Vad ska hon ha?
Hej min c ponny är 18 och jag rider henne ca 6 gånger i vecka men ingen hård träning. Undrar vilket krafftfoder jag ska ha.... Vet ni något bra??
Hej min c ponny är 18 och jag rider henne ca 6 gånger i vecka men ingen hård träning. Undrar vilket krafftfoder jag ska ha.... Vet ni något bra??
Mår hon bra på det hon har nu?
Vad har hon äter sina tidigare 18år?
Öhm, det är ju en hel vetenskap. Be någon vuxen i ditt stall hjälpa dig räkna ut en foderstat...
Ja det kan jag ju göra med det var bara det att jag och min mamma håller på att räkna lite på ur mycket det skulle kosta att köpa henne (är medryttare nu) så jag undrar det här.... -hur mycket är det i en son stor krafftfoder säck?? -vilket andvänder ni? -hur mycket kostar det för er med allting??(jag bor i Blekinge)
Alltså vad hästen skall äta beror jü på flera olika saker.
Bäst är väl helt enkelt att fråga ägaren vad hon äter i dag o vad det kostar.
Vi har en 16 årig B ponny. Hon äter 7 kilo analyserat hösilage per dagoch sen ca 1/5 kg havrefritt musli per dag. Sen får hon minerale, betfor o morötter. Allt baserat på hennes behov o på vad grovfodret innehåller.
En analys på grovfodret behövs för att kunna räkna ut en korrekt foderstat.
Annars är det bara att gå efter vad du ser och känner. Verkar hästen bli för tjock? Dra då ner på kraftfodret. Blir den för tunn? Öka fodergivan.
Först och främst är det grovfodret som är den viktigaste delen i en hästs foderstat.
En häst ska bara få kraftfoder så länge den inte orkar äta upp den mängd grovfoder som den behöver / om den tränas hårt / grovfodret har dåliga värden som behöver kompletteras.
Vad äter hästen nu? Mina har i princip endast ätit betfor, lusern & eller havrekross samt mineraler & hö/ensilage. Men finns ju mängder med olika till hästar. Detta har passat oss & våra hästar bra i alla år.
Men det varierar ju.
Först måste man en grovfoderanalys för att veta vad hästen behöver.
Men till mina gamlingar ger jag kornkross och mineraler, mer behöver dom inte.