• Anonym (Grannen)

Får man sol-och-våra i Sverige?

Jag har en granne och vän som är lågbegåvad och har någon annan diagnos (vet inte vad, men det är uppenbart). Han har ett till synes bra liv med deltidsjobb på Samhall och eget boende. Han är inte så illa däran att han har assistenter, utan han klarar sig.

För ett tag sedan fick den här mannen ett arv på ett par hundra tusen. Strax därefter började en kvinna röra sig allt nämare honom. Hon uppvaktade och smickrade. Hon ville inte ligga med honom eftersom hon ville "vänta till äktenskapet". Hon friade och de gifte sig. Hon ville inte flytta ihop med honom, vet inte vad hon gav honom för ursäkt. Efter någon månad ansökte hon om skilsmässa. Då kom det fram att alla hans pengar var borta, det hade gått till hennes skulder.  

Han försökte överklaga skilsmässan med hänvisning till att han "inte fått en chans", men det gick så klart inte. Nu är hon puts väck och ingen vet vart hon tagit vägen.

Tyvärr fick jag inte veta om hela historien förrän det var för sent, annrs hade jag ju ingripit tidigare.

Får man göra så här i Sverige, eller är det olagligt?         

• Svar på tråden Får man sol-och-våra i Sverige?
  • Anonym (Grannen)
    Modernmom skrev 2013-04-21 21:45:46 följande:
    Olagligt, men det måste ju kunna bevisas också.
    Jo, det är väl så. Hon kommer ju garanterat hävda att han frivilligt betalade hennes skulder. Tycker så himla synd om honom. 
  • Anonym

Han ska ju polisanmäla stölden av pengarna. De var inte hennes även om de var gifta. Stöld är olagligt.

• Anonym
    puss skrev 2013-04-21 21:48:35 följande:
    Vad är det som är olagligt exakt?
    Att stjäla andras pengar. Hon har betalat sina skulder med hans pengar utan hans tillåtelse som jag förstår det.
  • Anonym (Grannen)
    puss skrev 2013-04-21 21:48:35 följande:
    Vad är det som är olagligt exakt?

Jag vet att sol-och-vårande har varit olagligt i Sverige tidigare, men jag vet inte om det är det idag.
  • Anonym
    Anonym (Grannen) skrev 2013-04-21 21:50:25 följande:

Jag vet att sol-och-vårande har varit olagligt i Sverige tidigare, men jag vet inte om det är det idag.
    Ocker och bedrägeri går det säkert att anmäla henne för.
  • lubbe12

Exakt vad är det som är olagligt i det hon gjort? De har gift sig med hans samtycke får man förmoda, han har gett henne tillgång till sina pengar, med hans samtycke får man förmoda. Står han inte under förmyndarskap eller god man så gör han vad han vill med sina pengar. Att dela med sig av sina kontouppgifter till sin lagvigda hustru får nog anses som att man gett sitt samtycke. Hon skiljer sig efter 1 månad, inte heller det är olagligt. Omoraliskt? JA! Olagligt? NEJ!

• puss

Lubbe
    Har man god man får man iaf göra vad man vill med sina pengar.

• Anonym (riktigt)
    lubbe12 skrev 2013-04-23 19:30:27 följande:
    Exakt vad är det som är olagligt i det hon gjort? De har gift sig med hans samtycke får man förmoda, han har gett henne tillgång till sina pengar, med hans samtycke får man förmoda. Står han inte under förmyndarskap eller god man så gör han vad han vill med sina pengar. Att dela med sig av sina kontouppgifter till sin lagvigda hustru får nog anses som att man gett sitt samtycke. Hon skiljer sig efter 1 månad, inte heller det är olagligt. Omoraliskt? JA! Olagligt? NEJ!
    Det stämmer tyvärr!
  • Anonym (Grannen)
    lubbe12 skrev 2013-04-23 19:30:27 följande:

Sol-och-vårande har tidigare varit olagligt i sig i Sverige, men visst kan det ha ändrats. Det som gör mig lite tveksam till din kunskapsnivå i frågan är att du tror att man inte gör som man vill med sina pengar om man har god man, vilket inte stämmer för det gör man ju så klart.
  • Anonym (tveksam)

Att sol-och-våra är ett annat ord för bedrägeri = olagligt. Uppmana mannen att anmäla henne!

Svar på tråden Får man sol-och-våra i Sverige?