• Anonym (Ledsentjej)

Tror inte ja kan få barn pga mitt hälsotillstånd

Hej,
    jag är så otrolig ledsen och det känns som min dröm att få barn är helt förstörd
    Jag som har längtat och drömt om att få barn sen jag var 14. Varit barnflicka i flera år och älskar det.

Men för ett tag sen upptäcktes det att jag har ändtarmsprolaps och haft det sen jag var 12 år. En läkare sa till mig att det kan vara svårt att få barn när man haft det under så många år.
    Jag är nu nyopererad och känns som sagt som att jag kan glömma barn.

Är opererad via stora titthål. De har fäst upp ändtarmen med ett nät i buken. De hittade även en stor cysta som de inte kunde ta bort.

De förklara för mig att hade jag blivit gravid innan min op kunde det ha stora konsekvenser för min kropp och jag belasta ändtarmen o tarmarna med ett barn. Att det hade bllvit ett enormt tryck.

För att min operation ska hålla som jag genomgått så får jag inte krysta ngt nertill. Och jag vill så gärna ha barn och föda vaginalt då jag redan har massa ärr. - Och nu stora sår.

De kunde inte lova att resultatet skulle hålla en graviditet.
    Skulle jag ens våga skaffa barn? Om det ens gick?

Min mage ser helt förstörd ut redan och jag är bara 20 år gammal.
    Är jätte jätte ledsen
    vore så glad om det fanns några fina själar här som kunde stötta eller komma med lite tips och gärna om ngn gått igenom samma som ja

Känns som jag får sopa min dröm om barn, gråter hela tiden.
    för det första vet jag inte om det går att bli gravid, och andra så är det tveksamt om min kropp klarar en så stor belastning

• Svar på tråden Tror inte ja kan få barn pga mitt hälsotillstånd
  • Philippa

Du kanske får adoptera istället så din kropp orkar vara mamma?

Kram

• Anonym

Om risken är att tarmarna spricker kan du ju dö, jag hade inte vågat riskera det. Adoption kanske är något?

• Två döttrar och en son

Jag kan föda barn åt dig! Ska göra det åt ett annat par Finns säkert andra kvinnor som kan göra det också. Så ha hopp du!!

• Anonym (Ledsentjej)
    Två döttrar och en son skrev 2013-04-24 21:58:10 följande:
    Jag kan föda barn åt dig! Ska göra det åt ett annat par Finns säkert andra kvinnor som kan göra det också. Så ha hopp du!!
    Hehe va gulligt av dig. Men jag vill ju att det ska vara Mitt barn och få den där upplevelsen? Sen kostar det väl hur mycket som helst att låta ngn som du bära mitt barn åt mig?
  • Anonym (krogi)
    Är det ens tillåtet i sverige?
  • Två döttrar och en son

Anonym (krogi) skrev 2013-04-25 10:16:09 följande:

Anonym (krogi) skrev 2013-04-25 10:16:09 följande:

Det är förbjudet för vårdpersonsl att hjälpa till att skapa en surrogatgraviditet. Men det ät inte förbjudet att bli gravid m ed en barnlös man och sen låta hans fru adoptera barnet.
  • Anonym (krogi)
    Två döttrar och en son skrev 2013-04-25 11:38:11 följande:

Det är förbjudet för vårdpersonsl att hjälpa till att skapa en surrogatgraviditet. Men det ät inte förbjudet att bli gravid m ed en barnlös man och sen låta hans fru adoptera barnet.
    Låter inte särskilt säkert för mannens fru då, du skulle ju kunna dra tillbaka det hela och säga att barnet är bara ditt och du inet vill låta frun adoptera. Nej då är det nog bättre att göra det på riktigt vis.

Men vissa är naiva.
  • Två döttrar och en son
    Anonym (Ledsentjej) skrev 2013-04-24 22:00:52 följande:
    Hehe va gulligt av dig. Men jag vill ju att det ska vara Mitt barn och få den där upplevelsen? Sen kostar det väl hur mycket som helst att låta ngn som du bära mitt barn åt mig?

Anonym (Ledsentjej) skrev 2013-04-24 22:00:52 följande:

Men om du riskerar livet kan du ju inte... Det som kostar är ivf utomlands och resor.
  • Två döttrar och en son
    Anonym (krogi) skrev 2013-04-25 11:43:39 följande:
    Låter inte särskilt säkert för mannens fru då, du skulle ju kunna dra tillbaka det hela och säga att barnet är bara ditt och du inet vill låta frun adoptera. Nej då är det nog bättre att göra det på riktigt vis. Men vissa är naiva.

Anonym (krogi) skrev 2013-04-25 11:43:39 följande:
    Låter inte särskilt säkert för mannens fru då, du skulle ju kunna dra tillbaka det hela och säga att barnet är bara ditt och du inet vill låta frun adoptera. Nej då är det nog bättre att göra det på riktigt vis. Men vissa är naiva.

