• Anonym (klok)

Hur har man rätt att ändra ett avtal?

Vi har ett avtal på umgänge, ett tillsvidare tills tingsrätten tar emot vårt ärende eller vi vill ändra den.
    Ena vill ändra under sommaren och den andra inte, kan det stå emot att man säger nej till en förändring eller kan man trycka på avtalet?
    Hur blir det om dagarna inte faller alls tex på julafton och nyår för den ena föräldern, kan man vara snäll och dela utan att ändra avtalet eller måste man skriva om den bara för det? Kan man säga nej jag vill ha dagarna då de står på mig utan att få konsekvenser i rätten? Tex om man muntligt pratat om sen separationen att ha varannan år på högtiderna men den föräldern glömt nämna det när man gjorde avtalet.
    Jag är inte sugen att dela på högtiderna i år för att den andra föräldern ljög förra året om hur julveckan skulle se ut hos den och jag var snäll och gav hela julveckan för tänkte att barnet ska träffa stora släkten, dvs julafton, juldagen och även nyår.

• Svar på tråden Hur har man rätt att ändra ett avtal?
  • h8him

Då tänker jag så här. Är du villig att ni kör varannan jul och nyår eller är du bara ute efter "hämnd"?

Man kan komma överens om vad man vill utanför ett avtal eller en dom.

• Kjell2

Så länge man är överrens kan man göra mer eller mindre vilka avsteg från umgängesavtal som helst.

Det ska mycket till för att en vägran att göra avsteg från ett avtal ska slå tillbaka. Det ska i så fall vara rena dumheter där det dels är obra för barnet och dels helt och hållet beror på viljan att vara motvalls.

• BioBonus

Fördelen med ett avtal är ju att om man INTE kommer överens om en tillfällig avvikelse från avtalet, så har man det i ryggen att falla tillbaka på. Är båda överens om att byta dagar eller "ge" dagar så är det helt OK, men om man inte är överens så är det avtalet som gäller. Punkt slut.
    Och det kan du inte straffas för, precis som Kjell ovan säger.

• Anonym (klok)

Hämnd känns lockande för att jag hade inga juldagar förra året för att jag trodde andra förälderns långväga släktingar skulle komma och träffa barnet, vilket jag anser är otroligt viktigt fast vi är separerade, kan köra samma snyfthistoria i år, vem kan motbevisa mig?

• Anonym (klok)
    Kjell2 skrev 2013-04-18 13:05:00 följande:
    Så länge man är överrens kan man göra mer eller mindre vilka avsteg från umgängesavtal som helst.

Det ska mycket till för att en vägran att göra avsteg från ett avtal ska slå tillbaka. Det ska i så fall vara rena dumheter där det dels är obra för barnet och dels helt och hållet beror på viljan att vara motvalls.
    Okej, vad bra, för föräldern kräver orimlig tid med barnet som inte passar åldern och som den absolut inte är van vid.
  • h8him
    Anonym (klok) skrev 2013-04-18 22:31:46 följande:
    Hämnd känns lockande för att jag hade inga juldagar förra året för att jag trodde andra förälderns långväga släktingar skulle komma och träffa barnet, vilket jag anser är otroligt viktigt fast vi är separerade, kan köra samma snyfthistoria i år, vem kan motbevisa mig?
    Jag förstår tanken. Men kom ihåg att du ska kunna se barnet i ögonen när han/hon är vuxen, och kunna säga att du inte bråkade utan gjorde allt för att barnet skulle ha en så bra barndom som möjligt, även om ni föräldrar inte bodde ihop.
    Anonym (klok) skrev 2013-04-18 22:33:11 följande:
    Okej, vad bra, för föräldern kräver orimlig tid med barnet som inte passar åldern och som den absolut inte är van vid.
    Vad är orimlig tid?

• Anonym (klok)
    h8him skrev 2013-04-20 08:16:27 följande:
    Jag förstår tanken. Men kom ihåg att du ska kunna se barnet i ögonen när han/hon är vuxen, och kunna säga att du inte bråkade utan gjorde allt för att barnet skulle ha en så bra barndom som möjligt, även om ni föräldrar inte bodde ihop.
    Vad är orimlig tid?

två veckor var och barnet är inte så gammalt.
  • h8him
    Anonym (klok) skrev 2013-04-21 10:06:02 följande:
    två veckor var och barnet är inte så gammalt.
    Inte så gammalt? Det är väldigt vanligt att man får minst 2 + 2 veckor sommarumgänge även när domstolen dömer.

Sen är det svårt att hinna med en resa om man vill göra det men bara har en vecka var.
  • Anonym (klok)
    h8him skrev 2013-04-21 10:08:21 följande:
    Inte så gammalt? Det är väldigt vanligt att man får minst 2 + 2 veckor sommarumgänge även när domstolen dömer.

Sen är det svårt att hinna med en resa om man vill göra det men bara har en vecka var.
    Barnet är under tre år, vi har inte kommit upp till en vecka ännu, så två veckor är inte rimligt i detta fall.
    Senare kan jag tänka mig en ändring, sen när barnet är gammalt nog att föra sin talan får den bestämma.
  • h8him
    Anonym (klok) skrev 2013-04-21 10:12:35 följande:
    Barnet är under tre år, vi har inte kommit upp till en vecka ännu, så två veckor är inte rimligt i detta fall.
    Senare kan jag tänka mig en ändring, sen när barnet är gammalt nog att föra sin talan får den bestämma.
    Varför är det så långsam upptrappning?

Varför vill han ha 2 veckor? Vill han resa bort med barnet?

Du verkar begränsa umgänget och lägga ansvaret på barnet. Som boendeförälder har du ett stort ansvar att barnet får bästa möjliga umgänge med den andra föräldern. Det kan vara värt att tänka på.
  • Anonym (klok)
    h8him skrev 2013-04-21 10:41:16 följande:
    Varför är det så långsam upptrappning?

Varför vill han ha 2 veckor? Vill han resa bort med barnet?

Du verkar begränsa umgänget och lägga ansvaret på barnet. Som boendeförälder har du ett stort ansvar att barnet får bästa möjliga umgänge med den andra föräldern. Det kan vara värt att tänka på.
    För att barnet reagerar på det umgänget som är redan nu och för vår avstånd.
    Han är inte villig att hälsa på barnet för att främja deras kontakt.
    Han vill ha två veckor för att det är mest rättvist, inte en tanke på hur barnet skulle må av den förändringen.
  • h8him
    Anonym (klok) skrev 2013-04-22 13:37:53 följande:
    För att barnet reagerar på det umgänget som är redan nu och för vår avstånd.
    Han är inte villig att hälsa på barnet för att främja deras kontakt.
    Han vill ha två veckor för att det är mest rättvist, inte en tanke på hur barnet skulle må av den förändringen.
    Om ni har långt mellan era hem så kan jag förstå att det blir svårt att hälsa på barnet några timmar i veckan för att det ska bli tätare umgänge. Men så är det kanske inte?

Det är inte så att han vill kunna resa med barnet under semestern?

Om inte så kan ni väl ta varannan vecka under sommaren?
Svar på tråden Hur har man rätt att ändra ett avtal?