• Matcon

Pälsallergi?

Hejsan! 

Nu är det så här att vi funderar på att skaffa en liten kattunge. Vi vill verkligen ta hand om en katt som vi kan busa med och ge kärlek till. Men nu är det så att min mamma är pälsallergiker. Jag har aldrig känt av någon allergi trots att jag har umgåtts mycket med djur. Jag har jaft fiskar och en kanin, men kaninen bodde utomhus. Min sambo har jaft katter och när han bodde hemma brukade jag vare där över en helg och ibland i några veckor. Jag har aldrig känt av någonting. Men nu har jag läst att man inte kan veta det förrän man bor tillsammans med en katt och att en allergi kan uppstå flera månader efter att katten flyttat in hos en.

Hur stor är chansen att jag skulle vara allergisk, hur tycker ni att jag ska göra? Jag har ju aldrig känt någonting förut, men jag vill verkligen inte behöva ge ifrån mig katten på grund av allergi. Är det någon som varit med om någonting liknande?

Tacksam för svar.            

• Svar på tråden Pälsallergi?
  • mycketsaft

Svårt att säga, själv utvecklade jag allergi i vuxen ålder, man kan liksom aldrig vara helt säker :( Fick sälja min förra katt, har en ny nu som jag tål. Ett tips är att be uppfödaren lägga en liten filt eller något där kattungarna sover mycket och som du sen lånar hem och har på din kudde, då lär du märka om du är allergisk ;) Kattungar är lite mer allergframkallande än vuxna katter med. Om du nu skulle bli allergisk när ni haft katten ett tag så är det inte säkert att du blir superallergisk, det kan räcka med att bada katten ibland och städa lite extra och i värsta fall ta allergitabletter när det är som värst. En del tål ju sin egna katt men känner av andras katter.

• nemo1

Köp katt från ett katthem, då har du alltid möjligheten att lämna tillbaka den om det inte skulle fungera. Dessutom är katten då vaccinerad och chippad. Kattungar säljs aldrig som ensamkatter från katthem och det finns en anledning till det. Kattungar behöver en artsfrände för att må så bra som möjligt och du kan aldrig ersätta en sådan. Åk till ett katthem och sätt dig ner en lång stund och busa med katterna så kan du se om du reagerar. Ett annat alternativ är att ta ett allergitest. Hoppas du har funderat noga nu innan du skaffar en katt. Den lever 15-20 år, har du tid till en katt? Har du råd? En katt ska vaccineras, idmärkas, kastreras och försäkras. Katten ska äta kvalitetsfoder köpt i djurbutik. Trots försäkring så är det mycket dyrt med veterinärvård. Den ska inte vara ensam allt för länge om dagarna.

• Matcon

Tack så mycket för svaren. Jag ska tänka på era tips och råd. Jo, vi har verkligen tänkt igenom det och har både tid och ekonomi för en liten misse. Här kommer den utan tvekan att få ett hem med mycket kärlek och omtanke. Vi skulle aldrig skaffa en katt om vi inte hade tid för den.

Tack också för tipset med filten! Det ska jag prova.      

• student2013

Min morfar har allergi min morbror med jag fick besked förra året. Du kan ju göra ett ordentligt allergi test mot katt då och andra djur med så blir det svar direkt på om du har det eller inte. Sen kan det hända att du får det efter flera år. Jag bodde med katter hos mina föräldrar ( ute katter) gosar ofta med dem i ansiktet även med sambons innekatt när dem vågade vara nära mig. 9 år senare dyker katt allergin upp. När vi hade tre katter i lägenheten. Det kom när vi skaffade tredje i mars/april. I september flyttade vi till mindre lägenhet. Sambos mamma tog hand om den igen då den hittades på hennes trappa. Tar medicin och krämer katterna är inte tillåtna i sovrummet. Har även luftrenare nu. Men gör test och se därefter.

Svar på tråden Pälsallergi?