Någon som varit/är med i en bilpool?
Funderar på att gå med i bilpool (sunfleet) och undrar om någon har varit eller är medlem i en sådan idag. Vilka för- och nackdelar finns?
Funderar på att gå med i bilpool (sunfleet) och undrar om någon har varit eller är medlem i en sådan idag. Vilka för- och nackdelar finns?
Mitt tips är att inte ta för givet att det blir billigare att vara med i bilpoolen än att hyra bil när det behövs.
För några år sedan tittade jag på vad det skulle kosta oss att vara med i Sunfleet och på det viset vi använde bil så blev det mycket billigare att hyra bilen på Statoil (närmsta uthyrningsställe för oss) de gånger vi behövde. Men alla siffror finns ju på nätet så det är ju bara att räkna på.
Eftersom att jag aldrig gick med har jag inga övriga för och nack-delar att dela med mig av.
Tack för ditt svar!
Vi har funderat på samma sak och har räknat på det. För korta resor - söndagsutflykt, åka till IKEA, göra ärenden - är sunfleet mycket billigare. Däremot kommer det att vara billigare att hyra bil när vi ska åka iväg över en helg eller längre.
Men det är just de korta resorna som skulle förgylla för oss (de andra gör vi ändå) så vi har bestämt oss. Vi har vänner som är nöjda och vi har många bilar nära.
Det var klart värt det när vi var med i bilpool. Som sagt viktigt att ha bilarna nära och att använda dem till korta resor.Den bilpool som vi var med i har inte bytt bilar på tio år, tyvärr.
Tack för era svar. Känns viktigt att tänka på hur mkt man använder sig av bil idag och om det kommer löna sig. Vi kör på bilpool vi med tror jag. Vi får månadsavgiften betalad i 5 år av byggherren i området där vi ska bo så då slipper vi den avgiften.
Vi är en familj med tre småbarn som bor i villa utan egen bil. Har varit med i sunfleets bilpol i flera år och det fungerar utmärkt. Nu använder vi inte bil ofta men vi har aldrig blivit utan bil utan alltid kunnat boka när vi behöver. En trygghet är ju också att det alltid är nya säkra bilar man får. Och man slipper serva, byta däck, tvätta ...
Vi har sunfleet på jobbet som backup bilar. Jag tycker det fungerar jätte bra.. Fräscha bilar, oftast någon ledig på kort varsel, går att boka smidigt, etc.. Om det är prisvärt eller inte vet jag dock inte då jag inte betalar fakturorna.
Om du bor i Stockholm så hyr min bil genom flexidrive istället! Billigare, personligare och flexiblare! ????
www.flexidrive.se/bil/5401/