• Anonym

Skjutsa barn?

Mitt barns mamma har varit måttligt intresserad av vår dotter sedan vi separerade för ca 3 år sedan. Dottern är 5 år. Det har varierat om hon vill åka till mamma eller inte (hon har alltid åkt vid umgänge men ibland med mkt gråt och att mamman fått dra henne från mig) men just nu vill hon åka vilket är jättebra. Mamman har som mest haft dottern i 4-5 timmar varje söndag. Hennes beslut och det är nog ganska korrekt beslut av henne. Vi bor 4 mil från varandra. Jag är helt själv med dottern. Jobbat inom industrin. Skift. Jag har med andra ord fullt upp att få ihop livet som ensamstående. Hittills har vi varit överens om att mamman ska lämna och hämta dottern eftersom jag helt enkelt inte har möjlighet med tanke på tid. Tycker även att mamman kan engagera sig LITE om hon nu alls ska ha barnet. Problemet nu är att hon sålt sin bil till sin pappa 30 mil bort för hon behövde pengar... Hon har vänner hon kan låna bil av ibland, men det går ju inte alltid såklart. Hur gör man nu?? Jag jobbar ibland när hon har dottern vilket gör det total omöjligt för mig att skjutsa. De andra söndagarna känns det som jag borde ha rätt till 4-5 timmars barnfri tid då det är ca 1-2 ggr/ månad...annars har jag jämt dottern. Vad gäller??

• Svar på tråden Skjutsa barn?
  • Anonym

Jag tror att det är umgångesföräldern alltså barnet mamma som ska sköte hämtning o lämning.

• Anonym

Hennes ansvar att hämta och lämna. Går det inga bussar?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-20 08:13:26 följande:

Anonym skrev 2013-04-20 08:13:26 följande:

Jo det går bussar. Inte jättemånga men det går ju att ändra tid efter bussarna om så är fallet men hon orkar inte åka buss, de ggr ställer hon in ist.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-20 09:48:36 följande:

Jo det går bussar. Inte jättemånga men det går ju att ändra tid efter bussarna om så är fallet men hon orkar inte åka buss, de ggr ställer hon in ist.
    Så säg att hon får ta bussen. Ställer hon in så får du acceptera det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-20 09:50:35 följande:

Anonym skrev 2013-04-20 09:50:35 följande:

Klart jag accepterar det. Kan bli lite svårt bara om jag jobbar och hon bara ställer in men då får jag väl lösa det den gången.
  • Anonym (*)

Har ni efter separationen försökt få till ett fungerande umgänge, alltså inte bara sinsemellan utan via familjerätten?
    Det bästa är ju om ni går dit och försöker komma fram till en fungerande lösning så att det blir struktur och mamman kanske borde utöka umgänget så att barnet känner sig tryggare och de får en närmare relation.

Även du behöver kunna planera och veta när dottern ska ha umgänge med mamman. När det gäller resor mellan er så är det egentligen umgängesföräldern som är ansvarig för att barnet kommer till och från umgänge, men det bästa är att komma till en lösning som fungerar för båda. Eventuellt att mamman hämtar hos dig och du hämtar hos henne eller tvärt om.
    Det är bra om man kan göra ett umgängesavtal där det tydligt framgår vad man kommit överens om då är det lättare att hänvisa till det istället för att - "Men du sa faktiskt"...
    Om ni har fasta dagar och det är bestämt vem som hämtar och lämnar är det lättare att få det att flyta, det behöver ändå inte vara hugget i sten men det är en bra grund. Har man dessutom svårt att kommunicera kan det underlätta att ha ett skriftligt avtal.

Du har inget som helst ansvar för mammans tillgång till bil eller om hon inte "orkar" åka buss eller något i hennes liv överhuvud taget, du har ansvar för dig och din dotter. Mamman har själv ansvar att lösa sin transport och kanske framförallt försöka få till ett mer regelbundet umgänge med sitt barn. 

• Anonym

10mil är gränsen för om boendeföräldern flyttar iaf om så långt el längre måste boendeföräldern vara med o betala resorna/dela med umgängedföräldern. i ert fall tror jag inte du behöver betala

Svar på tråden Skjutsa barn?