• Caireth

Äggplock 16 år

Hej!

Jag hoppas att jag har hamnat rätt nu, detta är mitt första inlägg.

Som rubriken säger så är jag 16 år, anledningen till att jag skriver här är för att jag har fått reda på att jag antagligen har väldigt liten äggreserv. Detta känns ju såklart väldigt jobbigt och är ingenting jag väntade att få höra vid 16 års ålder. Att jag ens har mätt dessa värden är för att jag hade cancer när jag var liten och att min behandling ansågs kunna ha påverkat dessa värden, men betydligt mer än vad jag trodde. Ska ta nya värden om någon månad och då dessa värden är lite gamla, men det går ju inte att hoppas på att de blivit bättre, snarare sämre...

Eftersom ingen kan säga exakt hur många år jag kommer att ha ägg kvar så lutar det åt att jag kommer behöva plocka och frysa ägg inom snar framtid för att kunna bli biologisk förälder. Detta är något jag ser som en möjlighet och är självklart oerhört glad över att det finns, men ändå är jag fylld med frågor och lite rädsla över de behandlingar jag kommer behöva göra...  Sprutorna, själva äggplocket, smärtan, hur skulle jag kunna klara det? Tänk om mina ägg inte klarar upptiningen om några år och att jag då inte har kvar några ägg... Känner mig verkligen så ung för att gå igenom något sånt här :/

Är det lätt att ta sprutor själv?
    Är det fel av mig att vara rädd?
    Hur stor är chansen att jag ens kan bli gravid i framtiden om det plockas väldigt få ägg?

Rörigt inlägg, men skulle verkligen uppskatta om någon orkade svara på lite av mina funderingar!  

• Svar på tråden Äggplock 16 år
  • caaroline

Du är säkert jättestark, att klara cancer är stort så dehär fixar du nog också! Har tyvärr ingen erfarenhet eller tips på något men jag vill ändå önska dig lycka till :)

• Pissenisse

Det är verkligen inte fel av dig att vara rädd, otroligt jobbig situation!
    Äggplocket behöver du inte vara rädd för, jag har gjort det och det kändes knappt alls, en gång gjorde det grymt ont antagligen verkade morfinet dåligt men det är bara en sekunders nyp så du ligger inte och plågar dig i smärtor. Sprutorna är inte heller farliga, de är riktigt tunna inga vaccinationssprutor direkt!
    Fy va orättvist att du skall behöva ha det såhär. Vad jag vet så klarar sig embryon bättre än ägg men de tar säkert ut en hel drös så du har många i reserv ifall de inte klarar upptiningen! Jag tycker att du verkar jättetuff som hanterar det så sakligt.

• Pemberly

Att ta sprutorna vänjer man sig vid. Man kan må lite dåligt av hormonerna. Jag blev tex trött och fick huvudvärk men det pågår ju bara en begränsad tid och jag var inte jättedåligt. Jag kunde jobba som vanligt hela tiden utom dagen för äggplock då man ska vila efteråt. Det finns ju tyvärr en risk att äggen inte klarar att frysas och tinas utan att skadas och även om de klarar det kanske det inte blir något barn av dem i slutändan, varje ivf-behandling har ca 30% chans att lyckas. Så det är ju ingen garanti för att du kan få biologiska barn i framtiden men det är ju en jättebra möjlighet för dig att man numera kan frysa ägg. Ju fler ägg som fryser desto bättre chans att något av dem till slut blir ett barn. Blir det inte så många ägg vid första försöket kan du förhoppningsvis göra ett försök till så att det totalt blir fler ägg.

• Parasit

Jag har donerat ägg och det var verkligen inte särskilt jobbigt. Jag pluggade heltid och tog ensam hand om mina två barn och vår hund som vanligt under hela processen (utom själva dagen för äggplock då). Sprutorna gjorde inte ont och de på reproduktionscentrum var väldigt hjälpsamma om jag hade någon fundering eller så. Äggplocket däremot gjorde ont, men man får ju smärtstillande och det handlar om en väldigt kort stund. 
    Jag kan inte föreställa mig hur det är att få ett sådant besked som du fått, men jag tror att risken är stor att du senare ångrar dig om du inte tar chansen. 
    Lycka till!  

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • Caireth

Tack för era svar! Jag hoppas att jag får ut många ägg för det skulle verkligen lugna mig, men era ord har redan lugnat mig, era ord är verkligen uppskattade. {#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden Äggplock 16 år