• Ruggugglan

Hur ska vi placera bilbarnstolarna? Behöver lite tips och råd!

I augusti väntar vi tillökning, barn nr tre.

Vi har en 7 åring som är längre än 135 cm, som använder en bälteskudde.
    Vi har en 3 åring som sitter bak och fram i en Akta Graco Cosmic. Han kommer sitta där tills han är minst 4 år.

Nu när vi ska ha en bilbarnstol till så har vi diskuterat fram och tillbaks hur vi ska ordna med stolarna i bilen på bästa sätt. Just nu sitter 3 åringen på höger sida bak och dottern på vänster sida. Vi har en Citroen C5 som är en rymlig kombi och den har isofix på båda sidorna bak.

Det lutar åt att vi hyr babyskydd så det blir med största sannolikhet en Akta Graco med bas.

Hur placerar vi stolarna på bästa sätt? Någon som har tips? Om en stol placeras fram så kopplar vi givetvis ur krockkudden på en verkstad.

• Svar på tråden Hur ska vi placera bilbarnstolarna? Behöver lite tips och råd!
  • Flickan och kråkan

Jag har ingen erfarenhet själv ännu, men vi kommer att ha 3 barn till sommaren och vet inte riktigt hur vi ska placera stolarna. Vårt problem är att vi vill ha alla bakvända - våra barn är 4 och 5 år, men små på alla håll och kanter så inga problem att sitta bakåtvända - men då blir det svårt med utrymmet. När jag pratat med "experter" p butiker etc. så har de flesta sagt att den vanligaste placeringen är en fram och sedan två bak bredvid varandra så att en vuxen kan sitta på ena sidan bak.

• Tjolanta

Vi har tre barn 8år 10år och 5mån. De stora sitter på bälteskuddar och den lilla i babyskydd med bas. Det slutade med att vi köpte en 7-sitsig skruttig minibuss för att slippa krångla med bälten och platser! Alltid var det gnäll när vi skulle åka någonstans att bältet inte gick på osv...

• cosinus
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-17 11:47:26 följande:
    Jag har ingen erfarenhet själv ännu, men vi kommer att ha 3 barn till sommaren och vet inte riktigt hur vi ska placera stolarna. Vårt problem är att vi vill ha alla bakvända - våra barn är 4 och 5 år, men små på alla håll och kanter så inga problem att sitta bakåtvända - men då blir det svårt med utrymmet. När jag pratat med "experter" p butiker etc. så har de flesta sagt att den vanligaste placeringen är en fram och sedan två bak bredvid varandra så att en vuxen kan sitta på ena sidan bak.
    Japp helt klart så om ni ska ha 3 bakåtvända. Det är ett elände att spänna någon i mitten om man inte kan sätta ner iaf knät på sätet bredvid mittenstolen.

Att själv klättra in mellan två bakåtvända, ehhh, nej tack :D Däremot går det bra att sitta i mitten själv med en bakåtvänd på ena sidan och en bältesstol.

Till TS skulle jag därför säga så här: Bakåtvänd stol fram, babyskyddet rakt bakom, vuxen i mitten som servar bebis vid längre resor och bältesstol bakom föraren. Då är förarsätet fritt att flytta fram och tillbaka och det är enkelt att spänna alla när man är själv med barnen för då sitter alla på kanterna och ingen i mitten och åker hela familjen så tar man sig rimligt lätt in i mitten och får då dessutom sitta nära minstingen. Den större av de bakåtvända är ju stor nog att inte behöva så mycket support.
  • Flickan och kråkan
    cosinus skrev 2013-04-17 12:00:08 följande:
    Japp helt klart så om ni ska ha 3 bakåtvända. Det är ett elände att spänna någon i mitten om man inte kan sätta ner iaf knät på sätet bredvid mittenstolen.

Att själv klättra in mellan två bakåtvända, ehhh, nej tack :D Däremot går det bra att sitta i mitten själv med en bakåtvänd på ena sidan och en bältesstol.

Till TS skulle jag därför säga så här: Bakåtvänd stol fram, babyskyddet rakt bakom, vuxen i mitten som servar bebis vid längre resor och bältesstol bakom föraren. Då är förarsätet fritt att flytta fram och tillbaka och det är enkelt att spänna alla när man är själv med barnen för då sitter alla på kanterna och ingen i mitten och åker hela familjen så tar man sig rimligt lätt in i mitten och får då dessutom sitta nära minstingen. Den större av de bakåtvända är ju stor nog att inte behöva så mycket support.
    Ja, så långt har vi också kommit....a.tt det inte går att klättra över våra bakåtvända . Vi skulle väl allra helst vilja ha tre bakåtvända bak, men det blir nog svårt även om vi har tankar på ny bil. Inte helt lätt att ha två bakåtvända bredvid varandra bak heller verkar det som.....med babyskydd går det ju, men med två vanliga.... 
  • cosinus
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-17 12:02:47 följande:
    Ja, så långt har vi också kommit....a.tt det inte går att klättra över våra bakåtvända . Vi skulle väl allra helst vilja ha tre bakåtvända bak, men det blir nog svårt även om vi har tankar på ny bil. Inte helt lätt att ha två bakåtvända bredvid varandra bak heller verkar det som.....med babyskydd går det ju, men med två vanliga.... 
    Två vanliga går iaf bra i vår bil bredvid varandra bak. Vi hade inga problem alls att ha en britax freeway och en actagraco duoflex bredvid varandra. Har även funkat med en brio zento inblandad som en av stolarna.

