Är det här trotsåldern som plötsligt slagit till?
Ge mig goda råd! Har en snart 2,5-åring som är världens mysigaste, otroligt närhetstörstande, jätteduktig på att prata, glad och kul. Men de sista två dagarna har han varit som besatt, fullkomligt tokilsk. Två morgnar i rad har det varit utbrott i typ en halvtimma, han vrålar att han vill ha gröt, när gröten står på bordet är det inte bra, mamma ska mata, han ska äta själv, han vill ha fil och gråten/skriken fortsätter under hela detta. Man har inte en chans att förstå vad som är problemet, lockar och pockar på alla sätt man kan komma på. Till slut går det över och han får i sig frukosten.
Ikväll skulle vi gå ut en stund efter middagen. Han blev som besatt av att han skulle ta på sig sina skor på fel fot (vilket jag snöat in på är dåligt pga stor risk för att snubbla och trilla) så han ställde hela tiden sina skor fel, jag bytte sida på dem, han bytte tillbaka. Han blev arg och jag blev arg. När han blir arg så kastar han saker, allt han kommer åt, ständigt och säger man åt honom säger han "måste kasta". Det här kastandet blir jag ju galen på. Till slut efter en lång stund med allt detta blev jag fullständigt vansinnig, skrek åt honom som en tok (inkl kastade alla kläder på golvet...) och till slut tryckte jag på skor, jacka och mössa på honom och bar ut honom. Satte mig på altan och kramades med honom en lång stund. Totalt dåligt samvete.
Men vad är det som hänt här och hur ska jag bemöta det för att undvika såna här bryt hos mig själv?