• sockerfrittliv

Ett steg mot en uppdaterad tallriksmodell!

Äntligen talas det om en ny, uppdaterad tallriksmodell. Det har tagit sin lilla tid, men bättre sent än aldrig. Nu erkänner ingen mindre än grundaren till tallriksmodellen Britt-Marie Dahlin att den innehåller ”för mycket energi” för våra allt mer stillasittande liv. Modellen grundades 1976 och har hängt med sedan dess som allmänt kostdirektiv. Nu menar livsmedelsverket att de håller på att se över näringsrekommendationerna. Äntligen börjar man inse att ett för högt intag snabba kolhydrater tillsammas med våra alltmer icke-fysiska arbeten inte går ihop i längden. 

Enligt mig bör man även uppmärksamma livsmedelsföretagens aggressiva marknadsföring för att vi ska konsumera mer sötsaker. Marknadsföring som ofta är kopplad till sentimentalitet och tradition. Det är fredagsmys, eftermiddagsfika, påskägg och julbak. För en person som är sockerberoende är det andra ord mycket svårt att hitta anledningar till att inte unna sig en kanelbulle till fikat, pepparkakor i juletid eller chips till fredagsmyset. Livsmedelsindustrin gör det inte lättare för oss att göra de val som vi borde för att hitta en hälsosam livsstil. Därför kan man tycka att de bör vara extra viktigt att instanser såsom livsmedelsverket tar ansvar genom att anpassa sig och förmedla den senaste kunskapen. 

Allt fler människor blir sockerberoende, vilket bör uppmärksammas långt mer än i dagsläget. Att ändra tallriksmodellen är ett litet steg, men ändå ett steg i rätt riktning. Tack Britt-Marie för ditt nytänkande uttalande om din egen tallriksmodell!

Vad anser ni om den gamla hederliga tallriksmodellen? Skulle vara kul att höra hur den allmäna uppfattningen kring denna råder! 
  • Svar på tråden Ett steg mot en uppdaterad tallriksmodell!
  • Mandel

Personligen tror jag inte att det är just själva tallriksmodellen i sig som är problemet utan att ingen egentligen äter enligt den.
    Mängderna är mycket större eftersom folk gärna tar om och sedan tillkommer allt det där extra som inte är med i tallriksmodellen.
    Caffelatte, fikabröd, vin/öl, otaliga mellanmål med smörgåsar, godis, skräp folk trycker i sig efter träning för återhämtning???, fredagsmys med chips, snabbmat, halvfabrikat osv.
    Om folk enbart åt enligt tallriksmodellen så skulle inte övervikten vara så utbredd. Tror jag som själv äter LCHF... 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • lövet2

Jag tycker tallriksmodellen är alldeles utmärkt, men den kräver förstås att man läser även det finstilta. Tittar man på tallriksmodellen, så poängteras det att den stillasittande bör minska här och öka där, medan den kroppsarbetande bör göra tvärtom.

Maken, som är byggnadsarbetare, måste t ex krympa ned på andelen grönsaker/frukt, för att få plats med mer kött och potatis. Annars orkar han inte en hel arbetsdag. Min bror, som sitter vid en dator hela dagarna, han ökar på det gröna och krymper ned resten. Huvudsaken är att man får med mångfalden för att inte drabbas av div brister.

• Tow2Mater

Trodde det hade mer att gora med hur stor tallrik man använder, och hur många ggr man fyller den, och vad man äter o inte minst dricker däremellan. Men där ser man.

• Tow2Mater
    lövet2 skrev 2013-04-26 12:24:10 följande:
    J
    Maken, som är byggnadsarbetare, måste t ex krympa ned på andelen grönsaker/frukt, för att få plats med mer kött och potatis.
    Har han provat med en liten skål vid sidan av tallriken for gronsakerna/frukten? hmm....
Svar på tråden Ett steg mot en uppdaterad tallriksmodell!