svårt tömma tarmen = risk för rectocele?
Hej!
Jag märker ofta när jag ska tömma tarmen att avföring liksom samlas och buktar ut i mellangården. Oftast är "bulan" i mellangården kvar efteråt, som att allt inte kom ut. Har provat att trycka i mellangården ibland för att få ut det sista men det har jag aldrig lyckats med.
Jag lider inte av det här men jag oroar mig för att det sliter på vävnaderna och t.ex. att väggen mellan ändtarmen och slidan töjs ut/blir tunnare och att det kan skapa problem på sikt, t.ex. framfall/rektocele. Eller kanske man har rectocele redan när man har de här symptomen? Jag har inget framfall enligt barnmorskan men tror inte hon har så bra koll. Förslappning av bakre och främre slidväggen har jag definitivt men det räknar hon ju inte som framfall (vissa kallar det nog ändå slidväggsframfall).
Har läst på olika håll att flera har svårt att tömma tarmen och behöver hålla emot i mellangården eller liknande.
Finns det någon som vet något om risk för framtida problem eller tips för att undvika problem? Jag vet att man ska knipöva och försöka undvika att bli hård i magen ...