Det är rätt att hans fru inte har några rättigheter automatiskt pga att den som föder registreras som mor. Men hennes man är reg som pappa redan under graviditeten och har redan då delad vårdnad. Efter födsel anmäler vi enskild vårdnad till honom. Efter sex veckor ansöker jag om att få adoptera barnet till hans fru. Detta är ju för det juridiska. I praktiken har de hand om sitt barn från början hels tiden. Jo man måste ju lita på varandra. Antingen vågar man göra det eller så misstror man alla. Finns inget annat sätt i Sverige. Och alla får inte eller vill inte adoptera. Surrogst i USA kostar minst en halv miljon. I Indien cs hälften och få "utnyttjar" man ju de fattiga enl en del..ä
  • Anonym (Ledsentjej)
    Två döttrar och en son skrev 2013-04-25 12:02:38 följande:

Det är rätt att hans fru inte har några rättigheter automatiskt pga att den som föder registreras som mor. Men hennes man är reg som pappa redan under graviditeten och har redan då delad vårdnad. Efter födsel anmäler vi enskild vårdnad till honom. Efter sex veckor ansöker jag om att få adoptera barnet till hans fru. Detta är ju för det juridiska. I praktiken har de hand om sitt barn från början hels tiden. Jo man måste ju lita på varandra. Antingen vågar man göra det eller så misstror man alla. Finns inget annat sätt i Sverige. Och alla får inte eller vill inte adoptera. Surrogst i USA kostar minst en halv miljon. I Indien cs hälften och få "utnyttjar" man ju de fattiga enl en del..ä
    Men kan man inte på ngt sätt sätta in mina ägg i den som ska bära åt mig? Så det blir mitt. Annars blir ju min kille förälder tsm med ngn annan. Jätte ledsamt ju 
  • Två döttrar och en son
    Anonym (Ledsentjej) skrev 2013-04-25 12:58:31 följande:
    Men kan man inte på ngt sätt sätta in mina ägg i den som ska bära åt mig? Så det blir mitt. Annars blir ju min kille förälder tsm med ngn annan. Jätte ledsamt ju 

Anonym (Ledsentjej) skrev 2013-04-25 12:58:31 följande:

Jo det är ju så man gör! Ni gör ivf med dina ägg och hans spermier. Sen sätts ert embryo in i surrogatens livmoder. Så det är ju ert gemensamma biologiska barn!
  • Anonym (Ledsentjej)
    Två döttrar och en son skrev 2013-04-25 14:05:31 följande:

Jo det är ju så man gör! Ni gör ivf med dina ägg och hans spermier. Sen sätts ert embryo in i surrogatens livmoder. Så det är ju ert gemensamma biologiska barn!
    Så bra. Det är faktiskt det enda andra alternativet jag skulle kunna tänka mig. Vill veta att det har mina gener och blir likt mig och min pojkvän. 
    Hur mycket skulle du uppskatta att hela processen av detta skulle kosta? Antar att det kostar hur mycket som helst.
  • Två döttrar och en son
    Anonym (Ledsentjej) skrev 2013-04-25 16:29:17 följande:
    Så bra. Det är faktiskt det enda andra alternativet jag skulle kunna tänka mig. Vill veta att det har mina gener och blir likt mig och min pojkvän.  Hur mycket skulle du uppskatta att hela processen av detta skulle kosta? Antar att det kostar hur mycket som helst.

Anonym (Ledsentjej) skrev 2013-04-25 16:29:17 följande:
    Så bra. Det är faktiskt det enda andra alternativet jag skulle kunna tänka mig. Vill veta att det har mina gener och blir likt mig och min pojkvän.  Hur mycket skulle du uppskatta att hela processen av detta skulle kosta? Antar att det kostar hur mycket som helst.

Det är på förslag nu i riksdag och regering om att ev tillåta kliniker i sverige att hjälpa till med surrogatgraviditet. Jah tror det kommer bli tillåtet också inom några år. Annars får man vända sig till Indien eller ännu bättre en kvinna här som vill bära ert barn. Jag tucker ju det är rimligt att man ersätter henne nånting då det annars blir rent utnyttjande... Men vad är upp till att gemensamt bestämma! Är det en släkting eller nära vän sen länge kan det ju vara nåt annat. Med det går iallafall! I usa via särsk organisationer kostar det runt en miljon! Tyvärr...
  • Anonym (Men...)
    Två döttrar och en son skrev 2013-04-25 12:02:38 följande:

Men alltså...

Om man ska godkännas som adoptivförälder så måste man gå igenom samma process (utredning och få medgivande) som om man skulle adoptera ett barn i en vanlig adoption. Och det finns ingen automatik i att du får adoptera bort barnet till biomamman. Vet du några som har gjort på det här sättet i Sverige, alltså alla inblandade är svenskar bosatta i Sverige?
  • Anonym (Men...)
    Anonym (Ledsentjej) skrev 2013-04-22 11:07:10 följande:
    Hej,
    jag är så otrolig ledsen och det känns som min dröm att få barn är helt förstörd
    Jag som har längtat och drömt om att få barn sen jag var 14. Varit barnflicka i flera år och älskar det.

