• Realmilla

någon som ammar och tar blodtrycks medicin Enalapril?

som rubriken lyder någon som ammar på Enalapril?
    min dotter är 2 månader och jag fick igår byta till enalapril Santoz innan hade jag plendil men den hjälpte inte
    vad är era erfarenheter? 

• Svar på tråden någon som ammar och tar blodtrycks medicin Enalapril?
  • Urpan

Undrar oxå.

Jag har fått enalapril krka utskrivet och jag ammar min son som är drygt en månad. Läkaren sa att det var okej...men efter att ha läst i Fass så blir jag osäker.

Hur har det gått för dig Ts?

• Realmilla

Jag äter Enalapril det står ju att det är okej om inte barnet är prematur eller det första veckorna efter födseln. Min dotter var 2 månader när jag började ta medicinen man får väll helt enkelt lita på läkaren jag fick även höra på Antenatalen att det var okej och nu även min läkare på vårdcentralen.
    Jag äter 5 mg hur stor dos tar du?
    Åt du blodtrycks medicin innan och under graviditeten också?

Jag åt Enalapril innan jag blev gravid i ca 1 månad och under hela graviditeten klarade jag mig utan medicin men jag hade ändå så pass högt tryck att jag gick på kontroller varje vecka och var sjukskriven från V 20
    Men på förlossningen steg mitt blodtryck och där började jag medicinera igen och tyvärr fortfarande

Åt plendil de 2 första månaderna och läser man bipacksedeln på den medicinen rekommenderas inte den när man ammar och den fick jag ändå utskriven på BB men forskningen går väll framåt kanske bipacksedeln var ju från 2010 på den medicinen.

• mikroE

Enligt Janusinfo är den "Sannolikt kompatibelt med amning", dvs det finns tillräckligt som tyder på att den är ofarlig även om den ännu inte når upp till den mycket höga nivå som krävs för att en medicin ska beskrivas som säker vid amning. Jag skulle inte vara orolig alls att ta en sådan medicin vid amning själv. Kolla alltid medicin i Janusinfo och inte Fass för att slippa oro, Fass skriver liksom att allt är farligt om det inte är överbevisat att det är OK.

• mikroE

Jag kan säga att den allergimedicin jag tar har samma klassning och den har jag tagit av och till både under graviditet och amning och än så länge verkar min dotter inte ha några men av det.

Svar på tråden någon som ammar och tar blodtrycks medicin Enalapril?