• Ninni4

Någon med erfarenhet av Britax two way?

Funderar på att köpa denna stol då jag hittat den till ett billigt pris.
    Vart i bilen har ni denna placerad? Har Volvos bilstol (äldre modell) till vårt äldsta barn, men blir dock ganska trångt för personen som sitter framför.
    Skulle vilja placera den nya stolen bakom förarsätet men vet ej om detta fungerar då min man är ganska lång och måste ha stolen långt bak. Funkar two wayn bra att ha i framsättet för er som har det?
    Vad tycker ni om denna stol i övrigt?
    Har tänkt ha den tills dottern är 4 år, vill då byta till en bältesstol med ryggstöd för att den verkar smidigare om man vill byta mellan olika bilar.

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av Britax two way?
  • Jolines mamma

Jag har vår two way i framsätet och det funkar finfint. Har fått koppla ut airbagen självklart.
    Däremot bör du inte använda denna stol framåtvänd då den anses vara för tung för det. (även av NTF)

• Movieprincess

Hade den till sonen bakom passageraren och tycker den är super. Upplevde att det var gott om plats i framsätet och han fick dessutom plats i stolen länge (4,5år)

• Aileen Allannah

Den har jag haft på alla platser i bilen, och den är toppenbra till ett lite äldre barn. Lätt att montera på olika ställen i bilen, i olika lutningar. Däremot tycker jag inte du ska byta till bältesstol bara för att hon fyller fyra, utan låt henne sitta i two-way tills den är urvuxen, för hennes säkerhets skull.

• Sisisisi

Den kan ta väldigt liten plats men då får barnet sämre benutrymme, vilket inte brukar göra något för barnet. Jag tycker att den är helt okej.

Vill dock absolut råda dig att använda den bakåtvänt tills den är urvuxen, den funkar till ca 120 cm, eftersom det är mycket säkrare att åka bakåtvänd. Det finns ingen anledning att vända barnen innan man är tvungen.

• Dr Mupp

Har haft den på alla platser i bilen och i många olika bilar allt från småbilar till stora bilar. Lätt att montera och sitter bra. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Ninni4

Min dotter är 7 mån och vi tänkte använda babyskyddet några månader till. Tror ni att en 9 månaders sitter bra i two way?

• Sisisisi
    Ninni4 skrev 2013-04-18 13:17:54 följande:
    Min dotter är 7 mån och vi tänkte använda babyskyddet några månader till. Tror ni att en 9 månaders sitter bra i two way?

Mina ungar har inte suttit bra så tidigt. Vid 2-3 år har suttit okej i den, men bäst har den varit när de varit 4-5 år och vuxit ur flera mindre stolar.

Eftersom det finns stolar som småbarn sitter så mycket bättre i skulle jag inte välja twoway till en bebis. Men åker man inte så mycket bil så funkar den ju absolut.
  • Aileen Allannah
    Nja... Som sisisi säger, som extrastol kan den vara okej, men åker ni mycket bil skulle jag nog välja hi-way i stället.
  • Dr Mupp
    Nej, det sitter bättre i Two-way när de blir större. Typ 3-4 år. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Ninni4

Ok! Tack för era svar! Kanske ska satsa på en hi-way istället. Vi åker ibland bil längre sträckor så kanske dumt till ett så litet barn då.

• Jolines mamma

Jag bytte till two way redan vid 8 månader. Hon satt toppenbra i den redan då.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av Britax two way?