Men för ett tag sen upptäcktes det att jag har ändtarmsprolaps och haft det sen jag var 12 år. En läkare sa till mig att det kan vara svårt att få barn när man haft det under så många år.
    Jag är nu nyopererad och känns som sagt som att jag kan glömma barn.

Är opererad via stora titthål. De har fäst upp ändtarmen med ett nät i buken. De hittade även en stor cysta som de inte kunde ta bort.

De förklara för mig att hade jag blivit gravid innan min op kunde det ha stora konsekvenser för min kropp och jag belasta ändtarmen o tarmarna med ett barn. Att det hade bllvit ett enormt tryck.

För att min operation ska hålla som jag genomgått så får jag inte krysta ngt nertill. Och jag vill så gärna ha barn och föda vaginalt då jag redan har massa ärr. - Och nu stora sår.

De kunde inte lova att resultatet skulle hålla en graviditet.
    Skulle jag ens våga skaffa barn? Om det ens gick?

Min mage ser helt förstörd ut redan och jag är bara 20 år gammal.
    Är jätte jätte ledsen
    vore så glad om det fanns några fina själar här som kunde stötta eller komma med lite tips och gärna om ngn gått igenom samma som ja

Känns som jag får sopa min dröm om barn, gråter hela tiden.
    för det första vet jag inte om det går att bli gravid, och andra så är det tveksamt om min kropp klarar en så stor belastning

Om du bara är 20 år så har du många år på dig att läka, få nya utlåtanden om din tarm, och fundera på hur du ska lösa problemet. Jag tror att den största tjänsten du kan göra dig själv är att tänka att du inte behöver ha så bråttom. Satsa på bra utbildning och jobb, du kommer alltid vara en vuxen människa med ett yrkesliv, oavsett om du får barn eller inte.

Efter att ha varit ofrivilligt barnlös i många år (alltså levt med rätt man i rätt bostad och med rätt jobb, det enda som fattas är barn) kan jag säga att med tiden tänker man om och kommer fram till nya saker om vad som är det viktiga med att få barn. Jag har också hängt rätt mkt i barnlöshetstrådarna här på fl, och det man märker är verkligen att ju längre folk försöker, ju mindre viktigt är det för dem att få hela kittet med kvinna + man gör ett barn hemma i sängkammaren och 9 mån senare föds det vaginalt. Många med mig har accepterat att det kanske blir ett lite äldre barn som man adopterar, eller att man gör äggdonation, eller spermadonation, eller skaffar barn ensam för att man inte har hunnit träffa rätt man. Själv har jag nyligen lyckats bli gravid med IVF, och känner att om det här håller hela vägen så har jag kommit väldigt lindrigt undan, jag hade kunnat tänka mig att kämpa mkt mer (har ändå gjort misslyckad IVF och blivit sjuk innan, så det har inte varit en räkmacka dessa 5,5 år av bebisverkstad).

• Två döttrar och en son
    Anonym (Men...) skrev 2013-04-25 20:34:32 följande:
    Men alltså... Om man ska godkännas som adoptivförälder så måste man gå igenom samma process (utredning och få medgivande) som om man skulle adoptera ett barn i en vanlig adoption. Och det finns ingen automatik i att du får adoptera bort barnet till biomamman. Vet du några som har gjort på det här sättet i Sverige, alltså alla inblandade är svenskar bosatta i Sverige?

Anonym (Men...) skrev 2013-04-25 20:34:32 följande:
    Men alltså... Om man ska godkännas som adoptivförälder så måste man gå igenom samma process (utredning och få medgivande) som om man skulle adoptera ett barn i en vanlig adoption. Och det finns ingen automatik i att du får adoptera bort barnet till biomamman. Vet du några som har gjort på det här sättet i Sverige, alltså alla inblandade är svenskar bosatta i Sverige?

Vid närståendeadoption är det inte samma slags utredning som vid utred inför att ansöka om barn från utlandet. Dessutom så är den sökande partner till den biologiska föräldern som har ensam vårdnad och har i praktiken varit barnets mamma hela tiden. Myndigheterna ska fatta beslut som är för barnets bästa. Om jag inte vill ha barnet och inte vara förälder till det (eftersom jag inte ÄR det) och jag inte har haft hsnd om barnet nånting så skulle det vara till nackdel för barnet om vi inte skulle få igenom adoption. Detta förstår ju myndigheterna när de tittar på det. Med det kan ta flera år i värsta fall om de ska vara löjliga. Men barnet bor hela tiden med sin pappa ändå och mamma är hans sambo!
  • Två döttrar och en son

Och JA jag känner såna som gjort precis såhär och de barnlängtande är både föräldrar i praktiken och på pappret idag!

Svar på tråden Tror inte ja kan få barn pga mitt hälsotillstånd