• Madeleine de Scudéry

Tidigare förskoleklass?

Jag upptäckte idag att man kan börja i förskoleklass i januari samma år barnet fyller sex år. Vad är det bra för, och är det någon som har gjort det?

• Svar på tråden Tidigare förskoleklass?
  • Skopan

Här börjar man i augusti det år man fyller 6 år , ingen börjar eller får börja i januari

• Madeleine de Scudéry
    Skopan skrev 2013-04-15 07:14:56 följande:
    Här börjar man i augusti det år man fyller 6 år , ingen börjar eller får börja i januari
    Nähä, men det var ju inte riktigt frågan.
    Jag undrar vad som är bra eller dåligt med en tidigare start i förskoleklass.
  • caaroline

Jag skulle nog varken kunna säga att de är bra eller dåligt, de beror nog på hur barnet är och vad barnet vill. Ser ni/fröknarna att barnet faktiskt är mogen och känner ni att det känns rätt så så varför inte börja tidigare! De är alltså upp till var och en

• Tirem

Det beror väl på barnet! Är barnet mogen för det kan det väl fungera bra men varför stressa?

• Madeleine de Scudéry

Jag funderade mest, då jag upptäckte det idag när jag satt och tittade på kommunens hemsida. Barnet kan då gå en till tre terminer i förskoleklass, beroende på vad som passar.
    Kan det hända att det är lättare att få in barnet på den skolan man vill det ska gå på om man väljer januari?

• Skopan

Ja fast frågan är ju omöjlig att besvara då det inte sker start i jan

• Madeleine de Scudéry
    Skopan skrev 2013-04-15 07:24:18 följande:
    Ja fast frågan är ju omöjlig att besvara då det inte sker start i jan
    Nej, jag förstår att du inte kan besvara den då det inte sker i din kommun. Det gör det i min, och det skulle inte förvåna mig om det sker i andra kommuner också.
  • Skopan

Har svårt att tro att nån kommun har det o googlar man finns heller inget om start i jan då dom följer skolterminerna

• Madeleine de Scudéry
    Skopan skrev 2013-04-15 07:29:16 följande:
    Har svårt att tro att nån kommun har det o googlar man finns heller inget om start i jan då dom följer skolterminerna
    En termin börjar i januari.
    Och jo, om du söker på förskoleklass januari så kommer du få upp kommuner som har det.

Så frågan är alltså om det är bra eller inte, och om det kanske är något att fundera på?
  • IsDimma

Skorpan: en snabb googling var det enda som behövdes för mig för att inse att åtminstone Uppsala kommun kör med detta upplägg.
    Huruvida det är bra eller ej låter jag vara osagt. Det beror kanske på hur många som börjar, hur ens barn är, eller på om det är så många som börjar att dom startar nya grupper

• Hannajo

Om barnet ska gå bara en termin i förskoleklass missar hen säkert en hel del bra saker. Men det kanske inte var tanken, för det skulle ju innebära tidigare skolstart också.

Om barnet ska gå tre terminer i förskoleklass så kommer hen ju få bryta upp från sin förskolegrupp, hamna i en förskoleklass som redan gått tillsammans ett halvår och känner varandra (antar jag?), gå med dem ett halvår, börja från början i en ny förskoleklass och, om hen har otur, få göra samma saker som hen gjorde förra våren. Förskoleklassen slutar väl i juni, hur som helst, så för val av skola borde det inte ha någon praktisk betydelse.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Lucky

Tänkte precis skriva det hannajo skrev! + att väljer man att barnet ska börja i januari och sen bara gå en termin blir barnet inte bara mycket mindre, upp till 2år yngre, än sina klasskompisar, det missar dessutom ett halvt års förberedelser på förskolan och ett halvt års förberedelser i förskoleklass!

• Madeleine de Scudéry
    Lucky skrev 2013-04-15 07:49:35 följande:
    Tänkte precis skriva det hannajo skrev! + att väljer man att barnet ska börja i januari och sen bara gå en termin blir barnet inte bara mycket mindre, upp till 2år yngre, än sina klasskompisar, det missar dessutom ett halvt års förberedelser på förskolan och ett halvt års förberedelser i förskoleklass!
    Det går att gå tre terminer också.
    Det här är inget jag har bestämt nu att mitt barn ska göra. Jag undersöker möjligheten enbart.
  • Fly20

Kan det inte vara så att den möjligheten är för barn som är födda sent på året och inte som en tidigare skolstart..... ?

• Madeleine de Scudéry
    Fly20 skrev 2013-04-15 08:30:57 följande:
    Kan det inte vara så att den möjligheten är för barn som är födda sent på året och inte som en tidigare skolstart..... ?
    Det är möjligt, men det står att det är januari det året man fyller sex. I en eller tre terminer.

Jag funderar på det, om det vore bra för mitt barn.
  • Meria

Vi har en tjej i min sons klass som fyllde 6 nu i mars och hon började i hans klass efter jullovet. Hennes mamma resonerade som så att hon ligger långt fram med läsa/skriva och att hon verkade uttråkad på förskolan. Så jag förstod henne... Visste inte att det ens gick att göra så, men ja. 

Så tror man att ens barn skulle må bättre och gynnas av att börja tidigare är det ju bra att möjligheten finns. 

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • Madeleine de Scudéry
    Meria skrev 2013-04-15 11:13:18 följande:
    Vi har en tjej i min sons klass som fyllde 6 nu i mars och hon började i hans klass efter jullovet. Hennes mamma resonerade som så att hon ligger långt fram med läsa/skriva och att hon verkade uttråkad på förskolan. Så jag förstod henne... Visste inte att det ens gick att göra så, men ja. 

Så tror man att ens barn skulle må bättre och gynnas av att börja tidigare är det ju bra att möjligheten finns. 
    Ja, det tycker jag med.
    Jag har inte vetat om att det går, men när jag såg det idag så började jag fundera på det. Det kanske ger bättre chans att komma in på den skolan vi vill ha ungen på.
  • Lucky

Ja, det vet jag. Och jag skrev ju om man väljer en termin
    Men ska barnet gå tre terminer blir det ju en termin två ggr. Inget jag skulle välja för mitt barn och gjorde det inte heller trots att hon kunde både läsa och skriva när hon var 5år

• Anne69

Jag vet att man kan göra så i Uppsala, de har någon sorts flexibel start. Känner ett barn, fött 03, som började ett halvår tidigare än de andra dvs i januari. Hon gick då med 02:orna och har sen fortsatt att göra det. Om jag förstår rätt, så har det gått jättebra. Men det rör sig om en lugn och "mogen" flicka född tidigt på året och som också låg rätt långt framme vad gäller räkning, läsning osv.

Svar på tråden Tidigare förskoleklass?