Får man sol-och-våra i Sverige?
Jag har en granne och vän som är lågbegåvad och har någon annan diagnos (vet inte vad, men det är uppenbart). Han har ett till synes bra liv med deltidsjobb på Samhall och eget boende. Han är inte så illa däran att han har assistenter, utan han klarar sig.
För ett tag sedan fick den här mannen ett arv på ett par hundra tusen. Strax därefter började en kvinna röra sig allt nämare honom. Hon uppvaktade och smickrade. Hon ville inte ligga med honom eftersom hon ville "vänta till äktenskapet". Hon friade och de gifte sig. Hon ville inte flytta ihop med honom, vet inte vad hon gav honom för ursäkt. Efter någon månad ansökte hon om skilsmässa. Då kom det fram att alla hans pengar var borta, det hade gått till hennes skulder.
Han försökte överklaga skilsmässan med hänvisning till att han "inte fått en chans", men det gick så klart inte. Nu är hon puts väck och ingen vet vart hon tagit vägen.
Tyvärr fick jag inte veta om hela historien förrän det var för sent, annrs hade jag ju ingripit tidigare.
Får man göra så här i Sverige, eller är det olagligt?