• Anonym (splittrad x3)

vet inte hur jag ska aggera

Har sedan ett tidigare ett förhållande ett barn på fem år. redan när barnet var någon månad så blev jag lämnad ensam med barnet  för att han hade varit otrogen och gjort lite andra dumma grejer, ljugit och så. vi var på sammarbetsamtal där vi bestämde hur umgänge skulle se ut. vilket han inte har förljt. nu efter över ett år vill han träffa barnet när han har vägarna förbi våran ort ( han bor idag på en annan ort) är så splittrad över hur mycket man "bara" ska gå med på. han önskan är att träffa barnet när han åker upp till hans jobb ort och hem från hans jobbort. vilket är många många mil från där han bor. han ska jobba varannan vecka.

en annan fråga är hur mycket man ska trilla med barnets rutiner framförallt sov tiden, jag jobbar fram till 16. 0ch 16.30 i nu läget och sedan lägger jag barnet vid 18 för att hon ska orka upp dagen efter, vi kliver upp05.45 för att hinna med de man ska på morgon för att sedan hinna till mitt jobb som börjar 07.00.

Idag lever jag med min särbo sedan tre år tillbaka och vi ska snart bli sambor. barnet ser han som en "riktig pappa" och varken känner eller vet vilken barnets biologiska är. kontakten med bion har varit dålig för barnet och barnet har inte velat prata i telefon med bion trots många försök, barnet vill nästan aldrig prata i telefon, endast med mormor i princip och jag har gjort allt jag kan för att få de att fungera men inte lyckats.

och hur förbereder man att hon helt plötsligt ska träffa bion igen?
     och vart kan man vända sig för att få hjälp att lösa situationen på egen hand bortsett en advokat/jurist?
    behöver både hjälp och stöd i hur jag ska hantera situationen?

detta är bara en sammanfattning hur hela resan har sett ut och de finns jätte mycket mer att säga. hoppas jag kan få lite tips och idder av er!

dock undanbes kränkande komentarer

• Svar på tråden vet inte hur jag ska aggera
  • Anonym (Varför inte?)

Jag förstår inte varför han inte skulle kunna få träffa barnet en stund på väg till/från jobb. Är inte det en ganska bra lösning för ett barn som inte känner sin pappa? Någon gång kommer barnet att vilja veta vem pappa är, det räcker inte med den pappa som du sett ut åt henne. Det finns en biologisk pappa som hon kommer att vilja veta vem han är. Hur skulle du själv vilja lösa situationen?

• h8him

Vilka dagar handlar det om att han tänker komma förbi för att träffa barnet?

En hel del får du räkna med att du måste rubba rutiner för att de ska hinna ses. Tingsrätten skulle nog inte anse att en 5-åring behöver lägga sig kl.18 om barnet kan ha umgänge med pappa t.ex 17-19.

Familjerätten på din ort kan hjälpa med samarbetssamtal.

• Anonym (splittrad x3)

de är inte klart om de blir måndag söndag  eller om de blir tisdag tisdag. jag har altid fått rätta mig till hans ekonomi, hur han har haft det och när han kan. i i 98 % av gångerna så har vi anpassat oss efter han. jag kanske låter negativ men  har man delad vårdnat så är ju snsvaret bådas och inte bara ens.  och hela tiden o fem år har jag haft ansvartet sett till att allt hon behöver har funnits försökt få till ett bra umgänge som inte har varit lyckat. och mycket mer. jag tycker de är superviktigt med rutioner, barnet är i behöv av mycket sömn för att orka med dagarna och ska han då träffa henne på en almänna plats så blir de ju jag som måste få i henne någon mat innan och då blir de ju ännu senare på kvällarna. allt tar tid,  så visst kan de vara en bra lösning att han träffa barnet när han har vägarna förbli men har väldigt dålig erfarenhet hur de såg ut innan han blev sjukskriven. men han är på benen igen nu efter hans sjuktid.

• h8him
    Anonym (splittrad x3) skrev 2013-04-21 08:08:56 följande:
    de är inte klart om de blir måndag söndag  eller om de blir tisdag tisdag. jag har altid fått rätta mig till hans ekonomi, hur han har haft det och när han kan. i i 98 % av gångerna så har vi anpassat oss efter han. jag kanske låter negativ men  har man delad vårdnat så är ju snsvaret bådas och inte bara ens.  och hela tiden o fem år har jag haft ansvartet sett till att allt hon behöver har funnits försökt få till ett bra umgänge som inte har varit lyckat. och mycket mer. jag tycker de är superviktigt med rutioner, barnet är i behöv av mycket sömn för att orka med dagarna och ska han då träffa henne på en almänna plats så blir de ju jag som måste få i henne någon mat innan och då blir de ju ännu senare på kvällarna. allt tar tid,  så visst kan de vara en bra lösning att han träffa barnet när han har vägarna förbli men har väldigt dålig erfarenhet hur de såg ut innan han blev sjukskriven. men han är på benen igen nu efter hans sjuktid.
    Det borde väl gå att lösa? Arbetar din blivande sambo samma tider som du?

Självklart får man se till att fixa fram det barnet behöver när man är boendeförälder, det hör till, även om det kan kännas orättvist. Men han har väl betalat underhåll?

Alternativet är väl att du åker med barnet till hans hemort när han är hemma, så de kan ses där? Skulle det vara smidigare?

Han kan väl ta med dottern och äta ute med henne när de ses?

Det låter faktiskt som om du inte vill att han och dottern ska ses.
  • Anonym (splittrad x3)

nä nog vill jag att de ska ha kontakt men de ska vara rättvist..  och de är de inte som de har varit till dagsläget.
     jag har ingen möljighet att åka dit han bor. varken ekonomiskt eller tidsmässigt. för då blir mitt jobb drabbat och ekomomin spriker nog tajt som de är.( kan ju bli annat när jag bli sambos igen) sedan är de dessutom han som ska komma hit till vår stad. bestämnt sedan tidigare, men om jag skulle ha vägarna förbi han så själklart försöker man då få en träff, har dok ännu inte inträffat, sällan man åker åt de hållet.. min nya sambos vi har olika arbetstiden

• h8him
    Anonym (splittrad x3) skrev 2013-04-21 08:25:32 följande:
    nä nog vill jag att de ska ha kontakt men de ska vara rättvist..  och de är de inte som de har varit till dagsläget.
     jag har ingen möljighet att åka dit han bor. varken ekonomiskt eller tidsmässigt. för då blir mitt jobb drabbat och ekomomin spriker nog tajt som de är.( kan ju bli annat när jag bli sambos igen) sedan är de dessutom han som ska komma hit till vår stad. bestämnt sedan tidigare, men om jag skulle ha vägarna förbi han så själklart försöker man då få en träff, har dok ännu inte inträffat, sällan man åker åt de hållet.. min nya sambos vi har olika arbetstiden
    Vad menar du med rättvist?

Om du inte har det så måste du nog acceptera umgänge när han kan.

Då kanske din sambo kan lämna dottern dagen efter umgänge så att dottern får vara hemma någon timme längre på morgonen?
  • Anonym (Varför inte?)

Nu tar ju han ansvar för att träffa barnet. Nu är det ju inte bara du. Hur menar du med rättvist?

Svar på tråden vet inte hur jag ska aggera