• Lovisa1996

Ett öga kvar

På ridskolan jag rider på finns det en häst som jag verkligen älskar! Jag och han ahr utväklats så fruktansvärt mycket tillsammans, det är bara jag som har hoppat bana på 80cm med honom och har även hoppat 1,10m med honom! Det är inte så många andra som gillar honom för han är ganska seg och kan få till glädje skutt efter hinder, men hur som helst har han vart hos veterinär nu i 3 veckor för ögonskada och kom hem i torsdag (har inte träffat honom på 4 veckor nu.) 

Hans ena öga gick inte att rädda.. Detta gör så fruktansvärt ont och jag vet inte hur det kommer gå med honom! Han är 13 till sommaren.

Är det någon som har erfarenhet utav detta? Vill så gärna veta! Har ångest och gråter varje dag.. Är jätte tacksam för svar! 

• Svar på tråden Ett öga kvar
  • Aileen Allannah

En häst kan utan problem leva med bara ett öga, det kräver lite invänjning, men sen går det bara bra. Prata med din ridlärare tycker jag, som säkert vet mer om hästen.

• Kallebus

Jag vet en d-ponny som bara hade ett öga som hoppade 1,20
    Hon vande sig rätt så lätt vid att vara enögd och det märktes knappt på henne.
    Man fick bara vara extra tydlig och prata mycket med henne så att hon alltid hörde var man var och så vred hon lite på huvudet när hon hoppade för att se ordentligt. 

• En till mamma

om jag inte mins fel så har Quite Easy bara ett öga, och han tävlade hoppning på hög nivå utan problem.

• vargaa

Jag kände ett to som hade ett öga. Hon var hur trevlig som helst och fungerade bra på alla sätt. Känner okså till en valack som är blind på ena ögat och han rids också men är lite hoppig och osäker ute på tur och har vårt att gå med många hästar. Han vill ha en hästkompis i hagen bara. Ett annat sto fick starr på ena ögat och blev med tiden blind på det. Hon var som vanligt, fungerade på alla vis, men blev lite huvudskygg på den sidan, gillade inte hastiga klappar på huvudet där.

Det som kan påverka hästen är dels avståndsbedömningen. Hästen kanske inte ska hoppa så mk mer då den riskerar att felbedöma avstånd och skada sig. Den kan få problem med att fungera i stor flock eftersom att den inte ser om en häst signalerar ngt från den blinda sidan. Den kan också bli tittig ute eftersom att den nte ser vad som händer på den blinda sidan.

Men ta inte ut ngt i förskott. Hästen kommer att anpassa sig efter sitt handikapp på sitt sätt och bara man har överseende och inte är dumdristig behöver man inte tänka så mkt på det. En häst kan klara sig bra med ett öga. 

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Skullcandy

Har träffat på två hästar med bortopererat öga.

Den ena går 1.30 banor utan problem.

Den andra var en hobbyhäst. ( opererade bort ögat vid en ca ålder på 18 år) Men som var så himla fin när jag tränade NH med henne. Trots den blinda sidan så räckte det att jag tittade på hennes rumpa så flyttade hon sig för min blick. Imponerande tyckte jag då som 17-åring. Fascinerande tycker jag idag flera år senare.

Så de klarar det bättre än vi tror.

• cajsasmamma

Minna Teldes häst Santana är enögd och dom tävlade ju EM i dressyr förra helgen!

Har själv ridit till en ardenner med bara ett öga. Fungera galant när dom har "lärt sig att se igen"

• EllanEriksson

Malin Baryards häst Tornesch har bara ett öga, nyligen bortopererat då han vart blind på det innan, och honom hoppar hon ju stora tävlingshinder på 1.50 med :)

• Imquelle90

En av mina favoriter då jag gick på ridskola hade bara ett öga. 
    Toppenhäst. Kunde behöva lite extra stöd på den blinda sidan när den var ut mot sargen men inte speciellt mycket.

Han hoppade, reds och hanterades som vilken annan häst som helst :) 

Svar på tråden Ett öga kvar