Insättning av fryst embryo!
Vilka läkemedel måste man ta vid insättning av ett fryst embryo? Och vid färskt embryo? Måste man ta massa medel eller kan man inte sätta in i en naturlig cykel så som man gör med vanlig IVF ibland?
Vilka läkemedel måste man ta vid insättning av ett fryst embryo? Och vid färskt embryo? Måste man ta massa medel eller kan man inte sätta in i en naturlig cykel så som man gör med vanlig IVF ibland?
Som jag förstått det är medicineringen för dig som mottagare densamma vid transfer av fryst embryo som vid färskt embryo, med skillnaden att du inte behöver synkas mot donatorn för ett fruset embryo och att perioden med medicin kan bli kortare. Tror dock att nedreglering sker i de flesta fall vid ÄD - antar att det kan finnas fall där man återför embryon i naturlig cykel, men kan inte påminna mig om att jag läst något om det.
Men vad är det för medicinering som krävs då? Jag har aldrig gjort det så undrar därför. Vill vara surrogat åt en vän och de ska göra IVF och sen ska embryot in i min livmoder. Varför kan de som gör vanlig IVF sätta in embryon i naturlig cykel och inte de som tar emot ÄD? Embryodonation (som detta ju blir i praktiken) kan göras i naturlig cykel med endast progesteron som stöd...
Alltså de som gör ED tar väl inte annat än prog?
Osäker på exakt vilken medicinering de som gör ED tar men som jag uppfattat det är det liknande som för de som gör ÄD. Progesteron som stöd måste ju definitivt finnas, möjligen även understött av östrogen om man gjort en nedreglering för att bygga upp livmoderslemhinnan, eller som stöd för att bygga upp en tjockare slemhinna om den naturliga är för tunn.
Möjligen att man kan skippa nedregleringen vid ED om man gör transfer av ett fruset embryo då det i alla fall teoretiskt sett borde kunna synkas mot en naturlig cykel på samma sätt som man gör vid en IVF. För ett färskt embryo misstänker jag dock att en nedreglering av antingen mottagare eller donator behöver göras för att synkronisera cyklerna och att båda parter lämnar ägg/är redo att ta emot embryon vid samma tidpunkt. Den synkroniseringen är ju standard vid ÄD vid det tillfälle som du får färska embryon.
Bästa svaren får du sannolikt direkt från en klinik som kan hjälpa till med ED/surrogatprocessen om exakt hur de jobbar och vilka förutsättningar som behöver finnas.
Du ska ju inte göra FET utan ET och måste då kordineras med donatorerna. Man gör aldrig ET i naturlig cykel vid vanlig IVF (går liksom mot sig självt),däremot FET och även vid ÄD/EA med frysta embryon brukar mottagaren äta en massa mediciner innan. Jag ska ju göra EA som du vet och ska ta bl.a nåt som stoppar min egen äl,Prednisolon,progesteron och mer därtill.
Lycka till nu pimpinellan!
Får man göra det i sverige? Vara surrogat? Vore verkligen en lösning för oss isåfall, men har aldrig hört att det är tillåtet? Vilket sjukhus?
FET i naturlig cykel görs bara om man har regelbunden mens och alltid har äl så stimulerat är ganska vanligt trots allt. Vid ÄD/EA görs nästan uteslutande stimulering först för då vet man garanterat att allt står rätt till,man har ingen egen äl som kan ha gett upphov till graviditet och det är lätt att synka ihop allt som ska klaffa.
Men hur kan de vara så säkra på att några ägg går frysa då? Är det proffesionella donatorer? Annars är det ju så att endast 40% av alla som gör IVF får till frysen och då i regel bara nåt fåtal ägg. Och eftersom 15% dör vid upptining gäller det att man har rätt många i frysen för att vara garanterad insättning. Ni måste sätta er in i allt väldigt noga innan ni påbörjar proceduren! Det är ju dessutom olagligt så det är ju många aspekter. Och jag sätter mig inte alls emot,jag tycker absolut det borde vara lagligt,men visst är det krångel med det nu så jag hoppas ni "pluggar på".
Blir det en massa mediciner för din del-som jag faktiskt tror!- så är det inget alls att gruva sig för. Jag har tatt sprutor 8 ggr och massor med annat,det går bara bra. Syftet är ju gott!
Jo tror med det ger bättre kontroll! Det är olagligt för vårdpersonal att hjälpa ngn bli gravid i syfye att föda barnet åt sndra. Men vi gör det utomlands och båda är bio.föräldrar och pappan fåtr ensam vårdnad. Jag kommer inte ha ngt m barnet å göra förutom graviditeten och föda fram det. De tar vård om det genast. Jag måste ansöka om att jag inte vill hs vårdnad om barnetboch att jsg önskar att faderns psrtner adopterar det. Det tar trol ett par år alltihop men pappan med sambo (mamman) tarbhand om.sitt barn hels tiden naturligtvis.