• Skruttan0903

Att gå ner fort och behålla vikten sen

Hej, vet att man inte ska gå ner för snabbt men nu börjar jag bli tokig!
    Jag är 163cm lång och väger 87kg!
    Kämpat från 95kg i ca 1 1/2 år.
    Upp och ner, ner och upp!!
    Startat med träning och försöker komma i väg minst 2ggr i veckan.
    Tränar styrka och kondition.
    Men jag har inte körkort och har barn på 2 1/2 år. Svårt att bara ta sig iväg och träna. Använder mig av barnpassning på SATS. Toppen! Men det finns inte alltid. Tyvärr.
    Och blir fullt.
    Försöker räkna kalorier men kommer upp i förmycket ändå!
    Använder mig av Shapeupclub app i mobilen.
    Tips på kalorifattigt och mättande kost?!
    Om jag tappar 10kg på en månad hur håller jag den vikten??
    Går det att hålla vikten nere? Hur?

Hatar att vara hungrig! Varför blir jag hungrig? Har massa i lager att ta av.
    Ska äta ca 1800 kalorier om dagen för att gå ner i vikt. Men överstiger varje dag.
    Så tips på kalorifattigt tack!! :)

• Svar på tråden Att gå ner fort och behålla vikten sen
  • Elin 885
    Skruttan0903 skrev 2013-04-21 10:05:08 följande:
    Hej, vet att man inte ska gå ner för snabbt men nu börjar jag bli tokig! Jag är 163cm lång och väger 87kg! Kämpat från 95kg i ca 1 1/2 år. Upp och ner, ner och upp!! Startat med träning och försöker komma i väg minst 2ggr i veckan. Tränar styrka och kondition. Men jag har inte körkort och har barn på 2 1/2 år. Svårt att bara ta sig iväg och träna. Använder mig av barnpassning på SATS. Toppen! Men det finns inte alltid. Tyvärr. Och blir fullt. Försöker räkna kalorier men kommer upp i förmycket ändå! Använder mig av Shapeupclub app i mobilen. Tips på kalorifattigt och mättande kost?! Om jag tappar 10kg på en månad hur håller jag den vikten?? Går det att hålla vikten nere? Hur? Hatar att vara hungrig! Varför blir jag hungrig? Har massa i lager att ta av. Ska äta ca 1800 kalorier om dagen för att gå ner i vikt. Men överstiger varje dag. Så tips på kalorifattigt tack!! :)
    köp en xbox eller Wii så kan du träna hemma.
    i början när man ska gå ned i vikt så kan man känna sig hungrig för att man är van att äta mer, men det är bara att hålla sig till sin kaloriplan och om ett par veckor har matsäcken krympt lite och vant sig vid den nya mängden mat.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Tesselajnen

Vad är det du äter som är så kaloririkt? Om du har fört in i shape up borde du fått koll på att vissa saker du äter kostar väldigt många kalorier och då borde du lätt se att du ska byta ut dem mot något annat?

Tex såser, färdiga produkter och liknande? För mycket pasta/potatis/ris?

Ät mer grönsaker till varje måltid, riv morötter, hacka tomat/gurka/osv och se till att du får in det i din kalorinivå.

Du kanske behöver en bättre kaloriräknare än bara shape up? Tex Matdagboken.se eller Viktklubb.se? Där finns det inte bara kaloriräkning utan även sätt att lägga in dina recept för att se vad en portion kostar, det finns färdiga recept du kan laga och forum där du kan få hjälp av andra som kämpar på med vikt och kalorier. (Jag är med i Viktklubb och där hittar man massor av bra recept och tips, men det kostar 79kr/mån eller något sånt.)

1800 kcal är dessutom ganska mycket att äta, självklart beror det på din fysiska aktivitet, men om jag ser på mig själv så skulle jag inte gå ner av 1800 kcal. (162 cm lång och ca 70 kilo). Jag har legat på max 1500 kcal (minimum 1300 kcal) för att gå ner ca 0.5 kilo i veckan. Med rätt mat fördelad över dagen så håller man sig mätt, det gäller bara att se vad som är kalorifällorna som man stoppar i sig och förändra dem. Jag tar en rask promenad på lunchen i 30-40 min varje dag i stort sett samt 3 löppass per vecka.

Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • eicosanoid

Bästa sättet att bli mätt på (enligt mig) är: Lite fett och mycket fiber och stärkelse, samt undvik socker.

Dvs, mycket grönsaker, alltid skal på potatisen, alltid fullkornspasta och råris. Lite kött, fisk, ägg (max 100 gram per dag), ingen tillsatt olja eller smör på mackan eller grädde i såsen.

