• zicko78

Familjer på Teneriffa

Vi är en familj på snart 6, jag, min sambo, tre flickor på 6, 10 och 12 år och en liten pojke i antågande i augusti. I mitten på oktober bär det av ner till Los Cristianos för iallafall 6 mån. Barnen har plats i svenska skolan, både sambon och jag ska kombinera föräldrarledigt med att studera på distans.
    Jag skulle vilja veta lite om kostnader att leva på Teneriffa, tex tv och bredband, vad kostar det, vilka är bäst? Matkostnader? mm

• Svar på tråden Familjer på Teneriffa
  • Både IQ och EQ är viktigt

Ni kommer få det super! Det är mitt åttonde år här och jag trivs jättebra! Jag är arton nu och läser på distans men har gått i svenska skolan och den är helt underbar! Superbra stämning och fina lärare! Maten är så att den lokala maten är riktigt billig och det som är från fastlandet och så men importerat är mycket dyrare än i Sverige. Att äta ute är betydligt billigare än i Sverige men beror såklart på vart man går. "Turistrestaurangerna" är naturligtvis dyrare.
    Tv och bredband är ganska komplicerat, vissa "komplex"/edificion har gemensam Tv så att det ingår annars köper du det ihop. Telefonica och Movistar har bäst bredband och de är faktiskt riktigt snabba! Då går du till en lokal på gatan och köper det. Movistar finns längs stora bilvägen mitt i Los Cristianos, ingen jättebra service -de är usla på allt annat än spanska och ganska stressade ofta men helt ok.
    Vad skolan kostar lär du ju redan ha tagit reda på, lägenhet antar jag att ni hyr och då finns det flera bra uthyrare beroende på vilka språk ni talar. Anykasur är bra, svenska och trygga men inte jättebilliga t.ex.  

Svar på tråden Familjer på Teneriffa