partnern så ärver den överlevande 50 % av partnens del dvs 25% (har då totalt 75 % av huset)De övriga 50 % så är laglotten 25% så att den som avlider kan skriva över 12,5 % på den över levande som då har 87,5 %. Resterande 12,5% delas upp på samtliga barn men endast det/de barn som är särkullsbarn får sin del direkt,övriga får vänta till nästa förälder dör. stämmer detta?!
    Tyvärr så ärver inte makan någonting av partnerns del om det finns särkullbarn. Du behöver alltså dubbla alla dina procentsatser för barnens andelar.
Svar på tråden Vad händer om min sambo avlider?