Exempel:
    Currygryta av massor av grönsaker, kikärter, grönkål och potatis. Servera med lite råris.
    Wook på massor av grönsaker, tofu och nudlar. Stek i lite vatten istället för olja.
    Fullkornspasta med tomatsås som har massor av grönsaker (zuccini, aubergine, paprika, svamp) och kidneybönor, utan olja.
    Risotto med mer grönsaker än ris, kikärtor och utan grädde istället tomatsås på burk gör det smakrikt.

Mellis: Muffins bakade utan olja och med superlite eller inget socker (brukar ta 1 dl socker på 1 L mjöl). Bananer eller äppelmos istället för oljan, och använd fullkornsmjöl.
    Frukt (banan mättar bäst)
    Knäckemacka med grönsaker

FrukostÖ
    Gröt med bär och lite valnötter (ca 10 halvor)

Fördelen med denna maten är att man kan äta massor, och ta två gånger, och ändå gå ner i vikt.

• kiin89
    http://www.bodyrock.tv/ är en sida jag använder. finns på facebook som kommer med tips på träning, mat och motivation. jag gick inte ner särskilt mycket i början men började få ny form på kroppen. jag tycker det är toppen. DOm använder lite redskap men jag hittar motsvarigheter hemma. 
  • Skruttan0903

Tack för snabba svar! Ska jobba nu men åter kommer senare. Så ett kort svar nu.

:)

(Äter inte mycket färdigt utan det är väl potatis, grädde, pasta som återkommer och bröd .

Idag blir det kålpudding och broccoli till lunch ca 226 kalorier ;))

• lighthouse
    eicosanoid skrev 2013-04-21 10:23:15 följande:
    Bästa sättet att bli mätt på (enligt mig) är: Lite fett och mycket fiber och stärkelse, samt undvik socker.

Dvs, mycket grönsaker, alltid skal på potatisen, alltid fullkornspasta och råris. Lite kött, fisk, ägg (max 100 gram per dag), ingen tillsatt olja eller smör på mackan eller grädde i såsen.

Exempel:
    Currygryta av massor av grönsaker, kikärter, grönkål och potatis. Servera med lite råris.
    Wook på massor av grönsaker, tofu och nudlar. Stek i lite vatten istället för olja.
    Fullkornspasta med tomatsås som har massor av grönsaker (zuccini, aubergine, paprika, svamp) och kidneybönor, utan olja.
    Risotto med mer grönsaker än ris, kikärtor och utan grädde istället tomatsås på burk gör det smakrikt.

Mellis: Muffins bakade utan olja och med superlite eller inget socker (brukar ta 1 dl socker på 1 L mjöl). Bananer eller äppelmos istället för oljan, och använd fullkornsmjöl.
    Frukt (banan mättar bäst)
    Knäckemacka med grönsaker

FrukostÖ
    Gröt med bär och lite valnötter (ca 10 halvor)

Fördelen med denna maten är att man kan äta massor, och ta två gånger, och ändå gå ner i vikt.
    Sjukt bra matförslag!!!
  • Madraykin

LCHF är inget för dig? Jag är lika lång som dig och alltid haft en jäkla jojovikt och aldrig hittat en vettig metod som jag kan hålla fast vid, som jag mår bra med och som samtidigt gör att jag dels går ner i vikt dels håller mig kvar. Nu har jag käkat LCHF sen september och gått ner från 92 till 83 och satsar på att gå ner till 68. Har vart vissa perioder då jag fuskat och då har bara viktnedgången stannat av, men har inte gått upp något. Sedan 1 månad tillbaka har jag dock käkat ganska strikt och då tappat 3 kg. Nära vänner har tappat 15 respektive 10 kg på 2 månader (hade dock ganska mycket att ta av). Och vi alla fortsätter tappa i vikt.

Och det bästa är - jag behöver aldrig gå hungrig. Har inget sug mellan måltiderna, har en mycket jämnare energinivå, känner mig sällan slö och hängig. Alla magproblem jag hade innan (magkatarr, gaser och uppsvälldhet) är som borta med vinden. Så för mig iaf - och många många fler - funkar det hur bra som helst och jag känner att det är en kosthållning jag kommer kunna fortsätta leva med. 

• Skruttan0903

Hej. LCHF har jag provat. Och det funkade. 5kg gick jag ner på 2 månader. Men det var jobbigt i längden. Få i mig fet yougurt eller baka ägg bröd varannan dag det blev bara förmycket. Fett och stabbig mat.

Ska prova GI nu men med ett mål med kolhydrater om dagen.

