• Nea86

Inget mjölkflöde med pump

Jag har nyligen köpt en Medela mini electric bröstpump för att kunna pumpa ut mjölk så att jag ska kunna lämna min lilla skruttunge med sin pappa lite längre stunder. Jag har satt ihop den rätt (tror jag iaf Flört) och det kommer ut små mängder mjölk när jag använder den. Men mjölken rinner liksom inte till på riktigt. Vad gör jag för fel? Eller ska det vara såhär? Nån som har några tips på vad jag kan göra? 

• Svar på tråden Inget mjölkflöde med pump
  • Pandamamma79

Min erfarenhet av bröstpump är att det tar längre tid att pumpa än för barnet att amma.
    Försök att massera brösten lite innan, då kanske det lossnar lättare.
    Hur gammal är ert barn? Det kanske inte börjat komma så mycket än beroende på hur gammal hon/han är.

En annan grej (bara min erfarenhet)...på mig fungerar en handpump bättre än en elektrisk.

• Nea86

Vår dotter är fem månader så mjölken har ju kommit ordentligt.
    Ska pröva att massera lite,
    tack! 

• Malawi

Testa att amma på andra bröstet samtidigt som du pumpar. I början var det enda sättet för mig att få igång utdrivningsreflexen.

• castafiore

Jag har provat kanske 6-7 olika pumpar, och den enda som funkar alls är medela symphony...

• Ragnar

Jag har ammat båda mina barn helt utan problem i över 2 år. Men har aldrig fått ut mer än några droppar med pump. Däremot lyckades jag ofta handmjölka ut så att det räckte till en måltid om jag var borta ett par timmar. Men det krävdes lite träning att få in den rätta tekniken och där hade jag en fördel av att jag lärde mig handmjölka kor som barn. Det gick oftast lättre att mjölka när barnet ammade det andra bröstet, då rann det nästan av sig själv.

• nozpa
    castafiore skrev 2013-04-15 17:56:49 följande:
    Jag har provat kanske 6-7 olika pumpar, och den enda som funkar alls är medela symphony...

Den där smidiga klumpen man kan hyra ifrån BB är det va? Håller med dig isåfall. Det var den enda som fungerade för mig med utan att man skulle få 2 ml/timmen..
  • castafiore
    nozpa skrev 2013-04-17 13:21:52 följande:

Den där smidiga klumpen man kan hyra ifrån BB är det va? Håller med dig isåfall. Det var den enda som fungerade för mig med utan att man skulle få 2 ml/timmen..
    Jäpp.
  • Veritaslux

Tyvärr är det inte alla som får till det med pumpning. Jag tillhör också en av dem som hade gott om mjölk till min dotter, men det kom nästan ingenting när jag pumpade. Provade flera pumpar men det spelade ingen roll. Det kom bara droppar... Jag körde på ett tag och frös in små påsar om 20-50 ml (kunde ta 30 minuter att pumpa ut). Sedan blandades det med ersättning som vi gav när pappan hade henne. Till slut struntade jag i pumpningen helt. Vi hade en fungerande amning och att dottern fick ersättning då och då påverkade inte produktionen så att det blev några problem. 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • cloudberry79

Jag har också helammat över sex månader och delammar mycket ännu, men får inte ut mer än kanske 20 ml med elektrisk pump (inget med manuell). Jag tror det har att göra med att jag har svårt att få igång utdrivningen (har alltid haft det) och därför har vi inte heller vågat ge flaska, för att dottern måste jobba ganska hårt vid bröstet. Så, en del kan inte pumpa helt enkelt.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Mamacita

Jag har samma problem. Jag får handmjölka för att få ut mer än 20 ml, och lilltjejen vägrar amma vanligt. Jag lägger till henne när hon är hungrig, halvhungrig, nästan mätt... Skrik, frustration och tårar, så jag får handmjölka varje dag för att hålla kvar det lilla jag har kvar...

• EllisBell

Jag har också haft svårt att pumpa men av någon anledning har jag alltid lyckats få ut rött mycket på morgonen vid 6-tiden. Knäppt men tror det är något med hormonnivåer.

Svar på tråden Inget mjölkflöde med pump