• drakensgränd

LCHF skapar konflikt på dagis.

Under ett föräldramöte nyligen var större delen av föräldragruppen överens om att dagis inte skall servera glass, kakor, godis eller liknande till barnen. Föräldragruppen och dagisfröknarna hade samsyn gällande detta och uppfattningen var att vi enats om ett beslut.

Nyligen har ett nytt syskonpar börjat på dagiset, och deras föräldrar delar inte denna samsyn på kolhydrater, således bjöds det på glasstårta när den yngre i K-falangen fyllde år.

Jag och flera andra föräldrar påpekade då för k-falangen att det inte är OK, med sötsaker på dagiset, efter ett beslut taget av personal och föräldragrupp. Nu har jag fått höra att mamman i k-falangen kontaktat förskolechefen och avkräver honon svar i om ett dagis verkligen för ta beslut som detta, att satsa på en kolhydratsbefriad vardag för våra små.

Saken är att dagiset ligger i ett välbeställt område, där de vuxna tar hand både om sig själva sina karriärer och sina barn. Jag kan bara inte fatta att det finns vuxna som förespråkar godis, läsk och glass och annat spannmålsfika.

Någon som har liknande erfarenheter. 
  • Svar på tråden LCHF skapar konflikt på dagis.
  • linjes

Barn ska inte vara kolhydratsbefriade

• Anonym

Varför blandar du in LCHF i något som inte har med LCHF att göra, bara för att man utesluter sötsaker på en förskola, vilket dessutom är helt rätt och sunt, så är det inte LCHF.

• Ruggugglan

Men om jag fattar rätt så vill inte andra föräldrar att barnen ska äta fika och godis på förskolan. Hur kom då LCHF in i bilden...?

• Lilia

Vad har LCHF och kolhydrater med det här att göra?

• BeccaGrodan

Men nu är väl barnen inte kolhydratsbefriade bara för att man utesluter kakor, saft, godis, glas och liknande på förskolan.
    Jag kan förstå om föräldrarna regarerar om man tog bort pasta, ris, potatis och bröd från frukost/lunch/mellanmål på förskolan men det va ju inte det det handlade om i det här fallet!

Alvin 070103, Gabriel 080517 och Saga bf 130524
  • kaffeamanda

Nu innebär det ju inte att barnen får LCHF-mat bara för att man plockar bort glass, kakor och godis. I vår kommun har man ett fullmäktigebeslut på att detta inte ska serveras i varken förskola eller skola. Glass serveras endast två gånger per år, allt annat är bortplockat. Har ni någon kostchef i kommunen som ni kan ta kontakt med?

• SupersurasunkSara

Som sagt, varför blanda in LCHF? För att folk ska läsa tråden? 

Självklart ska inte barn serveras godis etc vardagligen, men är det verkligen så farligt att få fira kalas med glass? Man kan ju göra egen youghurtglass tex.
    Får de sylt till pannkakorna? Till gröten?    

• drakensgränd

Barnen får absolut inte sylt eller liknande till maten, någon några dagar är även befriade från kolhudrat rika basprodukter,

På fredagen serveras alltid tomatsallad i stället för pasta ris bröd tex. 

• Anonym
    drakensgränd skrev 2013-04-16 09:15:50 följande:
    Barnen får absolut inte sylt eller liknande till maten, någon några dagar är även befriade från kolhudrat rika basprodukter,

På fredagen serveras alltid tomatsallad i stället för pasta ris bröd tex. 

Får de kolhydrater alls? Om inte, hur tror du deras hjärnor ska utvecklas ordentligt?
  • drakensgränd
    Anonym skrev 2013-04-16 09:16:50 följande:

Får de kolhydrater alls? Om inte, hur tror du deras hjärnor ska utvecklas ordentligt?
    Ja visst får de kolhydrater, men i regel bra kolhydrater. Nötter, bär, grönsaker och mjölk.

Tro det eller ej, man behöver inte boosta sig med vete och frukt bara för att man är barn :) 
Svar på tråden LCHF skapar konflikt på dagis.