sluta amma på natten, brösten fulla
När man slutar amma på natten, blir inte brösten överfulla då? Hur ska man göra då? Ska man pumpa eller finns det något annat tips?
När man slutar amma på natten, blir inte brösten överfulla då? Hur ska man göra då? Ska man pumpa eller finns det något annat tips?
Jag har inte fått något större problem med överfulla bröst men mina barn har varit 7-8 månader när jag slutat nattamma. Äldsta åt en hel del annan mat då. Yngsta ammade fortfarande uteslutande. Det fanns en hel del mjölk på morgonen men jag upplevde att brösten anpassade sig.
Man kan försöka fasa ut nattmålen om man vill undvika att brösten ska bli sprängfulla. Så om barnet nu ammar 3 ggr per natt kan man börja med att försöka dra ner det till 2 ggr och sen 1 ggr innan man slutar.
Tack för svar. Min bebis sov nämligen plötsligt en hel natt och då gjorde det riktigt ont i brösten. Innan dess var det en eller två gånger per natt. Nu är det oftast två gånger. När hon helt plötsligt sov längre för ett par månader sen hade jag samma problem. Har fått för mig att hon någon gång i framtiden kommer sluta nattamma av sig själv, men man får se.
När min dotter slutade äta på nätterna (då var hon bara runt en månad) så vaknade jag av sprängfulla bröst. Jag stoppade en handduk innanför amningslinnet och försökte sova vidare. Efter några jobbiga nätter för mig så rättade det till sig. Håll ut! =)
Kan tillägga att om man pumpar så producerar kroppen mer mjölk. Är det däremot outhärdligt kan man pumpa lite för att "lätta på trycket". Men ju större efterfrågan på mjölk (genom att barnet äter eller att man pumpar) desto mer mjölkproduktion.
Det är bättre att pumpa ur lite för att lätta på trycket om det spänner, än att riskera mjölkstockning enligt mig. Man ökar inte produktionen om man bara tömmer litegrann. Däremot så är det inte alls säkert att hon fortsätter sova hela nätter, men oavsett om det blir regelbundet eller bara någon enstaka gång så kan du givetvis lätta på trycket så att det inte är obehagligt eller gör ont! Blir det regelbundet så kommer det ju justeras helt automatiskt.