• mliten

Det strular som tusan. Bara gråter.

Hej. Ligger med min 8-dagars och bara gråter. Amningen strular hela tiden och han är aldrig nöjd. Sprattlar och skriker vid bröstet som han tar i en halvminut innan han blir hysterisk. Jag ser att han vill ha då han pickar med huvudet och gapar och söker bröstet. Har maratonammat i ett dygn nu då han ska ha hela tiden och vrålar i princip hela tiden utom när han precis fått bröstet i munnen. Är helt desperat. Vet inte om jag har mjölk, kommer inget då jag handmjölkar men ibland kräks han lite och han kissar och bajsar som han ska. Tänkte ge lite ersättning på sked och se hur han reagerar men hur gör man det? Tar man bara en sked och matar? Hur ska han sitta? Snälla hjälp. Vet att jag hade mjölk för ngn dag sedan och på bb då det rann överallt och han gick bra upp i vikt. Nu rinner det ingenting.

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Svar på tråden Det strular som tusan. Bara gråter.
  • FlitigaLis

Ta han i famnen och ge lite på en sked bara. Testa dig fram.

Jag fick ge upp min amning när sonen va åtta dagar just för han blev aldrig nöjd och mätt. Jag vet hur det känns, man känner sig helt värdelös. Men att han mår bra och går upp i vikt är endå det som är viktigast.

Mata med sked tills han lugnat sig och ge bröstet sen. Det kan vara så att han fått för lågt blodsocker och blir för ivrig/hysterisk av det.

Ring bvc imorgon och prata med dem och be om att få ta en kontrollvikt.

Lycka till!

• mliten

Åh. Tack för svar. Måste man sterilisera sked och mugg och allt innan man matar? Typ med kokande vatten och låta det kallna?
    Ja, känner mig absolut sämst som mamma.
    Ska kontakta BVC också.

• oktoberbebben
    mliten skrev 2013-04-21 18:36:21 följande:
    Hej. Ligger med min 8-dagars och bara gråter. Amningen strular hela tiden och han är aldrig nöjd. Sprattlar och skriker vid bröstet som han tar i en halvminut innan han blir hysterisk. Jag ser att han vill ha då han pickar med huvudet och gapar och söker bröstet. Har maratonammat i ett dygn nu då han ska ha hela tiden och vrålar i princip hela tiden utom när han precis fått bröstet i munnen. Är helt desperat. Vet inte om jag har mjölk, kommer inget då jag handmjölkar men ibland kräks han lite och han kissar och bajsar som han ska. Tänkte ge lite ersättning på sked och se hur han reagerar men hur gör man det? Tar man bara en sked och matar? Hur ska han sitta? Snälla hjälp. Vet att jag hade mjölk för ngn dag sedan och på bb då det rann överallt och han gick bra upp i vikt. Nu rinner det ingenting.
    Har du läst amningsboken? Riktigt bra bok med många bra tips! Sen så kan du ju som sagt alltid ringa Bvc, de har ju mycket hjälp att ge dig.

Vågar inte ge några specifika råd. Men boken hjälpte mig när min lilla krånglade!
  • FlitigaLis

Ja koka det först. Det svalnar ganska fort om du lägger upp det på en ren kökshanduk.

Känner du dig osäker kan du ju ringa 1177 eller eftervårds avdelningen, så kan de ge dig råd. På eftervården brukar man kunna få hyra bröstpump, om det kanske kan hjälpa.

Min förlossning slutade med akutsnitt och sen kunde jag inte amma så jag va värdelös på alla sätt och vis, tyckte jag då! Men jag lovar det går över

• mliten

Oktoberbebben: nej, den har jag inte läst. Finns på bokhandeln?

Flitiga: ringde min bb-avdelning men de sa bara att de inte visste och att man får komma fram till själv vad som funkar. Tack liksom. Då ska jag genast pröva skedmata.

Flams: ja, jag vill amma men inte till vilket pris somhelst. Skönt att höra att det gick över, jag fortsätter att kämpa.

• Mary Jo

Åh,vet hur du känner. Min son bara pickade och pickade vid bröstet och jag var helt förtvivlad. Men jag fortsatte truga och efter nån dag blev det bättre. Mjölk hade jag. Helammade i nästan 7 mån och pickandet kom tillbaka nån gång när han var liten. 

Vilja 10-02-17 Tintin 12-03-11
  • clembke

Min yngsta var lite så oxå. Kände redan på bb att nåt inte stämde. Försökte handpumpa för att få upp produktionen. Sen hände lite inom familjen som inte förbättrade läget så när han var 7 v fick han ersättning som tillägg. O han vart nöjd för första ggn på länge. När han var 9 v gav jag upp amningen helt då jag kände att det inte var värt allt 'bråk' vid varje matningstillfälle. Hade oxå fått hos bvc att han planade i vikten för mkt vid 8v. Vid vägningen veckan efter hade han gått upp mkt o även bvc sköterskan sa att min mat inte räckte.

Önskar nästan att jag testade ersättningen tidigare än vad jag gjorde. Hade besparat oss mkt 'bråk' o matningen hade blivit lugnare o mysigare.

Gör det som känns rätt för er. Och du är ingen dålig mamma för att amningen inte fungerar o att du funderar på ersättningen. En bebis som blir mätt o mår bra är viktigare än amning.

Lycka till!!!

• clembke
    clembke skrev 2013-04-21 19:19:03 följande:
    Min yngsta var lite så oxå. Kände redan på bb att nåt inte stämde. Försökte handpumpa för att få upp produktionen. Sen hände lite inom familjen som inte förbättrade läget så när han var 7 v fick han ersättning som tillägg. O han vart nöjd för första ggn på länge. När han var 9 v gav jag upp amningen helt då jag kände att det inte var värt allt 'bråk' vid varje matningstillfälle. Hade oxå fått hos bvc att han planade i vikten för mkt vid 8v. Vid vägningen veckan efter hade han gått upp mkt o även bvc sköterskan sa att min mat inte räckte.

Önskar nästan att jag testade ersättningen tidigare än vad jag gjorde. Hade besparat oss mkt 'bråk' o matningen hade blivit lugnare o mysigare.

Gör det som känns rätt för er. Och du är ingen dålig mamma för att amningen inte fungerar o att du funderar på ersättningen. En bebis som blir mätt o mår bra är viktigare än amning.

Lycka till!!!

missade att skriva att jag fick inte ut nan mjolk vid handpumpningen.
  • norrlandsflicka

Min son var lite sådär. Jag fick nässpray utskrivet av barnmorskan. Det var nåt hormon som hjälper utdrivingsreflexen och skulle ges före varje amning. Har glömt vad den hette, men det hjälpte iaf bra för oss.

• Mary Jo

Kan ju vara utrivningen för sålänge en bebis kissar och går upp i vikt finns det mjölk.
    Finns ett nässpray som heter Syntocinon som går att få utskrivet.

Vänd dig till typ en amningsmottagning eller en hjälpmamma via amningshjälpen

www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=247%3Ahjaelpmammors-telefonnummer&catid=11&Itemid=42

Vilja 10-02-17 Tintin 12-03-11
Svar på tråden Det strular som tusan. Bara gråter.