• vitatiger

Är softshelljacka en bra vårjacka?

Jag köpte en vårjacka till sonen igår, en softshell. tidigare har han haft skaljacka med fleece under om det varit lite kyligare dagar.. men i år blev det som sagt var en softshell. Det har vi aldrig haft tidigare och nu när jag googlade lite  så verkar det som om folk hellre köper skaljackor.

om jag ska vara ärlig så är jag inte så jätteinsatt i detta med alla olika funktioner, någon som vill upplysa mig om för och nackdelar med en softshell?

Tack!

• Svar på tråden Är softshelljacka en bra vårjacka?
  • vitatiger

Ingen som vill dela med sig av erfarenheter?

• Duckan

Vi har en softshell från H&M. Fleecefoder i den, vattenavvisande. För min dotter är den toppen. Hon tvärvägrar fleecetröjor under jacka så skaljacka går bort för hennes del.

• vitatiger

Tack för ditt svar
    Det är ju fleecefoder i, det är ju jättebra, men då tänker jag nu så här i efterhand att den kanske blir för varm när det är lite varmare vårdagar? och till sommaren kanske man bara kan ha den då det är kyligare dagar/kvällar? Köper ni ytterligare en jacka till sommaren då? 

• Duckan

Hon är 6 år och kan själv känna efter om det för varmt. Hon har en vindtät fleece, vanlig fleece, varma munkjackor som hon kan ta på sig de varmare dagarna. Dock tror jag att jag ska köpa henne en jeansjacka bara för att det är lite coolt.

• luspudel

Har softhell till båda mina barn, tycker det är toppen Sonen har en ofodrad med tunn fleece under om det är kallt, dotterns är fleecefoder i. De ska vara vattentäta enligt tillverkarna men jag hade nog inte tagit på de jackorna vid ösregn i vilket fall

• vitatiger
    luspudel skrev 2013-04-18 10:29:39 följande:
    Har softhell till båda mina barn, tycker det är toppen Sonen har en ofodrad med tunn fleece under om det är kallt, dotterns är fleecefoder i. De ska vara vattentäta enligt tillverkarna men jag hade nog inte tagit på de jackorna vid ösregn i vilket fall
    skönt å höra! man har väl ändå regnjacka om det regnar... när jag googlade runt lite innan idag så skrev några nämligen att skaljackor kan man minsann ha i regn med. 
  • vitatiger
    Duckan skrev 2013-04-18 10:43:22 följande:

Vi har ett galonställ till regninga dagar på fsk.

Samma här!
  • Gryntroll

Vi kör på softshell till vår 3,5 åring. Samma upplägg som förra året Hon har väst över på kyliga dagar, galon över regniga dagar och oftatst endast softshell vanliga somnarkvällar.... för oss/henne perfekt! Sedan har hon även en "trenchcoat" i vind/vatten avvisande material.

Svar på tråden Är softshelljacka en bra vårjacka?