• OnlyOne

Vill inte amma offentligt

Amningen var jättejobbig att få igång. Det tog över 10 veckor innan den fungerade ok. Nu är sonen 4 månader och vi har utvecklat ett sätt som fungerar för oss, amma gör vi hemmets lugna vrå. Skulle mer än gärna känna mig avslappnad av att amma varsomhelst, hursomhelst men det går inte. Känns väldigt obekvämt.

Finns det andra som känner som jag? Hur har ni löst det om ni har planerat att vara ute en klängre tid? Pumpar ni ut eller får barnet ersättning då? Går ni undan? Berätta gärna då jag behöver lite tips plus att det vore trevligt att inte vara ensam om att känna så inför att amma offentligt.

• Svar på tråden Vill inte amma offentligt
  • Natulcien

Jag tyckte mycket om att amma, och det fungerade bra, men jag var inte heller särskilt bekväm med offentlig amning.
    Det funkade bra om vi var borta hos vänner och familj och vi kunde sätta oss i ett annat rum t.ex. Men på caféer, restauranger och liknande avskydde jag att amma. Jag gick undan i den mån det gick. Alternativt så undvek jag att befinna mig på sådana ställen någon längre tid...
    Några enstaka gånger hade jag även med en flaska urpumpad mjölk. Ersättning ville jag inte ge.

• cloudberry79

I början strulade jag med amningsnapp och vi fick inte heller igång amningen ordentligt förrän efter över två månader, därför ville jag absolut inte ge flaska (jag har långsam utdrivning, så hon hade nog föredragit den då) och därmed inte heller ersättning. Jag brukade gå undan i en vrå med en filt eller liknande, hos vänner brukade jag låna tex deras sovrum eller liknande. Nu har vi ammat så mycket att jag inte längre bryr mig, utan jag ammar lite här och där.. Ganska ofta har jag ammat i bilen faktiskt, det är rätt bekvämt

(M)amma till V -07 och E -12
  • Lizette80

Det finns ju speciella rum i de flesta köpcentrum man kan sätta sig i o amma för att få lugn o ro..
    JAg tycker inte heller det e så kul o sitta helt öppet o amma, inte det bästa för barnet heller som behöver lugn o ro vid amning, för mkt stimulans kan ju störa barnet så pass att han/hon inte klarar av att amma som det ska..

• Mercurialis

Jag undvek i möjligaste mån att vara borta från hemmet mer än tre timmar i sträck. Om vi åkte iväg och storhandlade (vi hade fem mil till närmaste större stad) då kunde jag gå och sätta mig och amma i bilen.

För min del handlade det inte enbart om att jag inte var bekväm med att amma offentligt. En annan stor anledning var att jag hade svårt att få amningen att funka om jag inte satt i min fåtölj hemma omgiven av en massa kuddar. Dessutom använde jag amningsnapp under hela amningsperioden så det var ju ytterligare ett moment som skulle till varje gång barnet skulle äta. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Hannah76

Hitta ställen som det känns bra att amma på. Ett hörn inne på ett café, en bänk nånstanns, inne i någon butik, ett amningsrum eller nåt annat ställe som känns bra för dig.

• Natulcien
    Mercurialis skrev 2013-04-17 19:50:25 följande:
    För min del handlade det inte enbart om att jag inte var bekväm med att amma offentligt. En annan stor anledning var att jag hade svårt att få amningen att funka om jag inte satt i min fåtölj hemma omgiven av en massa kuddar.
    Ja, jag hade lite samma problem, och det var nog anledningen till att offentlig amning var så jobbig...

Jag har små bröst och lång rygg, så jag kunde inte sitta rakt upp och ner på en stol och amma, utan var alltid tvungen att palla upp sonen på en massa kuddar för att få upp honom till bröstet. Lite svårt på en caféstol... Flört
  • OnlyOne

Skönt att höra era berättelser. Man känner sig lite som ett ufo när man ser glada ammande mammor överallt. Vill också egentligen men det fungerar inte för mig. Tråkigt för jag begränsar mig själv i vad som annars är en frihet, att alltid ha maten med sig. Har för närvarande alltid med mig en Babysemp i skötväskan ifall att.

• Rani

Jag hade en jättestrulig amning och tyckte därmed att det var jobbigt att inte vara hemma. Men efter ett tag upptäckte jag att alla ställen där jag rörde mig hade någon plats som funkade. Ville jag fika med en kompis så föreslog jag fiket i köpcentrumet där det fanns amningsrum. En gång gick jag t o m in på BVC som ligger mitt i stan och ammade där efter att ha fikat mitt över gatan. På öppna förskolan ammade jag i personalrummet.

En sak jsg tyckte var jobbig var att det var mitt i vintern och man var tvungen att gå in någonstans för att amma om man var på stan t ex (därav BVC). Men nu är det ju vår och snart sommar och då kan man ju sitta ute. Amma i lugn och ro i en park innan man går till cafét tex eller föreslå picnic. Då kan man ju t o m med en kudde under vagnen om manbehöver det för att kunna amma på en bänk t ex. Plus atatt bebisen inte stör om den skriker ute (vilket min bebis gjorde en bra stund ibland innan hon började amma). Så jag avundas dem som har små bebisar nu.

• Apopan

Första tiden var vi tvungna att hålla oss hemma, amningen var jättestrulig med amningsnapp och mjölk som inte verkade räcka till. Men när det började fungera bättre så har jag satt mig i bilen några gånger om den vart med när vi varit iväg. Men det är mest för att min lilla kille aldrig är still när han ammar och skall hålla på och byta bröst jämt, och så har det nästan alltid varit. Så det blev svårt att amma offentligt utan att visa båda brösten mest hela tiden :P

Bland vänner, bekanta och familj och i inte så folktäta sammanhang så har jag dock bara kört på, så att säga.

• johannawe

Jag upplever också offentlig amning som ett stort problem och har därmed blivit hemma oftare än vad jag borde. Däremot har jag nu blivit lite "modig", ammar i bilen, i provhytt (en gång när jag provade kläder och min son blev hungrig), på bvc och i stängda rum när jag är hemma hos någon. Hur ska man våga släppa spärren eller är det kanske bra att den finns!? Funderar på om folk som haft amningsproblem har svårare med offentlig amning?

Svar på tråden Vill inte amma offentligt