• Mittbena

Ekonomisk hästhållning?

Att ha häst är dyrt, det vet ju alla som har häst. Finns det något sätt att vara ekonomisk i sin hästhållning? Vad har ni för tips? Bring it!

• Svar på tråden Ekonomisk hästhållning?
  • Whitetrash86

beror ju på om man har eget stall eller om man har den installad.

Annars ett så bra och billigt stall som möjligt där foder och strö ingår.
    En bra hovslagare där man hellre betalar lite extra och skorna sitter i 7 veckor än att man måste ringa efter den billiga igen efter bara 3-4 veckor för att skorna flyger.

En ras som inte kräver special foder eller kanske bara behöver skor fram eller inte alls beroende på vad man ska ha hästen till.

• Emmut

Mina hästar var inte så dyra i drift;
    - gick utan skor, jag gick en kurs och lärde mig att verka hovarna själv
    - eget stall
    - köpte billigt spån på sågverket
    - slog hö själv (blev även så mycket att vi kunde sälja också)

• Tisse

-Mina hästar går barfota, min man har lärt sig verka dom.

-Eget ensilage, säljer det som blir över

-Eget stall och lösdrift

-Egen avelshingst och avelssto, pengar på föl som säljs går till mat och utrustning till hästarna.  

-Eget sågverk (och skog) så vi fixar själva staket och tar spån därifrån

• Kallebus

Bra grovfoder!! 
    Ju bättre grovfoder ju mindre, dyra kraftfoder behöver man.

Se över det kraftfoder man ger.
    Finns det liknande sorter fast billigare?
    Räcker det kanske med havre från bonden på gården bredvid? +mineraler

Inga skor alt bara framskor om det går.
    Jag har ett halvblod som tävlas i lätta hoppklasser. Han går helt barfota nu och innan hade han bara skor fram. Vi har barfotaboots vid längre uteritter på grusväg.

Hitta ett bra mockningssystem!
    Jag har spån i botten och halm ovanpå. Mockar bara ut bajset varje dag och tar ut kisset ca en gång i veckan eller när det blir äckligt.
    Sparar massor med strö och min häst, som brukar kunna grisa ner en hel del, har ett stadigt och bra underlag. 

Ger grovfoder i hönät/häck för att minska ev spill.

Samkör veterinärbesök om man är flera. 

• vargaa

Min häst påverkar aldrig min övriga ekonomi tack vare hur jag lagt upp det.

Jag gjorde först en uträkning av alla kostnader per år. Dvs hyra, foder, hovslagare, försäkring, träckprov, vmaskning och även årligt besök av ryggveterinär och tandläkare. Allt jag kunde sätta ett pris på. Sen la jag till några hundra för oförutsedda utgifter samt småsaker som flugmedel, snösulor, sjukvårdsgrejer osv. Och på det la jag till 300 som buffert/sparande. Sen delade jag summan på 12 månader och fick därmed en månadskostnad med årets lila utgifter inkluderade. Sen startade jag ett konto för hästen. Till det kontot för jag varje månad över samma summa. Det som inte går åt första månaden ligger på hög till en dyrare månad. Oftast går kontot +-0 men numera ligger jag plus ca 2-3000 då jag minskat en del kostnader utan att ändra insättningen. Jag har aldrig behövt lägga ut mer än min fasta summa och det finns alltid pengar när jag vill ta ut kiropraktor eller köpa ett nytt träns.

Det som kontot inte täcker är min egen utrustning samt dyrare hästutrustning som ny sadel. Men jag är inte själv så dyr och sadeln är måttbeställd och har halvtom så den behöver inte bytas ut i första taget. Kontot täcker dock årlig sadelprovning så att jag får den kontrollerad regelbundet.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Ekonomisk hästhållning?