• karro72

Föräldrar till förkylda bran håll dom hemma frånn skola/fritids

E så jäkla trött på detta nu, varför slänger man sina barn till skolan när dom e genomförkyld och hostiga, jag anser barnen har inte på skolan att göra då.

just nu, har tösen började med förkylning i söndags med lite hosta, sen i måndags var hon febrig, med rejäl hosta, samt hennes förgrymmade ASTMA, blev till ha henne hemma från skolan. har själv märkt, hur många barn runt om i skolan är dunderförkyld hostiga och hängiga. förstår inte hur i H***L man kan låter sitt barn vara på skola fritids, eller dagis. värderar man inte sitt barns hälsa mer än så, samt hur mycket smittar det inte alla dom andra, ser jag på tjejen här hemma nu, febern har get med sig, men snorig samt riktigt sammandragande hosta som inte ger med sig. inte fan lämnar jag henne på skola eller fritids som hon e nu. jag vet att detta kommer hålla i sig minst 2 veckor framåt, de är alltid så. men säger bara håll era barn hemma när dom e förkylda och hostiga, för dom smittar någon som är känslig och mottaglig. tyvärr är min dotter en av dom som är jäkligt känsliga när det gäller bakteriell smittspridning. kvittar vad det är. bara hon får någon form av inflammation eller någon annan bakterie i sig som man mår dåligt av så, triggas hennes Förgrymmade astma igång, allt med infektioner så går det igång enligt Läkaren. Så jag säger bara e trött på att vuxna inte tar sitt ansvar ser till så att ens barn är friska innan dom befinner sig i en skolmiljö eller förskolemiljö. vi e vuxna dom e barn vem vet bäst eller.

• Svar på tråden Föräldrar till förkylda bran håll dom hemma frånn skola/fritids
  • yodi

självklart ska man hålla barnen hemma om dom har feber eller är jätte förkylda, men går dom i skolan så kan man inte hålla dom hemma för minsta lilla snuva, då får dom alldeles för många frånvaro dagar.

• älskarlivet81

Som skrivet ovan, vid feber och jätteförkylning ja, men vår dotter har hostat i flera veckor. Finns inte en chans.att vi håller henne hemma då..

• Mercurialis

Om mina barn skulle vara hemma från förskolan, när de är förkylda, så skulle jag inte jobba många dagar under vinterhalvåret. De får vara hemma när de har feber eller när förkylningen påverkar dem i sådan grad att de inte orkar med en dag på förskolan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Busbellan

Absolut tycker jag att man håller barnet hemma i början på varje förkylning (då det smittar som mest) eller vid feber. Och även om barnet är väldigt påverkad av förkylningen.
    Men mitt barn är nog ett du skulle reagera på hostan på. Hon har astma och hostar i princip hela vinterhalvåret oavsett om hon är förkyld eller inte. Hon drar också på sig alla infektioner och det blir inte sällan lunginflammation och hon hålls hemma länge varje gång men utan hosta på dagis under denna årstid är hon nog aldrig utan hon låter så konstant trots mediciner 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Makrame

Ja, men det ingår att vabba mycket periodvis när man har småbarn. Att låta dem vara på förskolan av den anledningen låter egoistiskt tycker jag...

• viseversa

allvarligt? klart man inte kan hålla ett barn hemma för att hen hostar och är förkyld? JA om barnet har feber men är det pigg och glad men näsan rinner eller barnet hostar så är det väl klart att man inte kan vabba. Då får man ju vabba hela vinterhalvåret.

• Alexi

Min tvååring har nog varit snorig 90 procent av vintern. Och vi vabbar om han har feber eller verkar påverkad på allmäntillståndet men inte för hosta och snuva. Vi har jobb att sköta och kan inte vara hemma bara för att det är kul.

• karro72

svara er alla, håller strongt kvar på min princip, förkylda som tusan och hostiga ingen skola.  för varje gång ni låter era barn vara i skola, blir min dotter 100 ggr värre sjuk, på grund av hon är infektionskänslig. då slutar det med att jag alltid får vara hemma med henne i 2 veckors tid minst i bland mer innan hon e fit for fight för gå till baka till skola,  hur jävla kul är det var och varanna gång. känns som jag har hemundervisning med henne istället för hon är i skola. 

• Fridayyy
    yodi skrev 2013-04-25 07:39:26 följande:
    självklart ska man hålla barnen hemma om dom har feber eller är jätte förkylda, men går dom i skolan så kan man inte hålla dom hemma för minsta lilla snuva, då får dom alldeles för många frånvaro dagar.

Hur ofta är dina skolbarn förkylda? Är det inte bara ett par ggr per år?
Svar på tråden Föräldrar till förkylda bran håll dom hemma frånn skola/fritids