• blåbär02

Gör jag rätt med ersättningen?

Jag har börjat, av många anledningar, trappa ner med amningen för att gå över till ersättning.
    Får tyvärr inte amningen att fungera, så det känns som ett bra beslut.

Jag kokar vatten på morgonen och fyller flaskorna och ställer dom i kylen
    för att snabbt kunna ta fram och värma och blanda i pulvret.
    Är det okej? Eller hur kan man annars göra?

Än har jag bara två flaskor, då jag ammar lite fortfarande, så vattnet står inte så länge i kylen,
    max 6-8 timmar sen kokar jag nytt.

Hoppas ni kan göra mig lite klokare med allt kokande ;)

• Svar på tråden Gör jag rätt med ersättningen?
  • Ejin

jag kokade inte alls till min minsta som nu är 11 månader. Tog kallt vatten i kranen och värmde till ät temp och blandade... Man behöver inte koka om man inte har egen brunn..

• blåbär02
    Ejin skrev 2013-04-15 19:37:49 följande:
    jag kokade inte alls till min minsta som nu är 11 månader. Tog kallt vatten i kranen och värmde till ät temp och blandade... Man behöver inte koka om man inte har egen brunn..
    Vi har egen brunn så därför kokar jag :) 
  • Alby

Jag gjorde precis likadant, men nu är min flicka 5 mån så hon får direkt från kranen och sen in i mikron.

• Rani
    Ejin skrev 2013-04-15 19:37:49 följande:

Precis så gör vi också. Har kommunalt vatten och då behöver man inte koka. 20 sek i micron, i med pulver och skaka bara.
  • Mälaröbo

Om du har kommunalt vatten behöver du inte koka alls. Ta KALLT vatten från kranen, värm i micro och skaka ihop med pulvret. Själv använde jag aldrig micro då jag tyckte det var svårt att få till temperaturen. Jag tyckte det var lättare med en kastrull på spisen, vispa i pulvret och känna med fingret tills det var lagom.
    Till natten gav jag dem från en rumstempererad färdig tetra som jag hade på sängbordet. Detta funkade även bra på utflykter mm.

• Lekia

Jag skulle hällt upp det kokta vattnet på morgonen i en glastillbringare. Då har du för hela dagen/natten

• Rani
    blåbär02 skrev 2013-04-15 19:40:12 följande:
    Vi har egen brunn så därför kokar jag :) 

Ok. Jamen då gör du ju rätt.
  • Alby

Jaha då får ni nog fortsätta koka då :) det finns ett speciellt diskmedel som man kan diska flaskorna med. Finns på lekmer bl.a men det kanske är för överdrivet att ha sånt, jag är rätt nojig. :)

• Skopan

Jag är nojig eller var med sista barnet , kokade vatten o ställde i täta burkar i kylen o kokade flaskor varje kväll ! En vän till mig höll på förlora sin 3 v gamla flicka som blev riktigt sjuk av dåligt kommunalt vatten för några år sen !
    Du gör rätt TS !

Svar på tråden Gör jag rätt med ersättningen?