Och räknar kalorier.

Funkar inte detta. Blir det viktväktarna!

På vågen har det sen jag startat tråden minskat 0,9kg.

Tappar jag ett kilo i veckan jublar jag!

Men det är väl bara vatten som vanligt!

Dagens meny!

Frukost: 2 kokta ägg

Mellis: äpple

Lunch: kycklingfilé med broccoli

Mellis: banan

Middag: skinksallad ( blir även lunch i morgon med tex pasta i oxå)

Vill inte va en tjockis mer men tappar alltid lusten och karaktären!!!

Och prioriterar fel i mitt liv.

Ha en bra dag allihopa!

• Madraykin
    Skruttan0903 skrev 2013-04-23 09:01:33 följande:
    Hej. LCHF har jag provat. Och det funkade. 5kg gick jag ner på 2 månader. Men det var jobbigt i längden. Få i mig fet yougurt eller baka ägg bröd varannan dag det blev bara förmycket. Fett och stabbig mat.

Ska prova GI nu men med ett mål med kolhydrater om dagen.

Och räknar kalorier.

Funkar inte detta. Blir det viktväktarna!

På vågen har det sen jag startat tråden minskat 0,9kg.

Tappar jag ett kilo i veckan jublar jag!

Men det är väl bara vatten som vanligt!

Dagens meny!

Frukost: 2 kokta ägg

Mellis: äpple

Lunch: kycklingfilé med broccoli

Mellis: banan

Middag: skinksallad ( blir även lunch i morgon med tex pasta i oxå)

Vill inte va en tjockis mer men tappar alltid lusten och karaktären!!!

Och prioriterar fel i mitt liv.

Ha en bra dag allihopa!

Fast det där tror jag handlar mycket om rutin, och det är det ju oavsett vilken diet en än går på. Yoghurt har jag nog aldrig käkat och bröd har jag inte bakat på 2 månader. Desto längre en håller på desto bättre lär en sig hur en ska äta och vad som kan ingå i kosten utan att det ska bli omständligt.

Vilket som sagt gäller alla dieter - rutin rutin rutin.
  • Bobn

Alltså det är faktiskt ingen större magi med att varken gå upp eller ner i vikt. Fler kalorier in än du förbrukar och du går upp och vice versa. Äter du 7000 kcal mindre än du förbrukar under en period går du ner ungefär ett kilo vilket betyder att om du lägger dig på 500 kcal underskott per dag går du ner 0,5 kilo i veckan och det är rimligt utan en enorm ansträngning. Men se till att du verkligen räknar och skriver upp, åtminstone i början, ofta blir man förvånad när man inser hur mycket man faktiskt stoppar i sig. Sen det där med träning. Det är jättebra att träna och fokus bör för de flesta ligga på styrketräning. Men man ska inte överskatta träning när det gäller att gå ner i vikt, man bränner helt enkelt inte tillräckligt många kalorier på några timmars träning i veckan jämfört med hur mycket du kan påverka med kosten. Däremot ser man bättre ut med mer muskler och det är bra för hälsan.

• Madraykin
    Bobn skrev 2013-04-25 18:36:10 följande:
    Alltså det är faktiskt ingen större magi med att varken gå upp eller ner i vikt. 
    Inget illa ment men du har aldrig haft långvariga bekymmer med varken att gå ned eller upp i vikt va? Kalorier in-ut låter enkelt i teorin men det är tyvärr lite kämpigare än så för många av oss.
  • Skruttan0903

Hej.

Rutinen tar sig, nu är det bara att hålla den :)

Öka med grönsaker och minska fett och kolhydrater.

Klart att det inte är så svårt för vissa att bara lägga om kosten och äta mindre.

Men det är jobbigt när man blir hungrig så man får ont i magen och mår illa. Och tappar humöret och koncentration. Det är inte bara att ta ett glas vatten. Försöker äta 5 mål om dagen. Men jobbar i butik och kan inte äta mellanmål under arbetstid.

Som sagt hatar att bli hungrig i tid och otid!

Kommer jag bara ner i normalvikt så kan det va lättare att hålla vikten nere sen.

Började på:

21/4 87,7kg

22/4 86,8kg

23/4 86,2kg

25/486,7kg

26/4 86,4kg

Så klart det funkar med mindre intag och träning. Men det är så jäkla jobbigt!

Min man kan hålla igen och det är inga problem. Han är inte hungrig som jag. Känner inte av blodsockret som är lågt, och blir grinig som jag.

Känner inte samma hunger.

Men men..

Nu blir det jobb, sen ledig helg.

Hade gott!