Vi monterade ytterstolen så att den inte var helt i mitten sett till hur framstolen satt utan mer ut mot dörren. Det fanns många cm att gå på där och det gick ändå luta stolen på ett vettigt sätt mot förarsätet (stol utan stödben) och då blev det inte ens trångt mot stolen i mitten men visst, man kan ju kanske inte ha de bredaste modellerna på stolar som finns.

• cosinus

Och utrymmet med 3 bak är inte ett problem i vår bil (toyota avensis) utan problemet är att jag skulle få ett psykbryt av att få in barnen och spänna dem. Cool

• Flickan och kråkan
    cosinus skrev 2013-04-17 12:08:08 följande:
    Och utrymmet med 3 bak är inte ett problem i vår bil (toyota avensis) utan problemet är att jag skulle få ett psykbryt av att få in barnen och spänna dem. Cool
    Det har jag inte tänkt på......men det har du ju rätt i när man tänker på det
  • Caladhiel

Angående avstängning av airbag på C5 så tror jag knappast att verkstäder går med på att koppla bort airbagen eftersom det redan finns nyckelavstängning som är fabriksmonterat. Nyckelavstängning är helt tillförlitligt rent tekniskt, problemet finns i den mänskliga faktorn alltså om man stänger av och sätter på airbagen hela tiden beroende på om det sitter ett barn eller en vuxen i framsätet.

Sedan då det gäller placering av bilstolar så är ju C5:an så enormt rymlig att ni borde kunna placera stolarna nästan hur som helst...

• Ruggugglan
    Caladhiel skrev 2013-04-17 12:35:07 följande:
    Angående avstängning av airbag på C5 så tror jag knappast att verkstäder går med på att koppla bort airbagen eftersom det redan finns nyckelavstängning som är fabriksmonterat. Nyckelavstängning är helt tillförlitligt rent tekniskt, problemet finns i den mänskliga faktorn alltså om man stänger av och sätter på airbagen hela tiden beroende på om det sitter ett barn eller en vuxen i framsätet.

Sedan då det gäller placering av bilstolar så är ju C5:an så enormt rymlig att ni borde kunna placera stolarna nästan hur som helst...
    Varför skulle de inte gå med på det? Hostar jag upp pengar så är jag rätt säker på att de stänger av airbagen. Jag vill att någon kunnig gör det eftersom varken jag eller sambon är säkra på vår sak. Jag vill inte vara "nästan säker" på att airbagen verkligen är avstängd när jag placerar mitt barn fram.

Ja, C5:an är väldigt rymlig och jag kan placera stolarna hur jag vill. Jag ville ha tips på vilken placering som är bäst i alla synpunkter: Smidighet och framför allt säkerhet.
  • pigglet

Vi hade 3 bakåtvända bak. Den som har längst ben har suttit i mitten, där har benutrymmet blivit överlägset bäst och de har kunnat sitta bakåtvända till 5-6 år.
    Jag har inte upplevt det som något jätteproblem att spänna fast dem, de klättrar in själva en åt gången. Så lutar jag mig in och spänner fast dem.

Det riktigt stora problemet blev nu, när alla skulle sitta framåtvända! Stört omöjligt att komma åt spännena när 3 stolar sitter kloss i kloss. Hoppas på att äldsta gör en tillväxtspurt snart så vi kan skippa kudden.   

• cosinus
    pigglet skrev 2013-04-17 13:30:27 följande:
    Vi hade 3 bakåtvända bak. Den som har längst ben har suttit i mitten, där har benutrymmet blivit överlägset bäst och de har kunnat sitta bakåtvända till 5-6 år.
    Jag har inte upplevt det som något jätteproblem att spänna fast dem, de klättrar in själva en åt gången. Så lutar jag mig in och spänner fast dem.

Det riktigt stora problemet blev nu, när alla skulle sitta framåtvända! Stört omöjligt att komma åt spännena när 3 stolar sitter kloss i kloss. Hoppas på att äldsta gör en tillväxtspurt snart så vi kan skippa kudden.   
    Tre frammåt bredvid varandra är ännu svårare på spänna fast fronten, det håller jag med om men i vår bil tyckte jag det var ett elände bakåt också :)
  • Mandelskorpan

Våra är 6, 3, 1. 6-åringen sitter framåt i bältesstol i mitten bak. Knäpper fast själv. Sen en bakåtvänd på varje sida. Funkar fin-fint.

• Ruggugglan
    Mandelskorpan skrev 2013-04-17 14:54:46 följande:
    Våra är 6, 3, 1. 6-åringen sitter framåt i bältesstol i mitten bak. Knäpper fast själv. Sen en bakåtvänd på varje sida. Funkar fin-fint.
    Så funderade vi också på att ha det Men så började vi fundera på om det inte blev lite för mkt klättrande för den äldsta och så länge den minsta är bebis så är det ganska skönt att kunna slänga ett öga på hen.
Svar på tråden Hur ska vi placera bilbarnstolarna? Behöver lite tips och råd!