Ett steg mot en uppdaterad tallriksmodell!
Vad anser ni om den gamla hederliga tallriksmodellen? Skulle vara kul att höra hur den allmäna uppfattningen kring denna råder!
Personligen tror jag inte att det är just själva tallriksmodellen i sig som är problemet utan att ingen egentligen äter enligt den.
Mängderna är mycket större eftersom folk gärna tar om och sedan tillkommer allt det där extra som inte är med i tallriksmodellen.
Caffelatte, fikabröd, vin/öl, otaliga mellanmål med smörgåsar, godis, skräp folk trycker i sig efter träning för återhämtning???, fredagsmys med chips, snabbmat, halvfabrikat osv.
Om folk enbart åt enligt tallriksmodellen så skulle inte övervikten vara så utbredd. Tror jag som själv äter LCHF...
Jag tycker tallriksmodellen är alldeles utmärkt, men den kräver förstås att man läser även det finstilta. Tittar man på tallriksmodellen, så poängteras det att den stillasittande bör minska här och öka där, medan den kroppsarbetande bör göra tvärtom.
Maken, som är byggnadsarbetare, måste t ex krympa ned på andelen grönsaker/frukt, för att få plats med mer kött och potatis. Annars orkar han inte en hel arbetsdag. Min bror, som sitter vid en dator hela dagarna, han ökar på det gröna och krymper ned resten. Huvudsaken är att man får med mångfalden för att inte drabbas av div brister.
Trodde det hade mer att gora med hur stor tallrik man använder, och hur många ggr man fyller den, och vad man äter o inte minst dricker däremellan. Men där ser man.