• Raccit

Ät bara mindre och ät inte så ofta. Det räcker med frukost, lunch och liten middag, ta en frukt, ett kokt ägg eller nåt om du blir hungrig på e.m. Unna dig en chokladbit eller nåt på helgen, men inte i veckorna!

Det går absolut, gäller bara att sluta äta hela tiden. Försök att inte tänka på mat, ex titta på klockan "nääär är det lunch" utan istället ska du titta på klockan och säga "Oj, är klockan redan halv tre! Jag har ju inte käkat lunch än!".

Lycka till, du klarar det!

• Blitz

Om du vill ha en diet att följa kan du googla på dukandieten. Testa den för nått år sen och gick ner en del väldigt fort, Men den är ganska tuff i början och när jag gjorde sommaruppehåll gick ja upp igen, men det var ju bara mitt eget fel :p

Lycka till oavsett hur du väljer att gå ner :) 

• Skruttan0903

Ja det är bara att sluta äta, för vissa. Jag har försökt.

Men har barn vi äter regelbundet och försöker skippa halvfabrikat och dylikt.

Jag tar mindre portioner om det är onyttigt, och äter mer tex broccoli eller andra mättande bra grönsaker att fylla ut med.

Att sluta med godis är svårt. Det är att försöka hålla sig till en dag i veckan. Men det suget släpper väl sen oxå.

Köper inte hem sånt längre. Dottern har sitt helgmys bara och det tar inte jag. :)

Och hon får inte varje helg heller.

Pistagenötter finns hemma när suget är som värst.

Vindruvor och banan är oxå bra att äta lite av istället när jag behöver lite extra energi.

Köpte tyvärr chokladbollar av grannbarnen. Säljer till klassresan. Har inte kommit hem än med dem. Tack och lov. Hoppas dom glömt bort oss :)

Ställde mig på vågen idag efter en utekväll igår, 85,6kg!!!

Åt ändå och drack gott, tränade och åt bra under dagen istället.

Och nu blir det Valborg och det blir god dryck och grillat. :)

Ska nog boka in mig på ett pass i morgon. Idag blir det nog vila bara. Promenader med hunden så klart som alltid. Lite extra långt i dag kanske?

Ha det!

• Raccit
    Madraykin skrev 2013-04-28 08:56:40 följande:

Och det funkade bra för dig som blev av med hur många kilos övervikt efter att haft viktproblem hur länge?
    Hela tonåren faktiskt, vägde säkert 90 kg som mest runt 15-16 år. Det du Det är tufft i början att byta livsstil, var 18 när jag tog tag i det. Idag käkar jag pizza och godis som alla andra, men oftast bara under helgen och det kan räcka med 2 bitar istället för en hel pizza som förr. Tränar också 3-4 ggr veckan numera, för att det är roligt!

Den största skillnaden är ändå att jag idag är upptagen med livet, förr var jag bara så upptagen med/av maten.
  • Skruttan0903

Hej nu är jag tillbaka! Lättare och cm mindre! Jag har äntligen kommit under 80kg, vacklar fram och tillbaka. 79-80,2 😃👍 Har kört periodisk fasta från och till och räknar kalorier. Äter godis mm men mindre. Äter aldrig en hel pizza längre. Äter sällan skräpmat Alls, då det innehåller onödiga kalorier och man håller sig inte mätt på det. Ingen läsk! Äter inte mig proppmätt som förr, (rädd att bli hungrig snart igen tänket är borta! Blir jag hungrig innan nästa mål mat får jag äta mellis) Jag är inte där än men hoppas snart, att jag inte behöver tänka och räkna utan äta sunt och förnuftigt. Tar för mycket tid av livet och min familj! Blir chockad då jag endast tappat 3-4 kg detta år och många omkring gratulerar och påpekar att jag blivit mindre... 😃👍 Så nu vill jag försöka att ta de sista 15 kg detta År, vår och sommar är bästa tiden. Mycket goda sallader och grillat kött! 😃👍 Bra mat och gott! Och det blir att vara mycket utomhus och leka med dottern på 3.5 år och promenader med hunden i behagligare temperaturer. Märker redan att kroppen blir hungrig av att vi varit ute och rört på oss än hungrig av att jag är rastlös eller uttråkad. Hejja mig! Viktigaste av allt är att bli sund och slippa vikten då jag inte vill "banta" så dottern är medveten Om det. Och lära henne att riktig mat är bra mat. Och att välja vatten och mjölk före juice, läsk och saft. Nu dricker hon gärna kallt vatten och gillar inte bubbeldricka! 😃

Svar på tråden Att gå ner fort och behålla vikten sen