Anonym (Velpottan!) skrev 2013-04-26 12:13:37 följande:
Vanliga kalla fötter... Nja,inte direkt för jag skulle nog kunna ge min högra arm för ett barn så behandlingar,mediciner och ruva är inget jag gruvar mig för. Inte missfall heller tyvärr eftersom jag haft min beskärda del. Det är just att bestämma att just denna väg är bäst fär oss som är problemet-det jag redan vet i huvet alltså!
Vi har inte tid att försöka flera år till,inte energi heller. Men tänk om det skulle gå om låt säga ett år till!? Får vi barn via ED får jag ju aldrig veta det. Kommer jag tänka så i framtiden även om vi får barn? Usch,det är så här knasigt jag funderar fram och tillbaks och det leder ingenstans!
Jag var modigare förr,bara bestämde mig,nu kan jag grubbla i åratal... Hur kopplar man bort maggropen och bara kör på förståndet?
Det är lite det jag menar, eftersom det är en "sista chansen"-känsla på den här behandlingen (om jag tolkar dig rätt) så fuckar psyket upp känslorna alldeles så man inte vet varken upp eller ner. För att koppla tillbaka till min situation, självklart ville jag ju ha barn, annars ger man sig ju inte in i IVF-processen! Det var bara någon störd automekanik som fick mig att tro att det skulle vara fel på något sätt.
När man först kommer till insikt om att man inte kan få barn "på det roliga sättet" utan behöver hjälp av vården så hamnar många i en identitetskris. Vem är jag om jag inte kan få barn på egen hand? Det som sen inte talas lika mycket om är när man har levt i det i flera år och äntligen lyckas bli gravid och få barn. När man inte längre är den som hoppas så frustrerat och kämpar sig blå med diverse undersökningar och behandlingar och hemmaknep och allt det där, vem är man då? Det kan ju också bli en kris, att ställa om sig från kämpande barnlös till småbarnsförälder, även om det är den största drömmen som blir sann. Och i kris beter man sig inte alltid rationellt.
Som du skriver,
egentligen vet du ju att det här är en bra chans, kanske den bästa ni har. Men psyket är van vid besvikelser och vill inte bli krossad ännu en gång, det undermedvetna lägger ut villospår om att det kanske är bäst att köra på i samma gamla hjulspår som tidigare för det känner man igen och vet vad man kan förvänta sig även om det har slutat i brak tidigare. Även om det uttrycker sig så, så det är kanske inte just ED i sig som du är velig till utan mer grejen att det är något nytt som ni inte har gjort förut som kan vara "skrämmande". Förstår du hur jag menar eller är det mest flum?
Vänd på det annars: Tänk om ni
inte gör det här, och sen ändå inte får ett genetiskt barn, hur mycket kommer ni att ångra er då? Ganska mycket va...? Medan ni troligtvis inte kommer ångra det motsatta en sekund.
Eventuella kommentarer om oäkta barn kan ni be avsändaren stoppa upp där bak, den som är så jävla okänslig förtjänar en rejäl utskällning även om det är ens egen mor/svärmor. Låt henne få veta att om hon tänker uttrycka sig så behöver hon inte vara en del av ert liv. Tråkigt, men bäst för er och det kommande barnet i så fall. Men även om hon har sådan inställning nu så kan det ju ändras när det väl finns ett barn i familjen.
Seså, sluta låta känslorna spöka med dig, kör på nu!